گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم حسینیه‌ای به وسعت جهان

گروه جامعه - همه ساله در آستانه اربعین حسینی مرز مهران مملو از زائران کربلا بود اما امسال به دلیل شیوع کرونا راهپیمایی اربعین برگزار نمی‌شود و مرز مهران خالی از عاشقان کربلا است. هیئت‌های مذهبی نیز امسال محروم از حضور در جمع زائران ابا عبدالله‌الحسین (علیه‫السلام) در اربعین حسینی هستند و جور دیگری عزاداری می‌کنند.
امروزه مراسم‌های بزرگ عزاداری برای سیدالشهدا در اقصا نقاط جهان برگزار می‌شود. از میان همه مراسم‌های عزاداری، مراسم پیاده‌وری اربعین از شکوه خاص و جایگاه ویژه‌ای در میان عاشقان سیدالشهدا برخوردار است. اربعین، تجدید میثاق پیروان اختران فروزانی است که دنیا را با انوار تابناک خویش درخشان کرده و با خون مطهر خود ظلمت را از سیمای بشریت زدوده‌اند؛ مراسمی که با جمعیت چند ‌میلیونی از فرهنگ‌های مختلف، زبان‌های گوناگون و حتی از مذاهب و ادیان دیگر، چشم هر بیننده را خیره می‌کند. این آیین هر سال عظیم‌تر از سال قبل برگزار می‌شد و نشان‌دهنده عشق و ارادت مردم به سالار شهیدان و اهل بیت بود، اما امسال اربعینش با سال‌های گذشته فرق دارد و هیئت‌های مذهبی محروم از حضور در جمع زائران اربعین حسینی هستند و عزاداران مراسم عزاداری را با رنگ و بویی دیگر به پا خواهند کرد. امسال که کرونا باعث شده تا عاشقان حسینی نتوانند به زائران اربعین خدمت کنند، موکب‌های اربعین و عاشقان آن حضرت به دلیل برگزار نشدن مراسم، کمک‌های مومنانه را به افراد نیازمند تحویل خواهند داد.
آخرین اربعین حسینی قرن متفاوت از هر سال
با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و به دنبال تصمیم ستاد ملی مبارزه کرونا جهت حفظ سلامتی هموطنان و عاشقان حضرت ابا عبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) امسال مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار نخواهد شد. در اطلاعیه شماره هفت ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید شده است که انجام هرگونه راهپیمایی و پیاده‫روی به سمت بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه، به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است. ستاد مرکزی اربعین حسینی در این اطلاعیه تاکید کرد: «هرگونه راهپیمایی و پیاده‌روی به سمت بارگاه حضرت علی ‌بن موسی‌الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است. قرائت زیارت اربعین با اولویت قرائت در منازل و یا منطبق با شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی در اماکن سرباز و در روز اربعین برگزار خواهد شد. پیرو اطلاعیه‌های صادره و در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام هرگونه راهپیمایی و پیاده‌روی به سمت بارگاه منور حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) و سایر بقاع متبرکه به مناسبت اربعین حسینی(ع) ممنوع است و قرائت زیارت اربعین با اولویت قرائت در منازل و یا منطبق با شیوه نامه‌های بهداشتی ابلاغی در اماکن سرباز و در روز اربعین برگزار خواهد شد. لذا از تمامی عاشقان و دلدادگان حسینی(ع) دعوت می‌شود با رعایت این مهم، این ستاد را در مدیریت و ممانعت از شیوع بیماری کرونا یاری کرده و قانونمندی خود را بیش از پیش به منصه ظهور برسانند.»


مسئولان کشوری و استانی مدتی است که نسبت به راهپیمایی اربعین هشدار می‌دهند و اعلام می‌کنند که مرز مهران برای تردد زائران اربعین بسته است و اجازه تردد به هیچکسی از طرف ایران و عراق داده نمی‌شود. با وجود اینکه ‌مسئولان ایرانی بر ممنوعیت راهپیمایی اربعین تاکید و عراقی‌ها نیز از پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین عذرخواهی کردند و فرماندهان انتظامی در استان‌های کرمانشاه، خوزستان، و ایلام از جلوگیری از تجمع و حضور زائران در مرزها خبر دادند اما باز عده‌ای امید به یافتن راهی برای عبور از مرز را دارند. این درحالی است که مسئولان به خودداری از تجمع و قرار گرفتن در فضاهای سربسته و همچنین برگزاری آیین عزاداری اربعین حسینی و رحلت پیامبر اکرم‫(ص) در منازل و از طریق رسانه‌های تصویری تاکید دارند.
تمام مرز‌های زمینی ایران با عراق مسدود شده است
به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مرگ ومیر تمام مرز‌های زمینی ایران با عراق مسدود شده است. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و عراق در آستانه اربعین حسینی گفت: «امکان سفر اربعین به عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان عراق وجود ندارد.»
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه هرگونه تردد مسافری میان مرزهای کشور کماکان ممنوع است به حضور برخی افراد به عنوان زائر اربعین در مرزها اشاره کرد و افزود: «ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ادارات کل راهداری استان‌های مرزی با عراق ابلاغ کرده‌ایم که هیچ‌کس اجازه عبور از مرزها را نداشته و پایانه‌های مرزی موجود در این استان‌ها از ارائه خدمات به مسافران زمینی منع شده‌اند. همچنین به ادارات کل راهداری ابلاغ کرده‌ایم که امکان صدور صورت وضعیت برای خودروهای عمومی به مقاصد پایانه‌های مرزی وجود ندارد ضمن اینکه با پلیس راهور هماهنگ شده تا نظارت بر حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق تشدید شود.»
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با تسنیم از بسته بودن مرز خسروی کنار مرزهای استان‌های ایلام و خوزستان خبر داد و از زائران خواست تقاضای سفر به عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین را نداشته باشند.
سردار ‌علی‌اکبر جاویدان‌ اظهار کرد: «امسال به ‌دنبال شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم اربعین حسینی از سوی دولت عراق لغو و رسماً اعلام شد آنها پذیرای زائران دیگر کشورها نخواهند بود. بر همین اساس و با توجه به لغو مراسم اربعین، مرزهای رسمی و چهارگانه کشور شامل خسروی در قصرشیرین، مهران در ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان که سال گذشته کار تردد زائران در آنها انجام می‌شد، بسته شده است. مرز خسروی نیز به ‌تبعیت از مرزهای ایلام و خوزستان امسال به ‌روی زائران بسته است و هیچ ترددی به‌سمت عراق انجام نخواهد شد.»
کنترل مرزهای غرب و جنوب غرب کشور
امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی‫(ع)، با تاکید بر اینکه رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری برای همه لازم‌الاجرا و نقشه راه است، گفت: «معظم‌له مقرر فرمودند، همه ما مکلف به اجرای دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، ملت بزرگوار ما که ملتی ولایی هستند فرامین مقام معظم رهبری را ارجح می‌دانند و بنابر فرمایشات معظم‌له اقدام خواهند کرد.
وی با اشاره به کنترل مرزهای غرب و جنوب غرب کشور در طول سال و همچنین روزهای اربعین توسط یگان‌های نیروی زمینی ارتش، افزود: تمامی مرزهای غرب و جنوب غرب کشور با پهپادها، دوربین‌های پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی و انواع بالن‌ها کنترل می‌شود. امسال با توجه به شرایط ویروس کرونا، باید اربعین حسینی(ع) را از دور گرامی بداریم، مهم این است دل‌های ما در گروه ایثار و شهادت و در رکاب امام حسین‫(ع) باشد.»