مردم آمريكا به ترامپ راي نمي دهند

آرمــان مــلـي - عليرضا پـورحسين: تـرامــپ در نــخستين مناظره انتخاباتي، بايدن رقيب خود را به دليل ماسک زدن مورد تمسخر قرار داد. انتشار خبر ابتلاي ترامپ به ويروس کرونا آن هم درحالي‌که حدود يک ماه به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري 2020 آمريکا مانده و چنين رفتارهايي از خود نشان داده است، در رسانه‌ها با ترديدهايي مواجه شد. درعرض چند ساعت خبري که ترامپ آن را شخصا منتشرکرد، عرصه سياسي و کارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري در آمريکا را شوکه کرد. بسياري از رسانه‌هاي ليبرال در آمريکا به تئوري توطئه از سوي ترامپ مظنون شده‌اند و عنوان مي‌کنند چطور مي‌تواند دقيقا يک‌ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري و اينکه بنابر نظرسنجي‌ها وي در نخستين مناظره به جو بايدن رقيب دموکرات خود باخته است، اين خبر درست باشد و ممکن است اين يک ترفند باشد تا جايي که برخي نظرسنجي‌ها حاکي از آن است که 90 درصد شهروندان تاکيد دارند که گفته شخص رئيس‌جمهوري يک دروغ است و اين کار دستاويزي براي نباختن در انتخابات است و مي‌خواهد نشان دهد ويروس کرونا مقوله بااهميتي نيست. آنچه در وراي صحت يا دروغ اين خبر اهميت دارد اين است که به دنبال مناظره نخست در آمريکا و انتشار خبر مبتلا شدن ترامپ به کرونا چه تغييري در صندوق‌هاي راي پيش خواهد آمد و آيا اساسا اين خبر مي‌تواند به ضرر يا به نفع ترامپ در انتخابات باشد زيرا برخي بر اين باور هستند او با اين اقدام به دنبال فرار از مناظرات انتخاباتي است زيرا در نخستين مناظره آراي او کاهشي بوده است. در راستاي بررسي اين مساله «آرمان ملي» گفت‌وگويي با دياکو حسيني، تحليلگر ارشد مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست‌جمهوري داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
مــبتلا شدن ترامپ بــه کرونا و مناظره نخست بر عــرصه انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا چه تاثيري خـواهد گذاشت؟
مبتلا شدن ترامپ به بيماري کرونا و با توجه به تبليغاتي که در اين رابطه بيشتر از جانب مخالفانش صورت گرفته است، او به اين متهم شده است که به عنوان شخص اول کشور پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت نکرده است و حتي طرفداران خود را نيز به اين رفتار غيراصولي نيز تشويق مي‌کرد اما امروز گرفتار کرونا شده است و امروز تقبيح مي‌شود که اگر کرونا را جدي مي‌گرفت امروز جامعه آمريکا و خود نيز در اين وضعيت بد قرار نمي‌گرفتند. از اين جهت اين يک نقطه ضعف براي ترامپ است و قطعا مديريت او را زير سوال خواهد برد. از سوي ديگر يک فضاي احساسي نيز به‌وجود آمده که ممکن است برخي را براي دلسوزي به‌سمت ترامپ سوق دهد. در همين راستا، کمپين بايدن نيز به‌صورت مستقيم ترامپ را هدف قرار نداده است و در اين روزها صرفا به تبيين سياست‌هاي جو بايدن مي‌پردازد و حمله به ترامپ را در اين روزها کمتر کرده است. آنچه اهميت دارد اين است که اين بيماري تا چه زماني به طول بينجامد زيرا پايان اين بيماري در هر زماني مي‌تواند نتايج متفاوتي داشته باشد. اگر ترامپ به‌واسطه بيماري از مناظرات خودداري کند مي‌تواند به نفع او باشد زيرا تجربه مناظره اول نشان داد که در اين عرصه به بايدن باخته است و اگر دورهاي بعدي مناظره نيز ادامه پيدا کند ممکن است وضعيت ترامپ بدتر شود اما در مجموع بسياري از آمريکايي‌ها تصميم خود را گرفته‌اند و در اين ميان 10 درصد هستند که شک دارند به چه کسي راي دهند. مناظرات تاثير کليدي روي آرا ندارد و شايد صرفا نظر برخي از آن 10 درصد را تغيير دهد که هنوز تصميم‌گيري نکرده‌اند. براي اينکه مناظرات تاثير واقعي خود را داشته باشد بايد منتظر انجام کامل هر 4 مناظره باشيم. در اين ميان مناظره معاونان آنها نيز مي‌تواند تعيين‌کننده باشد.
آيا ترامپ ممکن است در يک ماه باقي‌مانده تا انتخابات دست به اقدام غيرمنتظره‌اي بزند؟


به علت شخصيتي که او دارد حتي پيش‌بيني اين امر نيز سخت است. ابتلاي ترامپ به کرونا را هم بسياري پيش‌بيني نمي‌کردند و تصور نمي‌شد او به کرونا مبتلا شود. بسياري از مردم و کارشناسان سياسي در آمريکا بر اين باور بودند که او ممکن است در اين ايام دست به اقداماتي غافلگيرکننده بزند و اين باور سبب شد تا دست آنها در اين عرصه بسته شود. اين مقوله به آن معناست که دست آنها از قبل براي مردم آمريکا رو شده است و اگر اقدام غيرمنتظره‌اي انجام دهد، آن اقدام تبديل خواهد شد به اينکه ترامپ داراي ضعف‌هايي است و از طريق يک چالش به دنبال بهبود جايگاه خود است. بنابراين هر اقدامي که او انجام دهد در اين برهه زماني به ضرر او خواهد بود. در سياست همه چيز امکانپذير است اما بعيد به نظر مي‌رسد اقدام خاصي انجام دهند.
بــارها عنوان مي‌شد که ترامپ در اين ايام به‌دنبال يــک تنش مختصر با ايران است تا از آن به نفع خود استفاده کند اما امروزه شاهد هستيم تهديدات آمــريــکا به پايين‌ترين سطح خود رسيده است و حــتي ديــگر براي کشتي‌هاي ايراني در مسير ونزوئلا مزاحمت ايجاد نمي‌شود،‌ به چــه عــلت اين تغيير در سياست آمريکا ايجاد شده است؟
در وهله اول فضاي انتخاباتي داخلي آمريکا سبب شده است تا اين تنش‌ها ميان ايران و آمريکا کمتر شود. در اين فضا دولت مستقر تلاش مي‌کند تا از وارد شدن به چالش‌هاي بين‌المللي صرف نظر کند. چالش‌هايي که شايد کوچک باشند اما ممکن است تبعات زيادي داشته باشند. امروزه آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که آغاز تنش مشخص نيست چه تبعاتي خواهد داشت به همين علت در اين برهه زماني از آن پرهيز مي‌کنند. رقابت نزديکي که بين هر دو نامزد وجود دارد در حال حاضر تمام حواس را به داخل اين کشور سوق داده است. ازسوي ديگر بيماري ترامپ و کرونا نيز موثر بوده و سبب شده است تا حواس آنها از تحرکات ايران و ساير اتفاقات عرصه بين‌المللي منحرف شود.