دادگاه محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر

آرمان ملي: دومين جلسه رسيدگي به اتهامات محمد امامي_ تهيه کننده سريال شهرزاد و از متهمان بانک سرمايه، صبح ديروز 15 مهرماه در شعبه سوم دادگاه ويژه جرائم اقتصادي به رياست قاضي مسعودي مقام برگزار شد. نماينده دادستان گفت: اقدامات مجرمانه شبکه مرتبط با فساد در بانک سرمايه مشتمل بر اتهامات 34 نفر از متهمان است و اين کار با محوريت محمد امامي و حميدرضا فرزان‌راد بوده است. نماينده دادستان افزود: افرادي کارتن‌خواب و بي‌بضاعت به عنوان مديرعامل شرکت‌ها انتخاب شده‌اند، پول‌ها در سينما براي پرداخت به سلبريتي‌ها و خريد املاک در لواسان صرف شده است و از طريق صرافي‌ها، پول‌ها به خارج از کشور منتقل شده‌اند و مبالغي از اين وجوه تبديل به سپرده‌هاي بلند‌مدت براي پرداخت به اقوام افراد از جمله خواهر و مادر محمد امامي پرداخت شده است. نماينده دادستان گفت: اقدامات مجرمانه در هفت محور مشخص است. تحصيل مال از طريق نامشروع به ميزان 90 ميليارد تومان براي مشارکت مدني از بانک سرمايه براي شرکت‌هاي مختلف،‌ تحصيل مال از طريق نامشروع از مجراي دريافت غيرقانوني، 26 فقره ضمانت‌نامه فاقد پشتوانه به مبلغ 509‌ ميليارد و 600 ميليون تومان براي شرکت‌هاي مختلف، تحصيل مال نامشروع به ميزان 135 ميليارد تومان از بانک سرمايه براي شرکت‌هاي مختلف، تحصيل مال نامشروع از مجراي دريافت غيرقانوني از 112 ميليارد و 430 ميليارد تومان از شرکت سرمايه‌گذاري فرهنگيان متعلق به صندوق ذخيره فرهنگيان در پوشش قرار‌داد حق‌العمل کاري، تحصيل مال نامشروع از مجراي دريافت غير‌قانوني وجوه به ميزان 41 ميليارد و 495 ميليون تومان در پوشش انعقاد قراردادهاي حق‌العمل‌کاري، تحصيل مال نامشروع از بانک سرمايه به ميزان 126 ميليارد و 930 ميليون تومان در فرآيند دريافت املاک لواسان و چناران و انتقال ملک خيابان شهيد فياضي به بانک سرمايه،‌ اقدام مجرمانه بانک سرمايه با توسل به گزارشات خلاف‌واقع و جعل اسناد رسمي بوده است.
اتهامات محمد امامي چيست؟
وي با اشاره به متهمان پرونده گفت: متهم رديف اول سيد‌محمد امامي فرزند احمد تهيه‌کننده فيلم و سريال متهم است به اينکه از طريق نفوذ در مديران وقت بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان و شرکت‌هاي وابسته به نهادهاي مزبور و پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل‌توجهي را در پوشش دريافت تسهيلات و ضمانت‌نامه از نهادهاي مزبور براي شبکه منسوب به خود خارج کند. نفوذ او به اندازه‌اي بوده که از نصب مديران ارشد نقش موثري داشته است و مجموعه بانک سرمايه صندوق ذخيره فرهنگيان و نهادهاي وابسته به او در خلال سال‌هاي 92 تا 95 توسط شبکه او بوده و‌ به اندازه چارت سازماني بانک سرمايه توسط او تعيين شده است. نماينده داستان با بيان اينکه چارت سازماني بانک سرمايه از سوي متهم امامي انجام شده است که نشان از نفوذ او دارد، گفت:‌ محمد امامي، خريد خودرو و خريد اثاثيه منزل و تهيه بليت سفرهاي خارجي خانواده غندالي را از طريق شخصي انجام مي‌داد. متهم محمد امامي مبلغ 200 ميليون تومان به برادر فاطمه شاماني براي حق انتشار دو فيلم ساخته شده توسط شاماني پرداخت کرده است. نماينده دادستان ادامه داد: محمد امامي در راستاي خدمات مجيد زاهدي، معاون اعتبارات وقت بانک سرمايه، دو دستگاه خودروي BMW X و يک دستگاه آپارتمان در چيذر براي وي خريداري کرد. محمد امامي در عزل و نصب مديران ارشد و مياني بانک سرمايه و شرکت‌هاي وابسته به صندوق ذخيره فرهنگيان نقش موثر داشته است. امامي بخشي از وجوه تسهيلات دريافتي از بانک سرمايه را صرف خريد خودرو و املاک متعدد براي دوستان و آشنايان خود کرده است که از جمله آنها مي‌توان به خريد خودروي AUDI براي پدرش احمد امامي و خريد خودروي اسپورتيج براي همسر اولش مهسا پيراسته و خريد خودروي هيوندا 2014 براي خواهرش سارا امامي اشاره کرد.
جلسات فوق سري در دبي


در ادامه جلسه دادگاه، قاضي مسعودي مقام با تذکر به وکيل متهم امامي گفت در زمان مقرر صحبت کنيم. وي ادامه داد: ادامه جلسه ساعت هشت و نيم صبح شنبه برگزار مي‌شود و توصيه مي‌کنم از حواشي بپرهيزيد‌ زيرا آنچه در اين دادگاه انجام مي‌شود کار صرف حقوقي است و به اينکه اشخاص چه کساني هستند ارتباطي ندارد. ما به عنوان کسي که پرونده قضايي و تشکيل شده وارد رسيدگي مي‌شويم و هر اقدامي که انجام بدهيد که خارج از اخلاق باشد، ضمانت اجرايي حداقل اخروي خواهد داشت.نماينده دادستان بيان داشت: همچنين حسب مستندات موجود، متهمان دلاويز، امامي، فرزان‌راد و مهدي محمدي، به همراه علي بخشايش و غندالي جلسات سري در دبي داشتند و هماهنگي‌هاي لازم را جهت پرداخت تسهيلات کلان به شرکت‌هاي منتسب به خود به عمل مي‌آوردند. حسب مستندات موجود، متهم دلاويز نقش موثري در انتصاب عليرضا حيدرآبادي‌پور به مديرعاملي بانک سرمايه ايفا کرده است و بابت ارائه‌ چنين خدماتي، مبلغ 400 ميليون تومان براي خريد خودروي پورشه به نام احسان دلاويز از طرف محمد امامي تامين مي‌شود؛ همچنين مبلغ 14 ميليارد ريال از محل تسهيلات دريافتي محمد امامي از بانک سرمايه به حساب دلاويز انتقال يافته است که حسب گزارش ضابطين تبديل به املاک و خودروها به نام احسان دلاويز و همسرش الهه شهبازي شده است. قاضي مسعودي مقام در پايان ضمن اعلام ختم جلسه، گفت: جلسه بعدي دادگاه صبح روز شنبه نوزدهم مهر برگزار مي‌شود و متهمين و وکلاي آنها هر نوع ايرادي نسبت به پرونده چه شکلي و چه ماهيتي دارند در زمان دفاع به بيان ايرادات خود بپردازند.