مذاکره 10 ساعته برای آتش بس نیم ساعته! ارمنستان و آذربایجان دوباره به جان هم افتادند

بامداد دیروز و پس پایان مذاکره 10 ساعته وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان، خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرده بود که پس از 13 روز جنگ شدید و تمام عیار در قره باغ، آتش بس میان این دو کشور وارد مرحله اجرایی شده است. اما نیم ساعت نگذشت که خبر شعله‌ور شدن مجدد جنگ در قره باغ روی آنتن رفت. تا آن زمان، کشورهای مختلف، از جمله جمهوری اسلامی ایران، از آتش بس استقبال کرده بودند. البته، نا گفته نماند که «سرکئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، که در نشست گفت‌و‌گوهای صلح مشارکت داشته است، گفت که بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ، از ۱۲ ظهر روز دهم اکتبر(دیروز) آغاز می‌شود. با این حال، چیزی که در عرصه میدانی مشاهده می‌شود، تداوم جنگ میان ارتش‌های دو طرف است.
در باره چگونگی آغاز درگیری نیز، ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را مقصر معرفی می‌کنند؛ در این خصوص، وزارت دفاع دولت ایروان اعلام کرد که آذر‌بایجان حملاتی را علیه شهر «کاپان»، در جنوب غرب ارمنستان ترتیب داد.
در مقابل، وزارت دفاع دولت باکو دیروز اعلام کرد، ارمنستان آتش بس را آشکارا نقض و به اهدافی در جمهوری آذربایجان حمله کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تنها30 دقیقه پس از اجرای رسمی آتش بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، نیرو‌های ارمنستان مناطق مسکونی «ترتر» و «آغدام» را گلوله باران کردند.
در این میان، خبرگزاری اسپوتنیک از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر در سراسر شهر «استپانکرت» مرکز قره باغ کوهستانی، خبر داد. در ارتباط با تلفات احتمالی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نبردهای پس از آتش بس، خبری نرسیده است.