بازگشت آرامش نسبی به مرزهای ارمنستان و آذربایجان /میانجیگران بین‌المللی خواستار آتش‌بس شدند

سرویس خارجی-دور جدید تنش‌ها میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر (6 مهرماه) بر سر منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» آغاز شد. در این 10 روز جامعه بین‌المللی از دو کشور خواسته‌اند، هرچه سریع‌تر به درگیری‌ها پایان دهند و وارد مذاکره شوند، اما خبرها حاکی است که مناطق مسکونی نیز قربانی این درگیری‌ها شده‌اند. در این بین حضور ترکیه نیز باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع در این منطقه حساس شده است.
در همین حال دیروز سه شنبه «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در پیامی از برقراری آرامش در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد: «بعد از چندین درخواست جامعه بین‌الملل برای آتش‌بس فوری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی)، شب نسبتاً آرامی در مرز داشتیم. در صورت تنش‌های بیشتر، کل مسئولیت برعهده رهبری نظامی-سیاسی جمهوری آذربایجان خواهد بود». البته آخرین اخبار از شنیده شدن صدای 8 انفجار در این منطقه حکایت دارد که نشان می‌دهد، این آرامش بسیار شکننده است.
وزرای خارجه سه کشورِ «گروه مینسک» که ریاست مشترک این گروه را نیز در اختیار دارند، درخصوص این درگیری‌ها بیانیه صادر کرده‌اند. «سرگئی لاوروف»، «مایک پمپئو» و «ژان ایو لودریان»، وزرای خارجه روسیه، آمریکا و فرانسه به شدیدترین نحو تشدید بی‌سابقه خشونت‌ها را محکوم کردند.
آنها همچنین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر حملات به مراکز غیرنظامی اراضی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی را محکوم کردند و این حملات را تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه خواندند و از دو طرف خواستند فورا و بدون پیش شرط، آتش‌بس را بپذیرند.


گروه مینسک
گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ توسط «کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا» برای میانجیگری به منظور حل مسالمت‌آمیز درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی ایجاد شد و روسیه، آمریکا و فرانسه ریاست مشترک این گروه را برعهده‌دارند. غیر از سه کشور که رؤسای گروه هستند، بلاروس، آلمان، ایتالیا، پرتغال، هلند، سوئد، فنلاند، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم عضو مشارکت‌کننده این گروه‌اند.
وزارت خارجه ارمنستان روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای بر لزوم برقراری آتش‌بس با جمهوری آذربایجان تأکید کرد. به گزارش فارس، وزارت خارجه ارمنستان ضمن تقدیر از بیانیه وزرای خارجه گروه مینسک این را هم گفت که: «هر اقدامی برای فیصله دادن این [مناقشه] از طریق نظامی، با قاطعیت ناکام گذاشته می‌شود». البته تا زمان تنظیم این گزارش جمهوری آذربایجان موضعی در این مورد نگرفته است.
بشار اسد: عامل جنگ قره باغ ترکیه است
در این میان «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه نیز طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرد ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان (قره باغ) منتقل می‌کند؛ قبل از این نیز ترکیه تروریست‌ها را از سوریه به لیبی می‌فرستاد تا در آن‌جا بجنگند. به گزارش تسنیم، او صریحاً اضافه کرد که: «ترکیه طرفی بود که این درگیری را آغاز کرد و به آن دامن زد».
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز به سخنان بشار اسد، واکنش نشان داد و گفت، اظهارات ایشان درباره نقل و انتقال تروریست‌ها توسط ترکیه را با دقت بررسی خواهند کرد. گفتنی است، آن‌چه مسلم است، اینکه قطعنامه‌های سازمان ملل مناطق مورد مناقشه را اشغال شده توسط ارمنستان می‌خواند و خواستار بازگشت آنها به جمهوری آذربایجان است، اما برخی کنشگران خارجی نیات خود را در این دعوا دنبال می‌کنند. برخی کارشناسان با اشاره به سودای اردوغان برای تشکیل یک امپراطوری، به گونه‌ای زمینه را برای پذیرفتن حرف‌های اسد هموار کرده‌اند.
این کارشناسان تأکید دارند که ترکیه به منطقه قفقاز جنوبی، علاقه فراوانی نشان می‌دهد و می‌خواهد این منطقه را حوزه نفوذ خود، به عنوان امپراتوری تورانی، قرار دهد!
پرسش این‌جاست که وقتی وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید «حملات ارمنستان علیه اهداف غیرنظامی جمهوری آذربایجان جنایت علیه بشریت و نشان دهنده استیصال ارمنستان است. ما به حمایت خود از یکپارچگی جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهیم» آیا هدف مردم آذربایجان هستند و یا سودای امپراتوری تورانی؟
آخرین خبرها اینکه روسیه اعلام کرد هزاران تروریست سلفی تکفیری از سوریه به قره باغ اعزام شده است. روسیه اعلام کرد این نگرانی به شدت وجود دارد که تروریست‌هایی که در حال ورود به این منطقه هستند، در آینده به آذربایجان، ارمنستان و روسیه
نفوذ کنند.