انتقاد گسترده از موضع رئیس‌جمهور درباره سرکشی مسئولان به مراکز درمان بیماران کرونایی

سرویس سیاسی- رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین با رعایت کامل شیوه‌های بهداشتی به بخش «آی‌سی‌یو» کرونای این بیمارستان رفت و گفت‌وگویی بی‌واسطه با جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا داشت. اقدامی که با استقبال گسترده افکار عمومی و همچنین مسئولین و کادر درمانی مواجه شد، اما در نهایت تعجب به مذاق برخی دولتمردان و همچنین رسانه‌های حامی دولت خوش نیامد، تا جایی که به لغو نشست سران قوا به دستور روحانی آن هم به‌دلیل حضور قالیباف در کنار کادر درمانی و بیماران کرونایی انجامید و رسانه‌های حامی دولت هم بر اساس کارویژه تعریف‌‌شده تخریب مجلس یازدهم، به موضع‌گیری علیه آن پرداخته و با نیت‌خوانی برچسب شوآف و هدف‌گذاري براي انتخابات 1400 زدند.
در این میان اما رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور که بعد از شيوع بيماري کرونا تا کنون از دفتر کارش خارج نشده، به شدت مورد انتقاد افکار عمومي قرار گرفت تا جايي که براي خلاصي از اين انتقادات در جلسه هیئت دولت گفت: «خدا به ما عقل داده؛ نبايد جانمان را در خطر بيندازيم! کسي نمي‌تواند برود وسط سيل و بگويد من نمي‌ترسم! خب نترس؛ وايسا تا آب تو را ببرد!».
نکته عجیب‌تر ماجرا آنجا بود که روحانی در حالی در این نشست با طعنه و کنایه حضور رئیس ‌مجلس در میان کادر درمانی و بیماران کرونایی را اقدامی خلاف عقل عنوان می‌کرد و پیش‌تر هم جلسه سران قوا را به همین علت لغو کرده بود که یک روز قبل از آن معاون وزیر بهداشت در «آی‌سی‌یو» بیماران کرونایی شهدای والفجر شیراز بود و آن روز در جلسه ستاد کرونا در کنار رئیس‌جمهور!
این اظهارات نه تنها از حجم انتقادات از رئیس‌جمهور نکاست بلکه بر شدت آن هم افزود و از افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی گرفته تا چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور نیز به آن واکنش نشان دادند و این ادبيات آقاي روحاني را نه فقط توهينی به رئيس مجلس که توهين به خدمت‌گزاران بسياري که براي مهار بحران‌ها جانشان را به خطر مي‌اندازند، دانستند. جدا از این بديهي‌ترين اصول مديريت در بحران‌ نیز حضور ميداني مسئولان در دل بحران است که علاوه‌ بر تقويت روحيه کادر درمان، سبب شناخت دقيق‌تر آنها از ابعاد بحران خواهد بود.


عقل معاش در کنار عقل معاد کارساز است
محمدباقر قالیباف، رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور در صفحه توییتر نوشت: اگر فقط بر عقل معاش تکیه کنیم و خود را برتر بدانیم حتی در حل مشکل معاش نیز درمانده می‌شویم. عقل معاش در کنار عقل معاد کارساز است.
وی افزود: «همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد ولی شرط مروت و عقلانیت نیست که کادر درمان را با تجهیزات محدود در دل خطر تنها بگذاریم و فداکاری آنها را عاقلانه ندانیم.»
مهدی عسگری، نماینده مجلس نیز در توییتی نوشت: «در دفاع مقدس مسئولین در میان مردم و در کنار رزمندگان حضور می‌یافتند. رئیس‌جمهور وقت، بارها در جبهه‌ حاضر شد. اما اکنون در میانه جنگ اقتصادی و هجوم یک ویروس منحوس، حضور در میان مردم و نمایندگان که هیچ، جلسه سران را هم لغو می‌کنند.»
این نماینده مجلس در ادامه نوشت: «مشکل فقط ویروس نیست ریشه را باید در جای دیگری جست.»
مردم در جای خود رفتار سیاسی رئیس‌جمهور را
قضاوت می‌کنند
سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس نیز در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور گفت: مدل رفتاری دولت و آقای روحانی بیش از آنکه مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، به نوعی ابراز نارضایتی و ناراحتی از عملکرد رئیس ‌مجلس است که خود را موظف می‌داند بر اساس تکلیفی که قانون برای مسئولان در نظر گرفته است که بین مردم بروند و نظارت کنند، ناراحت هستند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در روزهای قبل نیز مقدمات و ‌اشاراتی را از جانب دولتمردان در این زمینه دیده بودیم، زمانی که رئیس ‌مجلس و برخی نمایندگان در استان‌های مختلف حضور پیدا کردند و نظارت میدانی به عمل آوردند و با مردم دیدار مستقیم داشتند، برخی مسئولان دولتی ناراحت شدند و سعی کردند این مدل ارتباط‌گیری با مردم را تخطئه کنند و مجلس را زیر سؤال ببرند. اخیرا مشاور رئیس‌جمهور هم بازدیدهای میدانی رئیس ‌مجلس و نمایندگان را به تبلیغات انتخاباتی مرتبط کرده‌اند.
وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان به جای همراهی و استقبال از تلاش‌های نمایندگان، نظارت‌های میدانی مجلس را زیر سؤال می‌برند. مردم هم متوجه این رفتارهای سیاسی هستند و درک می‌کنند و در جای خود قضاوت درستی خواهند کرد.
دولت به بهانه کرونا نباید از مردم فاصله بگیرد
علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور نیز با انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهور، گفت: دولت نباید به بهانه کرونا از مردم فاصله بگیرد لذا باید در کنار قوه مقننه مشکلات روزافزون مردم را رصد و پیگیری کند.
وی افزود: رئیس‌جمهوری نیز در این شرایط موظف است که در کنار مردم قرار بگیرد و با آنها همراهی کند. لذا در شرایطی که رئیس‌جمهور به وظیفه میدانی خود عمل نمی‌کند نباید نظارت‌های میدانی رئیس‌ونمایندگان مجلس را مورد هجمه قرار دهد.
حدادی با بیان اینکه رئیس‌ مجلس با روحیه انقلابی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم و کادر درمانی بیمارستان امام(ره) حاضر شدند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس نیز در حوزه‌های انتخابیه خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیدار مردمی دارند. بنده نیز روزهای اخیر با وزیر بهداشت درباره مشکلات مردم در حوزه سلامت جلسه‌ای داشتم.
تنها گذاشتن کادر درمان منصفانه نیست
علی علیزاده عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور گفت: تنها گذاشتن کادر درمان در خط مقدم منصفانه نیست و باید از نزدیک مشکلات آنها را دید و شنید و برایشان چاره‌اندیشی کرد. کادر درمان ما در معرض شدیدترین مشکلات قرار دارند و زحمات زیادی می‌کشند و باید به آنها روحیه داده شود.
وی در واکنش به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا به دلیل نظارت میدانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی(ره)، گفت: حضور مسئولان در بین کادر درمان برای استماع نظرات و مشکلات آنها ضروری و لازم است.
رفع مشکلات مردم اولویت رئیس‌جمهور نیست
علی جدی نایب‌رئیس‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خانه ملت با‌ اشاره به لغو یکطرفه جلسه سران قوا از جانب رئیس‌جمهور، گفت: آقای روحانی به بهانه کرونا در هیچ یک از جلسات مربوط به رای اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت شرکت نکرد و جلسه سران قوا را با همین بهانه لغو کرد، این رفتار‌ها کم‌لطفی به مردم است؛ در واقع رئیس‌جمهور از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مهم و لغو یکطرفه جلسه سران قوا نشان می‌دهد که رفع مشکلات مردم و عمل به وظایف اولویت آقای روحانی نیست، ادامه داد: نمایندگان مردم در بازدیدهای خود از حوزه‌های انتخابیه مشکلات مردم را برای رفع شناسایی می‌کنند که حضور در میان مردم و جامعه برای تحقق این مهم ضروری است.
سایر مسئولین هم از رویه رئیس‌ مجلس درس بگیرند
محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام اخیر رئیس‌جمهور گفت: کادر درمان کشور امروز سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس هستند و حضور هر مسئولی در بین آنها ارزشمند است؛ اینکه مسئولان به آنها خداقوت بگویند به آنها سر بزنند تا اگر کمبودی در راستای وسایل بهداشتی، پزشکی یا مشکلات دیگری دارند بتوانند آنها را کمک کنند؛ روحیه مضاعفی به کادر درمان می‌دهد.
نماینده مردم شازند در مجلس با تاکید بر باارزش بودن حضور مسئولان در بین کادر درمان، مطرح کرد: حضور مسئولان در بین کادر درمان به ویژه مسئولین رده بالا مانند سران قوا بسیار پسندیده و ارزشمند است؛ اقدام دکتر قالیباف کار پسندیده‌ای است و ‌ای کاش سایر مسئولین هم از این رویه درس بگیرند.
فرار کردن مسئولان از بلا جرم است و گناه
 همچنین با توجه به ماه‌ها جهاد خستگی‌ناپذیر کادر درمان و وضعیت طاقت‌فرسای اقشار مختلف مردم در بحران کرونا، سخنان رئیس‌جمهور و تعبیر بی‌عقلی برای توصیف کسانی که جان خود را در دوران سخت کرونا برای سایر هموطنان به خطر انداخته‌اند، واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت.
وحید یامین‌پور فعال سیاسی و رسانه‌ای در توئیتر خود نوشت: رئیس‌جمهور درخصوص لغو جلسه سران قوا و حضور قالیباف در بخش کرونا گفته کسی هنگام سیل وسط مسیل یا هنگام زلزله زیر سقف بماند، خلاف عقل است. بله جناب روحانی! ولی نه برای آتش‌نشان و غریق‌نجات که فرار کردنشان از بلا جرم است و گناه. شما قرار بود همان ستونی باشی که جلوی ریزش سقف را می‌گیرد.
فرشاد مهدی‌پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در صفحه خود نوشـت: آنچه گفته‌اند اسمش عقل نیست، بی‌مسئولیتی است؛ اگر چنین تعریفی از عقلانیت در جامعه رواج پیدا کند، هیچ کار انسان‌دوستانه‌ای انجام نمی‌شود. با این حساب آتش‌نشان‌ها، تکنیسین‌های اورژانس و امدادگران جهادی همه بی‌عقل‌ند!
عطیه شاپوری از پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه نیز با انتقاد از ادبیات رئیس‌جمهور نوشت: کادر درمان حتی اگر به بی‌عقلی متهم شوند قوی‌تر از قبل ادامه خواهند داد چون این یک وظیفه است و ان‌شاءالله این ویروس منحوس ریشه‌کن خواهد شد اما به گوش آیندگان برسانید هشت سال از بهترین سال‌های زندگی ما به پای بی‌تدبیری سوخت. باز هم ممنونیم بابت حضور شما آقای قالیباف!  
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود دشمن، دشمنی می‌کند شما چه می‌کنید؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه گلایه‌ای دلسوزانه از اعضای کابینه! (نکته) دستور رهبر انقلاب برای تخصیص ظرفیت درمانی نیروهای مسلح به بیماران کرونایی خادمان امام حسین(ع) کربلا را به بهشت تبدیل کردند آل‌سعود خانه خدا را به کشتارگاه بدل کرد محدودیت‌های کرونایی در استان تهران تا ۲۵ مهر ماه تمدید شد دیدار و گفت‌و‌گوی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو انتقاد گسترده از موضع رئیس‌جمهور درباره سرکشی مسئولان به مراکز درمان بیماران کرونایی میان ما که نرفتیم و رفته‌ها، شاید تفاوتی‌ست در آغاز و در نهایت نیست آمریکا 18 بانک و نهاد مالی ایران را تحریم کرد اذعان به دروغگویی دولت آمریکا درباره تلفات حمله ایران به عین‌الاسد FATF، بهانه حامیان دولت برای فرار از پاسخگویی بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود بازگشت «دشت مغان» به بیت‌المال گنجی که مفت واگذار شده بود