هشدار سونامی کرونا در تهران

در اين شرايط کادر درمان که اين روزها فشار بي‌سابقه‌اي را در نقاط مختلف کشور و نيز تهران تحمل مي‌کنند، معتقدند يکي از موانع اثربخشي تصميمات محدودکننده در تهران ‌اين است که بخشي از ابلاغيه‌ها و پروتکل‌ها به‌شدت تفسيرپذير است و مانع از عملکرد هماهنگ بخش‌هاي مختلف در دورکاري، تعطيلي صنوف و اثربخشي سياست‌هاي محدودکننده مي‌شود.عبدالرحمان رستميان، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه علوم پزشکي ايران در اين‌باره مي‌‎گويد: مديران جرات لازم براي اعمال طرح‌هاي دورکاري در ادارات را ندارند،در دوره گذشته شيوع بيماري کرونا، از سوي ستاد ملي ابلاغيه‌اي به دستگاه‌ها براي دورکارکردن 50درصد نيروها و سپس يک‌سوم کارکنان ارائه شد و مديران نيز با استناد به اين ابلاغيه، نيروهاي خود را دورکار کردند. با اين حال در دوره کنوني چنين ابلاغيه و شفافيتي براي دورکار کردن کارکنان به‌دست مديران نرسيده است تا مستند به آن اقدامي انجام دهند.
الزام به حضور در اداره
در اين بين تصميم‌گيري درباره تعطيلي تهران فرايندي به‌مراتب پيچيده‌تر از ديگر شهرها دارد. در واقع در اين زمينه استانداري تهران اگرچه متولي اصلي ارائه پيشنهادها و اعلام رسمي اخبار مربوط به دورکاري و تعطيلي است، اما براي اين تصميم‌گيري همه اختيارات را ندارد. بوروکراسي و اعلام‌نظر سازمان‌هاي مختلف براي تصميم‌گيري در شرايط بحران عملا واکنش سريع نسبت به پيشروي کرونا را در پايتخت به‌شدت تحت‌تأثير منفي قرار داده است. محسن پيرهادي، نماينده تهران و عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفته است: «بوروکراسي اداري سنگين است، تصميمات مهم را يا نمي‌گيرد يا با تأخير مي‌گيرد: «در شرايط بحران، انتظار اين است که نهادهاي متولي ازجمله استانداري تهران، ‌ستاد ملي مقابله با کرونا و ديگر سازمان‌ها موانع تصميم‌گيري را بردارند و هماهنگ عمل کنند. نتيجه اين ناهماهنگي، ‌فشاري است که به کادر درمان وارد مي‌شود و در نهايت بي‌اعتمادي جامعه را به‌دنبال دارد.» اين در حالي است که تعدادي از سازمان‌هاي دولتي به‌صورت چراغ خاموش و بدون اعلام رسمي همه نيروها را به حضور روزانه و مستمر ملزم کرده‌اند. يکي از دلايل فراخواندن تعداد زيادي از کارکنان دولت براي بازگشت به‌کار (که رسما اعلام نشده) بالاگرفتن موارد حقوقي و قانوني استخدامي بوده است. در واقع سازمان‌هاي بالادستي متولي در اين حوزه با تداوم دورکاري موافقت نکرده‌اند.
کرونا باز هم رکورد زد


موج جديد گسترش کرونا در ايران از دو موج قبلي بسيار شديدتر و گسترده‌تر است. بر پايه آمار وزارت بهداشت در اوج دو موج قبلي، در ماه‌هاي فروردين و خرداد فقط در سه روز متوالي تعداد مبتلايان فراتر از سه هزار نفر بود اما از 16 روز پيش به اين سو هر روز همين وضعيت ادامه داشته است. در شرايطي که اظهار نظر يکي اعضاي شوراي شهر تهران (ناهيد خداکرمي) مبني بر اينکه در يک روز 136 نفر در تهران جانشان را از دست دادند و باعث واکنش‌هاي بسياري شد، در روز گذشته آمار مرگ و مير در کشور بار ديگر رکورد زد، 235 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 27 هزار و 192 نفر رسيد. بنابر اعلام کميته اپيدميولوژي کرونا وزارت بهداشت، هرچند موارد ابتلا و مرگ و مير در کشور نسبتا بالا است، اما روند کشور در اين هفته به ثبات رسيده و تغييرات مختصر صعودي داشته است. در 9 استان (آذربايجان شرقي، چهارمحال و بختياري، زنجان، البرز، هرمزگان، گيلان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان) روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي مشاهده شد. در 12 استان (لرستان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالي، اصفهان، يزد، خراسان جنوبي، کهگيلويه و بويراحمد، تهران، مرکزي، آذربايجان غربي و قزوين) روند صعودي يا شروع پيک جديد مشاهده شد. در هفت استان (قم، ايلام، همدان، اردبيل، خوزستان، کرمان و مازندران) روند ثبات با تغييرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در دو استان (خراسان رضوي و کردستان) روند ثبات با تغييرات مختصر نزولي مشاهده شد. احتمالا يک استان (کرمانشاه) اخيرا يک پيک را پشت سر گذاشته است. بايد مدنظر داشت که يک استان مي‌تواند چندين پيک منحني را تجربه کند.