بورل: اروپا باید اقدامات بیشتری برای تقویت «تجارت مشروع» با ایران انجام دهد

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه ایران تحریم‌های جدید امریکا علیه بانک‌های ایرانی را محکوم و آن را تلاشی برای نابود کردن کانال‌های باقیمانده پرداخت بهای غذا و دارو در بحبوحه شیوع کرونا توصیف کرد. به‌گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری امریکا پنجشنبه گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و 18 نهاد مالی ایرانی را تحت تحریم‌های خود قرار داد. «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری امریکا با اشاره به تحریم این بانک‌های ایرانی گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری از دستیابی غیرقانونی ایران به دلار بوده و افزود که این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت تا ایران برنامه هسته‌ای خود را پایان دهد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا، بانک‌های تأمین سرمایه امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، بانک سرمایه، بانک سامان و بانک توسعه تعاون مشمول این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای با اشاره به تحریم شدن 18 بانک و نهاد مالی ایران مدعی شد که کارزار فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت تا ایران به مذاکرات جامع تمایل پیدا کند.
پیش‌تر کارشناسان اعلام کرده بودند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی را که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند، مسدود کند.وزیر خارجه ایران قصد امریکا از اعمال تحریم‌های جدید را منهدم کردن کانال‌های انتقال پول، غذا و دارو اعلام کرد و در حساب توئیتری خود نوشت: «رژیم امریکا قصد دارد در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا کانال‌های مالی باقیمانده ما برای پرداخت بهای غذا و دارو را نابود کند.» ظریف در ادامه افزود: «ایرانیان در مقابل این ستمگری جدید تاب خواهند آورد، اما دسیسه‌چینی برای ایجاد گرسنگی دادن به یک جامعه جنایت علیه بشریت است.» او هشدار داد: «عاملان و اجراکنندگان این اقدام ستمگرانه که پول ما را بلوکه می‌کنند، با عدالت روبه‌رو خواهند شد.»
واکنش منفی آلمان
وزارت خارجه آلمان هم به تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران واکنش نشان داد و از آنها انتقاد کرد. «ماریا آدِبار»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد این تحریم‌ها عملیات واردات اقلام با اهداف بشردوستانه به ایران را بیش از پیش پیچیده می‌کند.


وی در ادامه تأکید کرد کانال بشردوستانه برای تجارت با ایران در زمان کنونی که این کشور با بحران کرونا درگیر است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. سخنگوی این وزارتخانه افزود کشورش با سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران همراه نیست و همواره مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کرده است.
اقدام جدید امریکا علیه ایران در حالی صورت گرفته است که روزنامه نیویورک تایمز هدف تحریم‌های جدید اعمال‌‌ شده علیه ایران را اثر گذاشتن بر رأی‌دهندگان امریکایی دانسته است. این روزنامه امریکایی با اشاره به اینکه این تحریم‌ها چند روز پیش از موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران اعمال شده است، نوشت: «ترامپ قصد دارد در آستانه انتخابات سوم نوامبر، موضع خودش در برابر ایران را سرسخت نشان دهد. او خروج یکجانبه خودش از توافق هسته‌ای را دستاورد سیاست خارجی معرفی می‌کند.» «دانیل فراید»، هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی در دولت سابق امریکا هم گفته: «این تحریم‌ها نه عزم سیاسی ایران را نابود می‌کنند و نه ایران را تحت شرایط امریکا به پای میز مذاکره بازمی‌گردانند. اینها بیشتر تحریم‌های پیغام‌دار هستند که بیشتر مردم امریکا را مخاطب قرار داده‌اند.»
کارشناسان گفته‌اند در صورتی که «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا بتواند ترامپ را شکست دهد، تحریم‌های اعمال‌ شده در روز پنجشنبه می‌تواند تلاش‌های دولت جدید برای تغییر مناسبات ایالات متحده با ایران را مختل کند.روزنامه واشنگتن پست هم به نگرانی مقامات اروپایی درباره تحریم‌های جدید امریکا اشاره کرده و نوشته اروپایی‌ها معتقدند که این تحریم‌ها به طور مؤثر دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی را قطع و پول لازم برای اهدا به‌ منظور دریافت واردات بشردوستانه را سلب می‌کند. به گفته برخی اشخاص صادرات مرتبط با داروسازی به ایران از ماه ژانویه به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است. «باربارا اسلین»، مدیر بخش «آینده راهبرد ایران در شورای آتلانتیک» اعلام کرد تحریم‌ها سادیسمی هستند که به سیاست خارجی مبدل شده‌اند. این تحریم‌ها دولت ایران را به زانو درنمی‌آورند اما به عموم مردم آسیب می‌زنند. این تحریم‌ها قاچاق را تشویق و در نهایت، تحریم‌هایی که پایه آنها دلار است را تضعیف می‌کنند.
اروپا باید اقدامات بیشتری برای تقویت «تجارت مشروع» با ایران انجام دهد
از سوی دیگر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «به همراه اعضای اتحادیه اروپا، در تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت ترغیب تجارت مشروع میان اتحادیه اروپا و ایران از جمله از طریق ساز و کار اینستکس هستیم، اما لازم است کارهای بیشتری انجام دهیم.» به گزارش فارس، «جوزپ بورل»، در سخنانی در پارلمان اروپا اعتراف کرد لازم است این اتحادیه اقدامات بیشتری برای تقویت «تجارت مشروع» با ایران انجام دهد. بورل گفت: «ایران در دورانی سخت قرار دارد. کووید-۱۹ بشدت بر این کشور اثر گذاشته و هر روز بیش از 3 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.»وی اضافه کرد: «ایران بعد از حصول برجام، انتظاراتی مشروع داشت مبنی بر اینکه این توافق هسته‌ای به منافع اقتصادی ملموس برای این کشور منجر می‌شود. او با اشاره به اثر تحریم‌های امریکا بر دشوار شدن تأمین کالاهای بشردوستانه مدعی شد: «ما در اتحادیه اروپا، اقداماتی فوری برای حمایت از اقدامات بشردوستانه انجام دادیم و به همراه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بشدت از اینکه تحریم‌ها نباید مانع تجارت بشردوستانه شوند، حمایت می‌کنیم.» بورل در ادامه گفت: «به همراه اعضای اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن راه‌هایی جهت ترغیب تجارت مشروع میان اتحادیه اروپا و ایران از جمله از طریق ساز و کار اینستکس هستیم، اما لازم است کارهای بیشتری انجام دهیم.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که مصائب اقتصادی ایجاد شده پس از خروج امریکا از برجام موجب تقویت مخالفان توافق هسته‌ای و غرب در ایران شده است. وی اضافه کرد: «ما همراه با شریکان اروپایی و بین‌المللی خودمان سخت در تلاشیم اطمینان حاصل کنیم دیپلماسی با ایران کماکان امکان‌پذیر است.» بورل در ادامه از اقدام ایران در کاستن از تعهدات خود به برجام هم ابزار نگرانی کرد. او گفت: «البته، من از اقدام ایران در کاهش تعهدات خود به اجرای توافق هسته‌ای بعد از خروج امریکا از این توافق در دو سال پیش هم بسیار نگرانم. معتقدم اجرای کامل این توافق هسته‌ای توسط ایران و سایر طرف‌ها از اهمیتی حیاتی در تلاش‌های ما برای حفظ آن برخوردار است.» بورل گفت: «با وجود اینها، نباید فراموش کنیم با آنکه میزان مواد هسته‌ای ایران بیشتر از دو سال قبل است، هنوز هم کمتر از ده‌ها تن اورانیوم غنی‌شده‌ای است که ایران قبل از توافق در اختیار داشت. می‌دانیم که این به لطف برجام حاصل شده است. ایران کشوری است که تحت بیشترین نظارت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و در حال حاضر سالانه ۴۰۰ بازرسی از این کشور انجام می‌شود. اگر قرار باشد این توافق را از دست بدهیم چنین اطلاعات حیاتی درباره توافق هسته‌ای را هم از دست خواهیم داد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به ادعای امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پرداخت و یادآوری کرد که امریکا حقی برای استفاده از ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه برای رسیدن به این هدف ندارد.

بــــرش

رئیس دفتر رئیس جمهوری:
دولت از راه‌های مختلف نیازمندی‌های کشور را تأمین می‌کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تحریم‌های جدید امریکا را نشانه ناکامی مجموعه سیاست‌های این کشور در قبال ایران خواند و تأکید کرد این تحریم‌ها حاکی از استیصال سران کاخ سفید از محقق نشدن اهداف سراب‌آلوده‌ای است که مدت‌هاست روی آن تبلیغات کرده‌اند.
محمود واعظی در گفت‌و‌گویی افزود: تحرکات خصمانه و ظالمانه امریکایی‌ها اگرچه مردم کشورمان را به زحمت انداخته و سبب ایجاد فشار و دشواری برای آنها شده اما به هیچ یک از اهداف تعیین‌شده نرسیده است. این شکست‌های پی‌درپی اعتبار دولت ایالات متحده را به طرز بی‌سابقه‌ای خدشه‌دار کرده و تحریم‌های اخیر این کشور یک اقدام نمایشی، برای تحت شعاع قرار دادن این بی‌اعتباری است.
واعظی تحریم‌ بانک‌های ایرانی از سوی کاخ سفید را کاملاً غیرقانونی، خلاف قواعد بین‌الملل و آشکارا ضدحقوق بشری دانست و ضمن مرتبط دانستن اقدامات ضدایرانی دولت امریکا با صحنه انتخاباتی این کشور، گفت: عملکرد بسیار ضعیف دولت امریکا در بحران کرونا و همچنین ماجراجویی‌های دولت این کشور در سیاست خارجی، اقبال عمومی به ترامپ را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده و بخشی از تحرکات ضدایرانی این کشور ریشه در این واقعیت دارد. اغلب نظرسنجی‌ها و برآوردهای افکار عمومی امریکا از وضع نامناسب ترامپ نسبت به رقیبش حکایت دارد و همین باعث شده او تلاش کند، با اقدامات نمایشی در سیاست خارجی از جمله در مواجهه با ایران، روی این ناکامی بزرگ سرپوش بگذارد.
وی با بیان اینکه، دولت جمهوری اسلامی‌ همچون گذشته از راه‌های مختلف نیازمندی‌های کشور را تأمین خواهد کرد، افزود: تحریم‌های جدید امریکا ضد مردم ایران نشانه آشکاری برای درک رویکرد غیرانسانی کاخ سفید است، ‌نشانه‌ای برای اینکه جامعه جهانی بفهمد، در گرماگرم مبارزه جهانی با پاندمی کرونا، سران ریاکار امریکا به هیچ یک از اصول اخلاقی و قواعد حقوقی بین‌المللی پایبند نیستند و حاضرند برای نمایش‌های سیاسی داخلی، حتی در برابر تهیه غذا و دارو برای ملت ایران نیز مانع ایجاد کنند. آنها البته به فضل الهی این بار هم به هدفشان نخواهند رسید و با تلاش‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی در رفع موانع تجارت خارجی کشور داریم و همچون گذشته موفق خواهیم شد.