درباره پیشبرد نقشه همکاری ۲۵ ساله با چین گفت وگو کردم

وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی روز گذشته در استان «یون نان» چین بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. محمدجواد ظریف که روز جمعه برای گفت‌وگو با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و در رأس هیأتی به چین سفر کرده بود، با همتای چینی خود در مورد روابط و همکاری‌های تهران و پکن و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.  سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، ظریف را در این سفر همراهی می‌کند. ظریف بعد از این دیدار در پیامی توئیتری گفت‌وگو با همتای چینی خود را سازنده خواند و گفت: «گفت‌وگوهای رو در رو و پرباری با همتای چینی داشتم.» او گفت‌وگوهای حضوری دو طرف در شرایط ویژه کنونی را به حد کافی نشانگر آن خواند که دو طرف برای روابط بین دو کشور اهمیت زیادی قائل هستند.
 وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که ایران و چین در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تقویت روابط دوجانبه، پیشبرد نقشه همکاری ۲۵ ساله، حفاظت از برجام و مخالفت با یکجانبه گرایی اجماع نظر دارند. ظریف با اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ آن را فرصت جدیدی خواند و عنوان کرد: «معتقدم مفهوم مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور در آینده غنی‌تر خواهد شد.»
وزیر خارجه ایران همچنین در توئیتی به زبان چینی در این باره نوشت که دو طرف در این دیدار یکجانبه گرایی و تلاش ایالات متحده برای ایجاد جهان تک قطبی را رد کردند و درباره تقویت روابط در چارچوب نقشه راه همکاری ۲۵ ساله، همکاری منطقه‌ای، حفظ برجام و همکاری درخصوص تولید واکسن کرونا توافق کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در ارتباط با سفر وزیر خارجه ایران به کشورش گفت که چین خواستار تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران است. به گزارش ایرنا «هپا چون اینگ» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به برنامه دیدارهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین گفت: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حالی به چین سفر کرده است که ما دوست داریم برای تعمیق مشارکت راهبردی جامع دوجانبه با ایران همکاری کنیم.» وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص تحریم‌های اخیر امریکا علیه ایران، گفت که واشنگتن با نادیده گرفتن اهداف و اصول منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین‌الملل، خودسرانه دست به اقدامات یکجانبه غیرقابل توجیهی مانند محاصره اقتصادی و تحریم‌های مالی علیه سایر کشورها زده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اظهار داشت: این اقدامات بشدت باعث تضعیف نظم سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و تضعیف حاکمیت جهانی شده و توانایی کشورهای تحریم شده برای توسعه اقتصاد خود و بهبود زندگی مردم را نیز کاهش داده است.