ماجرای لغو جلسه سران قوا

آرمان ملي- حميد شجاعي: عدم برگزاري جلسه سران قوا به دليل حضور رئيس مجلس در بخش بيماران بدحال کرونايي بيمارستان امام خميني(ره) واکنش‌هايي را به همراه داشت. عده‌اي روحاني را تخطئه کردند و برخي نيز حرکت او را سنجيده و مثبت توصيف کردند. اما معلوم نيست که رئيس مجلس که عملکرداجرايي اش کمي بر عملکرد او از بعد تقنيني و نظارتي پيشي گرفته است، با چه هدف و انگيزه‌اي در ميان بيماران بدحال کرونايي حاضر شده است. مسلما افتتاحي در کار نبوده و حمايت از کادر درمان را نيز مي‌شد از مجلس هم حتي دقيقتر پيگيري کرد. اين ابهام در انگيزه پرسش اصلي است. از طرفي طبيعي است که وقتي شخصي در ميان بيماران کرونايي آن هم بدحال باشد براي مدتي بايد از وي فاصله گرفت تا احتمالا انتقال صورت نگيرد. لغو جلسه سران قوا توسط رئيس‌جمهور نيز صرفا از همين جهت بوده است. لذا انتقادات در اين خصوص را مي‌توان هيجاني و بي‌مورد دانست چرا که روحاني مطابق پروتکل‌هاي ستاد ملي مبارزه با کرونا عمل کرده است.
ماجراي لغو جلسه سران قوا
دوشنبه بود که رئيس مجلس پس از بازديد سرزده از بخش‌هاي مختلف مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و حضور در بخش بيماران بدحال کرونايي با مسئولان، روسا و کارکنان اين مجتمع بيمارستاني ديدار و گفت‌وگو کرد. با اين حال در شرايطي که قرار بود جلسه سران قوا سه‌شنبه به ميزباني رئيس مجلس برگزار شود؛ رئيس‌جمهور در اقدامي غيرمنتظره اين جلسه را لغو کرد. البته علت لغو جلسه کاملا مشخص بود که به‌خاطر حضور رئيس مجلس در ميان بيماران کرونايي بدحال و احتمال انتقال به ديگران اين جلسه لغو شد. با اين حال فارغ از درستي يا نادرستي اين عمل پرسش اينجاست که چرا برخي مسئولان پروتکل‌هاي مصوب ستاد مقابله با کرونا را رعايت نمي‌کنند؟ پرسش اصلي اين است که رئيس مجلس چه هدفي از اين حضور داشته و در پي اثبات چه چيزي بوده است؟ قطع به يقين رئيس مجلس پزشک متخصص نيست، افتتاحي هم در بين نيست، اگر هم از باب دلداري و تقدير از کادر درمان در بيمارستان امام خميني( ره) حاضر شده که اين حمايت را مي‌توان از کرسي خانه ملت با ايجاد يا اصلاح قوانين مرتبط نيز انجام داد تا حقوق و مزاياي کادر درمان هرچه سريع‌تر پرداخت شود. با اين وجود به نظر نمي‌رسد که حضور در جامعه و کنار مردم بودن بهانه خوبي براي اين چنين رفتارهايي باشد. شرايط کرونا موجب شده تا برنامه‌هاي سران و مسئولان ارشد نظام نيز با تغييراتي مواجه شود اما اکثر مسئولان مطابق پروتکل‌هاي تعريف‌شده ستاد مقابله با کرونا عمل کرده‌اند. حتي خود مقام معظم رهبري نيز خود را ملزم به رعايت توصيه‌ها و شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مي‌کنند. اما در شرايطي که بارها گفته شده از تجمعات غيرضرور پرهيز گردد مي‌‌بينيم رئيس مجلس با خبرنگار، عکاس و ... به ديدار بيماران مي‌رود. به نظر مي‌رسد چنين رويکردهايي در اين شرايط صرفا به تحرکاتي پوپوليستي و قهرمان‌مآبانه مي‌ماند که تاريخ مصرف آن گذشته و جامعه با آن آشناست.
علت لغو جلسه


سخنگوي دولت درباره علت لغو جلسه سران قوا توضيح داد. ايسنا نوشت، علي ربيعي، در نشست خبري خود با اصحاب رسانه با اشاره به لغو جلسه سران قوا و حضور رئيس مجلس در بيمارستان امام خميني گفت: پيشنهاد جلسه را خود آقاي رئيس‌جمهور داده بودند و زماني که رئيس مجلس به بيمارستان براي بازديد تشريف بردند از وزير بهداشت سوال شد که اين بازديد در کدام بخش‌ها بوده؟ که گفتند حتي در بخش‌هايي که افراد بدحال بودند صورت گرفته است. وي ادامه داد: مجدد سوال شد نظر شما در اين باره چيست و کميته بهداشت ستاد ملي کرونا اعلام کرد چند وقت اين‌جلسه عقب بيفتد. الگوي ‌بزرگ ‌ما مقام معظم رهبري است و بايد به اين‌ توصيه‌ها عمل‌ کنيم.
انتقاد معاون دفتر رئيس‌جمهور
معاون دفتر رئيس‌جمهوري در واکنش به حضور رئيس مجلس در بخش کروناي يکي از بيمارستان‌هاي تهران با تاکيد بر اينکه کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگيزه‌اي، عادي‌سازي نقض آنهاست، اظهار کرد: حضور در بخش بيماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربين نه ايستادن در کنار مردم که بي‌اهميت کردن سلامت مردم است. عليرضا معزي در توئيتر خود نوشت: «‏ستاد ملي ‎کرونا، توصيه‌ها و پروتکل‌هاي روشني براي مقامات ارشد نظام تدوين و ابلاغ کرده است؛ پروتکل‌هايي که هم مانع از ايجاد اختلال در اداره‌ امور کشور در شرايط ‎بحران مي‌شود و هم از عادي‌سازي تجمعات و انتقال پيام غلط به جامعه جلوگيري مي‌کند. توصيه‌هايي که حتي مقام معظم رهبري هم خود را ملزم به رعايت آنها مي‌دانند و سبب تغييرات گسترده در برنامه‌هاي ايشان شده است. هيچ مصلحتي حتي برگزاري آيين‌هاي مذهبي هم سبب نشد که مقام رهبري، توصيه‌ها را نقض کنند. اصرار ديگر مقامات بر ناديده گرفتن پروتکل‌ها و تاکيد بر ايجاد تمايز، چه انگيزه‌اي مي‌تواند داشته باشد؟ کنترل شيوع ويروس، منوط به رعايت دستورالعمل‌هاي نهادهاي تخصصي است و همه‌ سطوح حاکميت مي‌بايست در شرايط کنوني، پيشتاز رعايت توصيه‌ نهاد تخصصي باشند. کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگيزه‌اي، عادي‌سازي نقض آنهاست. خارج از فضاي قطبي و احساسي، اين التزام و اعتقاد به رعايت پروتکل‌هاست که مقامات را با مردم هم‌تراز مي‌کند و اتفاقا نقض پروتکل‌هاست که مي‌تواند تصويري از فرادستي مقامات به افکار عمومي ارائه دهد؛ ‏اين نه يک بحث سياسي و تبليغاتي است و نه مجالي براي طعنه و کنايه. نقض پروتکل‌ها، پيامي خطرناک براي سلامت عمومي است.»
واکنش دستيار رئيس مجلس
دستيار سياسي و رسانه‌اي رئيس مجلس به توئيت معاون ارتباطات رياست‌جمهوري پاسخ داد. محمدسعيد احديان دستيار سياسي و رسانه‌اي رئيس مجلس در صفحه شخصي خود در توئيتر در پاسخ به توئيت معاون ارتباطات رياست‌جمهوري، با انتشار فيلمي از سخنان شهيد بهشتي با اين مضمون که «فساد وقتي رسوخ مي‌کند که رابطه مستقيم ميان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بين مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت مي‌ترسي نبايد زمام‌دار شوي!» نوشت: «آقاي معزي سخنان شهيد بهشتي را براي رئيس‌جمهور پخش کنيد، شايد فرجي شد. برگرديد به آن دوران که رئيس‌جمهور در خط مقدم جبهه بود.»