ریل‌گذاری تحریم‌های ترامپ از سوی دموکرات‌ها انجام گرفت

سرویس سیاست جوان آنلاین: بایدن یا ترامپ، کدام یک تحریم‌ها را علیه ایران تشدید و کدام یک لغو خواهند کرد؟ اصل وجود چنین سؤالی بر مبنای آن است که میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در اعمال فشار اقتصادی علیه ایران تفاوت قائل باشیم، حال آنکه محمد مرندی، کارشناس بین‌الملل می‌گوید: «اصل سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های همه‌جانبه‌ای که ترامپ امروز به آن دامن زده، در دولت اوباما و در واقع به دست دموکرات‌ها طراحی شده است.» ابراهیم متقی، کارشناس مسائل امریکا هم معتقد است، با ترامپ نباید مذاکره کرد و مذاکره اوباما با ایران هم بر مبنای سیاست چماق و هویج بود. فواد ایزدی هم که همراه با ابراهیم متقی در نشست تخصصی «تأثیر انتخابات امریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی» صحبت می‌کرد، گفته که «ما به انتخابات امریکا نباید بی‌تفاوت باشیم ولی اینکه کشور معطل نتیجه انتخابات باشد برای کشور خوب نیست.»
مذاکره با امریکا یعنی امریکا هر وقت امتیازی بخواهد، تحریم‌ها را احیا می‌کند
محمد مرندی، کارشناس مسائل امریکا در گفتگو با راه دانا ضمن اشاره به موضع دموکرات‌ها در خصوص برجام و همچنین اظهارات نامزد این حزب مبنی بر گرفتن امتیازات بیشتر از ایران اظهار داشت: موضع ایران شفاف است و هیچ توافق جدیدی را نخواهد پذیرفت. ایران یک بار توافق کرده و اگر تحت فشار بپذیرد که می‌شود توافق فعلی را تغییر داد، یک مصیبت بی‌پایان برای کشور خواهد بود. اگر ایران تن به مذاکره مجدد دهد، امریکایی‌ها به این نتیجه خواهند رسید که هر وقت امتیاز جدیدی بخواهند، می‌توانند تحریم‌ها را مجدداً احیا کنند.
این کارشناس مسائل امریکا افزود: فرض کنید ایران بخواهد امتیازات جدیدی بدهد و امریکایی‌ها دوباره بیایند برجام را به نحوی که پیش‌تر شاهد آن بودیم اجرا کنند-که هیچ وقت به طور کامل اجرا نکردند- مشخص است که مقامات کاخ سفید هر وقت به دنبال امتیاز جدیدی باشند دوباره به احیای تحریم‌ها روی می‌آورند.


بايدن يا ترامپ، كدام يك تحريم‌ها را عليه ايران تشديد و كدام يك لغو خواهند كرد؟ اصل وجود چنين سؤالي بر مبناي آن است كه ميان دموكرات‌ها و جمهوريخواهان در اعمال فشار اقتصادي عليه ايران تفاوت قائل باشيم، حال آنكه محمد مرندي، كارشناس بين‌الملل مي‌گويد: «اصل سياست فشار حداكثري و تحريم‌هاي همه‌جانبه‌اي كه ترامپ امروز به آن دامن زده، در دولت اوباما و در واقع به دست دموكرات‌ها طراحي شده است.»
ابراهيم متقي، كارشناس مسائل امريكا هم معتقد است، با ترامپ نبايد مذاكره كرد و مذاكره اوباما با ايران هم بر مبناي سياست چماق و هويج بود. فواد ايزدي هم كه همراه با ابراهيم متقي در نشست تخصصي «تأثير انتخابات امريكا بر تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي» صحبت مي‌كرد، گفته كه «ما به انتخابات امريكا نبايد بي‌تفاوت باشيم ولي اينكه‌ كشور‌ معطل نتيجه انتخابات باشد براي كشور خوب نيست.»
مذاكره با امريكا يعني امريكا هر وقت امتيازي بخواهد، تحريم‌ها را احيا مي‌كند
محمد مرندي، كارشناس مسائل امريكا در گفت‌وگو با راه دانا ضمن اشاره به موضع دموكرات‌ها در خصوص برجام و همچنين اظهارات نامزد اين حزب مبني بر گرفتن امتيازات بيشتر از ايران اظهار داشت: موضع ايران شفاف است و هيچ توافق جديدي را نخواهد پذيرفت. ايران يك بار توافق كرده و اگر تحت فشار بپذيرد كه مي‌شود توافق فعلي را تغيير داد، يك مصيبت بي‌پايان براي كشور خواهد بود. اگر ايران تن به مذاكره مجدد دهد، امريكايي‌ها به اين نتيجه خواهند رسيد كه هر وقت امتياز جديدي بخواهند، مي‌توانند تحريم‌ها را مجدداً احيا كنند.
اين كارشناس مسائل امريكا افزود: فرض كنيد ايران بخواهد امتيازات جديدي بدهد و امريكايي‌ها دوباره بيايند برجام را به نحوي كه پيش‌تر شاهد آن بوديم اجرا كنند-که هيچ وقت به طور كامل اجرا نكردند- مشخص است كه مقامات كاخ سفيد هر وقت به دنبال امتياز جديدي باشند دوباره به احياي تحريم‌ها روي مي‌آورند.
ريل‌گذاري فشار حداكثري بر ايران توسط دموكرات‌ها انجام شد
مرندي ادامه داد: اصل مطلب اين است که ايران نمي‌تواند زير بار مذاكره مجدد برود؛ چه با ترامپ، چه با بايدن. اصل سياست فشار حداكثري و تحريم‌هاي همه‌جانبه‌اي كه ترامپ امروز به آن دامن زده است، در دولت اوباما و در واقع به دست دموكرات‌ها طراحي شده و حقيقت آن است كه ريل‌گذاري سياست فشار حداكثري توسط دموكرات‌ها انجام شد.
عضو هيئت علمي دانشگاه تهران اهداف جمهوريخواهان و دموكرات‌ها در برابر ايران را متحدالشكل خواند و گفت: اينكه دموكرات‌ها منعطف‌تر هستند حرف صحيحي نيست، در حقيقت مسير فشار حداكثري، هدف قرار دادن مردم ايران، جلوگيري از ورود دارو و مواد غذايي به كشور را دموكرات‌ها يعني همان اوباما و بايدن ايجاد كردند. به واقع بحث شيوه منزوي كردن و به زانو درآوردن مردم ايران است كه اين شيوه‌ها مدنظر دموكرات‌ها هم بود.
شيوه دموكرات‌ها عليه ايران هوشمندانه‌تر است
مرندي اشاره كرد: با توجه به اسنادي كه منتشر شده است، مي‌دانيم كه امريكايي‌ها در زمان اوباما و بايدن هيچ وقت بنا نداشتند برجام را به طور كامل اجرا كنند و هدفشان هرگز تأمين منافع ايران از برجام نبود. در هر حال اهداف دموكرات‌ها و جمهوريخواهان واحد است، فقط هر كدام شيوه خاص خود را دارند، اما ترامپ با شيوه‌هاي خود امريكا را منزوي‌تر كرده است و بايدن نيز سعي خواهد كرد با تعامل بيشتر با متحدان خود و به خصوص اروپا و كشورهاي غربي ايران را منزوي كند. فقط شيوه دموكرات‌ها عليه ايران نسبت به جمهوريخواهان هوشمندانه‌تر است.
بلاشك دموكرات‌ها به دنبال مذاكرات موشكي و منطقه‌اي هستند
محمد مرندي در پاسخ به اين سؤال كه «مقصود و هدف دموكرات‌ها از امتياز بيشتر و توافق جديد با ايران چيست؟»، گفت: بلاشك دموكرات‌ها به دنبال مذاكرات موشكي و منطقه‌اي هستند، در حقيقت هدف همه امريكايي‌ها چه حزب جمهوريخواه و چه حزب دموكرات، اين است كه ايران خلع سلاح و در منطقه منزوي شود. موضوع هسته‌اي بهانه‌اي بيش نبود، در واقع امريكايي‌ها مي‌خواهند ايران تسليحات نظامي براي پاسخ و قدرت دفاع از خود را نداشته باشد و از طرفي به دنبال اين هستند كه ايران در منطقه حضور نداشته باشد تا آسيب‌پذيري دشمنان ايران به حداقل برسد.
متقي: مذاكره اوباما با ايران هم سياست چماق و هويج بود
ابراهيم متقي كارشناس مسائل امريكا هم صبح يك‌شنبه در نشست تخصصي تاثير انتخابات امريكا بر تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي اظهار داشت: انتخابات امريكا تابعي از ساخت قدرت است و امريكايي‌ها نگاه‌شان اين نبوده كه دنبال ساختار دموكراتيك باشند و بحثشان این است كه مي‌خواهيم يك جمهوري ايجاد كنيم. اين‌ جمهوريت با جمهوري آرماني مورد نظر ما تفاوت دارد و جمهوري امريكايي ماهيت دموكراتيك ندارد بلكه ماهيت نخبه‌گرايانه دارد، يعني نوعي پيوند با جمهوري و آريستوكراسي كه مي‌خواهد برقرار شود.
كارشناس مسائل امريكا بيان داشت: برگ ايران در انتخابات امريكا بسيار مهم و تعيين‌كننده است، زيرا الگوي رفتاري ايران در دوران كارتر برتري‌جويي نبود ولي به شكست او منجر شد. اكنون در امريكا اين سؤال مطرح است كه چرا آنقدر ايران براي سياست حاكم امريكا مهم است، مگر ايران توليد ناخالصي بيشتر يا قدرت نظامي فراگيري دارد كه براي امنيت ملي امريكا خطرناك است.
وي با طرح اين سؤال كه چرا ايران براي ترامپ مهم است، اظهار داشت: اكنون در داخل در بين نخبگان، امريكا دچار سرزنش است كه ترامپ سياستي در قبال ايران اتخاذ كرده است كه ایران به جاي پا پس كشيدن، جواب امريكا را به صورت جدي مي‌دهد و نيز حمله به پايگاه امريكايي اتفاقي بي‌سابقه بعد از جنگ دوم جهاني است، از اين رو ترامپ با مطرح كردن اينكه بعد از انتخابات با ايران به توافق مي‌رسد، به دنبال اين است كه شكست‌هاي خود را در قبال ايران بپوشاند.
متقي افزود: در نهايت فشار ترامپ نمي‌تواند ايران را به پاي ميز مذاكره بكشاند يا دچار فروپاشي شود، زيرا ايران هيچ‌گاه سياست مماشات را برنمي‌گزيند و آن مذاكره اوباما با ايران هم سياست چماق و هويج بود.
ايزدي: نبايد معطل انتخابات امريكا بمانيم
فواد ايزدي كارشناس مسائل امريكا نيز در اين نشست تخصصي اظهار داشت: در ساختار سياسي امريكا برگزاري انتخابات مردمي براي رياست جمهوري ديده‌نشده و اگر در ۱۳آبان كسي پاي صندوق رأي نرود، مشكل قانون اساسي وجود ندارد و انتخابات واقعي در امريكا در نوامبر نيست بلكه در دسامبر است. به خاطر اين وضعيت قانون اساسي است كه ترامپ مي‌تواند در انتخابات شكست بخورد و در عين حال در كاخ سفيد به صورت قانوني بماند و دليلش اين است كه اگر به ۲۷۰رأي الكترال نرسد، مجلس نمايندگان رئيس‌جمهور را انتخاب مي‌كند.
اين كارشناس مسائل امريكا با تأكيد بر اينكه در ۴۱سال گذشته ايران همواره يكي از موضوعات انتخابات امريكا بوده است، اظهار داشت: در هفته‌هاي اخير هم ترامپ و هم بايدن حرف‌های زيادي زدند؛ در مورد به شهادت رساندن سردار سليماني در انتخابات امريكا زياد اشاره شد و درگيري نسبت به ايران هميشه در انتخابات امريكا بوده است.
وي با بيان اينكه سياست ترامپ‌ فشار حداكثري بوده يعني زانويمان را روي گردن ايران مي‌گذاريم و آنقدر فشار مي‌دهيم كه يا ايران دچار فروپاشي يا تسليم شود، اظهار داشت: فشار اعمال شد و هزينه هم داشت و در قسمت دلار و مشكلات اقتصادي اثر داشته ولي فروپاشي حكومت اتفاق نيفتاده و ايران تسليم نشده و امتياز بيشتر نداده و حتي امتياز‌هاي قبلي ذيل برجام را تا حدودي پس گرفته است.
ايزدي ضمن اشاره به اينكه بايدن اگر رئيس‌جمهور شود بايد سياست‌هاي فعلي را عوض كند و نقد دموكرات‌ها به ترامپ اين است كه از برجام خارج‌شدي و نتوانستي از اهرم برجام براي گرفتن گروگان‌هاي بيشتر استفاده كني، اظهار داشت: دموكرات‌ها اگر رأي بياورند يا به برجام برنمي‌گردند يا اگر برگردند به صورت مشروط برمي‌گردند.
وي با تأكيد بر اينكه حالت فعلي در كشور خوب نيست كه همه منتظر اين هستند كه چه كسي رأي مي‌آورد، تصريح كرد: ما به انتخابات امريكا نبايد بي‌تفاوت باشيم ولي اينكه‌ كشور‌ معطل نتيجه انتخابات باشد، براي كشور خوب نيست.
مرندی ادامه داد: اصل مطلب این است که ایران نمی‌تواند زیر بار مذاکره مجدد برود؛ چه با ترامپ، چه با بایدن. اصل سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های همه‌جانبه‌ای که ترامپ امروز به آن دامن زده است، در دولت اوباما و در واقع به دست دموکرات‌ها طراحی شده و حقیقت آن است که ریل‌گذاری سیاست فشار حداکثری توسط دموکرات‌ها انجام شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اهداف جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در برابر ایران را متحدالشکل خواند و گفت: اینکه دموکرات‌ها منعطف‌تر هستند حرف صحیحی نیست، در حقیقت مسیر فشار حداکثری، هدف قرار دادن مردم ایران، جلوگیری از ورود دارو و مواد غذایی به کشور را دموکرات‌ها یعنی همان اوباما و بایدن ایجاد کردند. به واقع بحث شیوه منزوی کردن و به زانو درآوردن مردم ایران است که این شیوه‌ها مدنظر دموکرات‌ها هم بود.
شیوه دموکرات‌ها علیه ایران هوشمندانه‌تر است
مرندی اشاره کرد: با توجه به اسنادی که منتشر شده است، می‌دانیم که امریکایی‌ها در زمان اوباما و بایدن هیچ وقت بنا نداشتند برجام را به طور کامل اجرا کنند و هدفشان هرگز تأمین منافع ایران از برجام نبود. در هر حال اهداف دموکرات‌ها و جمهوریخواهان واحد است، فقط هر کدام شیوه خاص خود را دارند، اما ترامپ با شیوه‌های خود امریکا را منزوی‌تر کرده است و بایدن نیز سعی خواهد کرد با تعامل بیشتر با متحدان خود و به خصوص اروپا و کشور‌های غربی ایران را منزوی کند. فقط شیوه دموکرات‌ها علیه ایران نسبت به جمهوریخواهان هوشمندانه‌تر است.
بلاشک دموکرات‌ها به دنبال مذاکرات موشکی و منطقه‌ای هستند
محمد مرندی در پاسخ به این سؤال که «مقصود و هدف دموکرات‌ها از امتیاز بیشتر و توافق جدید با ایران چیست؟»، گفت: بلاشک دموکرات‌ها به دنبال مذاکرات موشکی و منطقه‌ای هستند، در حقیقت هدف همه امریکایی‌ها چه حزب جمهوریخواه و چه حزب دموکرات، این است که ایران خلع سلاح و در منطقه منزوی شود. موضوع هسته‌ای بهانه‌ای بیش نبود، در واقع امریکایی‌ها می‌خواهند ایران تسلیحات نظامی برای پاسخ و قدرت دفاع از خود را نداشته باشد و از طرفی به دنبال این هستند که ایران در منطقه حضور نداشته باشد تا آسیب‌پذیری دشمنان ایران به حداقل برسد.
متقی: مذاکره اوباما با ایران هم سیاست چماق و هویج بود
ابراهیم متقی کارشناس مسائل امریکا هم صبح یک‌شنبه در نشست تخصصی تاثیر انتخابات امریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: انتخابات امریکا تابعی از ساخت قدرت است و امریکایی‌ها نگاه‌شان این نبوده که دنبال ساختار دموکراتیک باشند و بحثشان این است که می‌خواهیم یک جمهوری ایجاد کنیم. این جمهوریت با جمهوری آرمانی مورد نظر ما تفاوت دارد و جمهوری امریکایی ماهیت دموکراتیک ندارد بلکه ماهیت نخبه‌گرایانه دارد، یعنی نوعی پیوند با جمهوری و آریستوکراسی که می‌خواهد برقرار شود.
کارشناس مسائل امریکا بیان داشت: برگ ایران در انتخابات امریکا بسیار مهم و تعیین‌کننده است، زیرا الگوی رفتاری ایران در دوران کارتر برتری‌جویی نبود ولی به شکست او منجر شد. اکنون در امریکا این سؤال مطرح است که چرا آنقدر ایران برای سیاست حاکم امریکا مهم است، مگر ایران تولید ناخالصی بیشتر یا قدرت نظامی فراگیری دارد که برای امنیت ملی امریکا خطرناک است.
وی با طرح این سؤال که چرا ایران برای ترامپ مهم است، اظهار داشت: اکنون در داخل در بین نخبگان، امریکا دچار سرزنش است که ترامپ سیاستی در قبال ایران اتخاذ کرده است که ایران به جای پا پس کشیدن، جواب امریکا را به صورت جدی می‌دهد و نیز حمله به پایگاه امریکایی اتفاقی بی‌سابقه بعد از جنگ دوم جهانی است، از این رو ترامپ با مطرح کردن اینکه بعد از انتخابات با ایران به توافق می‌رسد، به دنبال این است که شکست‌های خود را در قبال ایران بپوشاند.
متقی افزود: در نهایت فشار ترامپ نمی‌تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند یا دچار فروپاشی شود، زیرا ایران هیچ‌گاه سیاست مماشات را برنمی‌گزیند و آن مذاکره اوباما با ایران هم سیاست چماق و هویج بود.
ایزدی: نباید معطل انتخابات امریکا بمانیم
فواد ایزدی کارشناس مسائل امریکا نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: در ساختار سیاسی امریکا برگزاری انتخابات مردمی برای ریاست جمهوری دیده‌نشده و اگر در ۱۳آبان کسی پای صندوق رأی نرود، مشکل قانون اساسی وجود ندارد و انتخابات واقعی در امریکا در نوامبر نیست بلکه در دسامبر است. به خاطر این وضعیت قانون اساسی است که ترامپ می‌تواند در انتخابات شکست بخورد و در عین حال در کاخ سفید به صورت قانونی بماند و دلیلش این است که اگر به ۲۷۰رأی الکترال نرسد، مجلس نمایندگان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند.
این کارشناس مسائل امریکا با تأکید بر اینکه در ۴۱سال گذشته ایران همواره یکی از موضوعات انتخابات امریکا بوده است، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر هم ترامپ و هم بایدن حرف‌های زیادی زدند؛ در مورد به شهادت رساندن سردار سلیمانی در انتخابات امریکا زیاد اشاره شد و درگیری نسبت به ایران همیشه در انتخابات امریکا بوده است.
وی با بیان اینکه سیاست ترامپ فشار حداکثری بوده یعنی زانویمان را روی گردن ایران می‌گذاریم و آنقدر فشار می‌دهیم که یا ایران دچار فروپاشی یا تسلیم شود، اظهار داشت: فشار اعمال شد و هزینه هم داشت و در قسمت دلار و مشکلات اقتصادی اثر داشته ولی فروپاشی حکومت اتفاق نیفتاده و ایران تسلیم نشده و امتیاز بیشتر نداده و حتی امتیاز‌های قبلی ذیل برجام را تا حدودی پس گرفته است.
ایزدی ضمن اشاره به اینکه بایدن اگر رئیس‌جمهور شود باید سیاست‌های فعلی را عوض کند و نقد دموکرات‌ها به ترامپ این است که از برجام خارج‌شدی و نتوانستی از اهرم برجام برای گرفتن گروگان‌های بیشتر استفاده کنی، اظهار داشت: دموکرات‌ها اگر رأی بیاورند یا به برجام برنمی‌گردند یا اگر برگردند به صورت مشروط برمی‌گردند.
وی با تأکید بر اینکه حالت فعلی در کشور خوب نیست که همه منتظر این هستند که چه کسی رأی می‌آورد، تصریح کرد: ما به انتخابات امریکا نباید بی‌تفاوت باشیم ولی اینکه کشور معطل نتیجه انتخابات باشد، برای کشور خوب نیست.