رونق کسب و کار با تسهیلات کرونایی



گروه اقتصادی/ بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و برای کمک به صاحبان کسب‌وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع این بیماری در فعالیت خود دچار مشکل شدند، متقاضیان می‌توانستند ‌با ثبت‌نام در «سامانه کارا» تسهیلاتی با نرخ ۱۲ درصد دریافت کنند که در این رابطه تا ۱۴ مهرماه امسال بالغ بر ۸۰ درصد متقاضیان دریافت تسهیلات به بانک‏‌های عامل معرفی شده‌اند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس این گزارش تعداد ۵۰۸ هزار و ۱۲ واحد از متقاضیان تا این تاریخ به شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل مراجعه کرده‏ و از این تعداد ۲۷۸ هزار و ۲۴۵ واحد با ۴۵۹ هزار و ۲۴ نفر شاغل در مجموع مبلغ ۵۶ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند. همچنین تعداد ۱۶۶ هزار و ۸۹۳ واحد نیز از دریافت تسهیلات به دلایلی از جمله عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات و غیره انصراف داده‌ و پرونده بقیه واحدهای کسب‌وکار نیز با توجه به تمدید مهلت پرداخت تسهیلات توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تا پایان مهرماه، در دست بررسی و اقدام است.


میزان تسهیلات پرداختی به هریک از ۱۴ رسته شغلی تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به شرح جدول روبرو آمده است.

آخرین جزئیات پرداخت بیمه بیکاری کرونا
همچنین در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، دولت مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری و تأمین بودجه بیمه بیکاری بیکار‌شدگان ناشی از کرونا اختصاص داد که با حمایت سازمان برنامه و بودجه و تلاش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و دستگاه‌های مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده در دستور کار قرار گرفت.
روند بیکاری ناشی از کرونا در حالی است که بنا بر گزارش مرکز آمار ایران در بهار امسال صدمات ناشی از کرونا حدود 2 میلیون نفر بود که در تابستان به 1.5 میلیون نفر کاهش یافت.
بر این اساس مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ به کارگران آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شود و سامانه bimebikari.mcls.gov.ir که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از مدت‌ها قبل به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری راه‌اندازی کرده بود، برای مراجعه متقاضیان معرفی شد.
مدتی بعد از سوی اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام شد متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از ابتدای خردادماه بیکار شده و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال گذشته تاکنون استمرار پیدا کرده به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir مراجعه و نوع بیکاری خود را از طریق خوداظهاری اعلام کنند.
5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیکاران
بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پنجم مهرماه سال‌جاری، ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد بیکار شده از کرونا که بیکاری آنها از اسفندماه سال گذشته استمرار داشته و از اول خرداد ماه بیکار شدند یا به دلیل اعلام شماره شبای اشتباه، عدم تعلق شماره حساب مربوطه و ثبت ناقص اطلاعات شخصی یا ثبت نام در ادارات کار و کاریابی‌ها به جای سامانه از پیش ذکر شده، دچار مشکلاتی شدند در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کردند.
به گفته مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، پرداخت بیمه بیکاری به متقاضیان به دو شیوه دنبال شده است؛ دسته اول افرادی که از اسفند ماه سال گذشته دریافتی نداشتند و اطلاعات این گروه شامل ۶۵ هزار نفر بیمه معادل ۶۵ میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و پرونده‌هایشان ارسال شده است و دسته دوم ۳۰ هزار نفر بیمه هستند که پرونده‌هایشان در سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و این سازمان در حال انجام پالایش‌ نهایی و ارسال پرونده‌ها به سازمان برنامه و بودجه است.
طی روزهای گذشته با اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت تا نهم مهرماه ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل حساب صندوق ذخیره و از طریق ثبت نام در سامانه به متقاضیان بیمه بیکاری کرونا پرداخت کرده است. همچنین به تمام کارگاه‌های تولیدی تسهیلات با نرخ چهار و هشت درصد به ازای هر شاغل ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و به شرط حفظ اشتغال موجود پرداخت شده است.
به گزارش ایسنا، ثبت نام متقاضیان دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا و افراد بیکار شده از خرداد ماه سال‌جاری کماکان ادامه دارد و متقاضیان با مراجعه به سامانه روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir می‌توانند روند ثبت نام خود را برای بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری دنبال کنند.

برش
پرتقاضاترین بخش ها برای تسهیلات

داده‌های جدول نشان می‌دهد از حدود 5 هزار میلیارد تومانی که دولت به منظور رفع آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا اختصاص داده است 534 هزار و 298 فقره پرونده از سوی کسب و کارهای آسیب دیده جهت دریافت تسهیلات ارائه شده که از این تعداد به 278 هزار 245 پرونده تسهیلات تعلق گرفته است. از میان 14 رسته شغلی حمل و نقل عمومی برون‌شهری در هر سه حوزه هوایی، زمینی و ریلی، حمل و نقل عمومی درون‌شهری و مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی به ترتیب با 120 هزار و 851، 53 هزار و 596 و 32 هزار و 479 پرونده بیشترین تقاضا را برای دریافت تسهیلات داشته‌اند. این در حالی است که سه رسته شغلی حمل و نقل عمومی برون‌شهری با 2 هزار میلیارد تومان، مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی با هزار میلیارد تومان و در نهایت رستوران‌ها، بوفه‌ها، تالارهای پذیرایی و مراکز تولید و توزیع غذا با 500 میلیارد تومان بیشترین تسهیلات را دریافت کردند. همچنین این جدول نشان می‌دهد مراکز گردشگری شامل هتل‌ها، میهمان‌پذیرها، بوم گردی‌ها با 881 پرونده کمترین درخواست را برای دریافت تسهیلات داشته‌اند که میزان تسهیلات پرداختی بالغ بر 126 میلیارد تومان بود اما پس از بررسی‌ها کمینه تسهیلات پرداختی به باشگاه‌ها و مراکز ورزشی با 56 میلیارد تومان اختصاص یافت.