زنان مجلس برای خانم رئیس‌جمهور مطالبه‌گری کنند

آرمان ملي- نسترن فراهاني: «رجل سياسي» اصطلاحي که طي سال‌هاي اخير نقل محافل انتخاباتي بوده است اما براي زنان همواره طعم اين نگاه مشاهده مي‌شود، چراکه رجل سياسي در جامعه‌اي که نيمي از آن زنان هستند بيشتر مردان سياسي معنا مي‌شود و با همين دليل هم ساليان طولاني است که زنان از حضور در انتخابات رياست جمهوري دور بوده‌اند، اين درحالي است که بارها توسط مسئولان گفته شده حضور زنان در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري منع قانوني ندارد با اين حال شرايط براي يک رقابت جدي ميان زنان و مردان در عرصه‌ انتخابات رياست جمهوري فراهم نبوده است. براي بررسي بيشتر ابعاد اين موضوع «آرمان ملي» با فريده غيرت کارشناس مسائل حقوقي وفعال حوزه زنان به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد.
در ســال‌هاي اخير بارها در باب تفسير رجل سياسي براي فراهم کردن شرايط حضور زنان در انتخابات بحث‌هاي زيادي صورت گرفته اما هنوز هم رجل سياسي بدون تفسير به مردان سياسي اطلاق مي‌شود، ارزيابي شما چيست؟
من به اين مساله ايراد دارم چون رجل سياسي که در قانون اساسي گفته شده فقط متوجه به آقايان نيست. در گفت‌وگوهاي زيادي به اين مساله اشاره کرده‌ام. در سال‌هاي گذشته که خانم اعظم طالقاني نامزد رياست جمهوري شدند در اين رابطه مطلبي نوشته و منتشر کرده‌ام و به اين نکته تذکر دادم که اگر به مذاکرات شوراي نگهبان و شوراي تدوين قانون اساسي توجه شود در آنجا نيز هيچ قيدي نيامده که رجل سياسي مختص مردان باشد. بحث بر سر اين بود که رجل کلمه‌اي عام است و اطلاق عام دارد. من در همان زمان عرض کردم و الان هم عرض مي‌کنم که رجل سياسي محدوديتي براي زنان ندارد و حقي انحصاري براي آقايان نيست و اگر داوطلب خانمي نيز باشد مي‌تواند مشمول اين قانون بوده و کانديدا شود.
0چه بسترهايي فراهم شود که پس از سال‌هاي متوالي عرصه رقابت‌ انتخابات رياست جمهوري براي زنان هم هموار باشد؟


تغيير تنها در ديدگاه ميسر مي‌شود ما در هر تغييري در قوانين و نحوه اجرا با اين مشکلات روبه‌رو بوديم و ديده‌ايم که جامعه آقايان و حتي بسياري از خانم‌ها پذيراي تغيير و تفسير جديد نيستند و اين مسائل با فشار و زحمت زيادي به جامعه قبولانده شده است. در اين امر هم مساله همين است. تا اينجا داوطلب زن کم بود يا نبوده است ولي اميدواريم باشد و اصرار داشته باشند و اين تغيير را ايجاد کنند. اين تغيير طبيعي است و خواست برخي از آقايان است و اين قانون در انحصار آنها نيست.
بــا اين تفاسير برخي موضوع رياست‌جمهوري زنان را دغدغه و مطالبه مردم نمي‌دانند، چه ميزان اين نگاه را صحيح مي‌دانيد؟
هر مساله‌اي در جاي خود و در زمان خود دغدغه مردم است. امروز شاهد دغدغه کرونا در بين مردم جامعه هستيم و شايد درصد بالايي به فکر انتخابات نباشند ولي انتخابات نيز جاي خود را دارد و هر جز از حقوق اجتماعي ما جايگاه خود را دارد و در زمان مناسب خود به آن پرداخته مي‌شود. وقتي مساله اعلام کانديداتوري آقايان و خانم‌هايي در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شود آن زمان است که مساله به دغدغه‌اي اجتماعي مبدل مي‌شود و واقعا دغدغه‌ خوبي است و بايد در رابطه با آن بحث شود.
با توجه به ملزوماتي که به آن اشاره کرديد آيا زناني که در مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاري کشور فعال هستند در اين زمينه تلاش کارآمدي دارند؟
من نمي‌توانم با قاطعيت بگويم که زناني که امروز در عرصه سياسي کشور حضور دارند به‌خوبي به وظيفه خود عمل مي‌کنند. بعضا خوب عمل مي‌شود و بعضا نه، در مواردي ديده مي‌شود با قاطعيت عمل کرده‌اند و در مواردي ديده شده پيگير نبودند. ولي اين جامعه در اين خصوص مسئوليت دارد و بايد در اين مورد هم پيگير باشند. علاوه بر اين من هم بستر سياسي و اجتماعي امروز را براي اين فعاليت‌ها خيلي مساعد نمي‌بينم امروز رنگ سياسي جامعه دستخوش تغيير است و من به‌عنوان ناظر گوشه‌گيري که به دليل کرونا گوشه‌اي نشسته است و فقط مي‌بيند و مي‌خواند فعاليت‌ها را اينگونه مي‌بينم ولي بايد فعاليت‌ها بيش از اين باشد و بستر مناسبي ايجاد شود که امروز از نظر من بستر مناسب و مطلوب فراهم نيست.
0در حال حاضر چشم‌انداز اميدوارکننده‌اي براي حضور زنان در عرصه انتخاباتي 1400 رياست جمهوري‌ وجود دارد؟
در مورد حضور زنان نيز باقاطعيت مي‌گويم تا بستر بيش از اين مهيا نشود، امکان حضور زنان فراهم نخواهد بود، تا جايي که من و شما مي‌بينيم چند نفري در اين مورد حرف مي‌زنند و تا فضا اين باشد نمي‌توان قطعا گفت بستر مناسب شده است، چراکه بستر مناسب گستردگي بيشتري مي‌خواهد.
برخي مطرح مي‌کــنند بــحث‌هاي اخير درخصوص احتمال حضور يک زن در انتخابات 1400 بيشتر براي بازار گرمي انتخاباتي است، شما چه ارزيابي داريد؟
طبيعي است که تشويق به شرکت در انتخابات و قصد بالا بردن آرا يک برنامه انتخاباتي است و نمي‌توان از آن فارغ شد و به آن توجه نکرد ولي براي محقق کردن حضور زنان درکانديداتوري بايد تلاش‌هايي بيشتر و گسترده‌تر از اين انجام شود. زمان طولاني گذشته است و هنوز برخي حضور زنان را جدي تلقي نمي‌کنند و چون يک شوخي طنز يا تلاشي براي گرم کردن بازار انتخابات است و مدت کوتاهي از آن بهره مي‌برند، در نهايت بايد جدي‌تر با اين مساله برخورد کرد.
زنان در اين وادي چگونه مي‌توانند به تسريع تحقق اين مطالبه کمک کنند؟
من اميدوارم حضور زنان درعرصه انتخابات جدي باشد، امروز شايعاتي از حضور چند شخصيت زن شنيده مي‌شود، اميدوارم بهتر از گذشته متوچه شويم که زنان هم بايد از حقوق لازم براي حضور در عرصه انتخابات برخوردار باشند و بتوانند در انتخابات‌ها شکوفا شوند، زنان بايد مطالبه‌گري کنند تا ديگر در اين خصوص گشايشي صورت گيرد.