حقایق ترسناک از جهش ۲۵۰ برابری ویروس کرونا

در اين شرايط مسئولان از افزايش چشمگير مراجعات به بيمارستان خبر مي‌دهند و همان‌طور که دکتر مينو محرز، عضو کميته ستاد ملي مقابله با کرونا به «آرمان ملي» خبر مي‌دهد: «ما در بيمارستان‌ها حتي يک تخت خالي نداريم. شرايط امروز شيوع ويروس در ايران، از اسفند سال گذشته و فروردين امسال بدتر و افزايش بيماران زيادتر است، اما چون تجربه پيدا کرده‌ايم، تعداد زيادي از بيماران و مبتلايان را سرپايي درمان مي‌کنيم و فقط بيماران بدحال بستري مي‌شوند، چون تخت خالي براي آنها موجود نيست».
تغيير علايم ويروس
اما بدون ترديد، صحبت‌هاي يک متخصص بيوتکنولوژي پزشکي و فوق تخصص مهندسي ژنتيک درباره جهش و شرايط اين روزهاي ويروس کوويد 19 در کشور نگران کننده‌تر است. پروفسور علي کرمي در اين رابطه به «آرمان ملي» مي‌گويد: من از سال 1363 در زمينه بيولوژيک فعاليت مي‌کنم و در خارج و داخل کشور در حوزه تهديدات زيستي با توجه به تخصصم کار کرده‌ام و صادقانه مي‌گويم تا به‌حال ويروسي به اين عجيب و غريبي نديده‌ام (منظور ويروس کوويد 19 است). در ابتداي شيوع کرونا در جهان، علائم اين بيماري تيپيک و تنفسي بود، اما حالا علايم بيشتر پوستي و گوارشي است. ما به ويروس اوليه «ويروس مرجع ووهان» مي‌گوييم. همه ويروس‌هايي که ما آناليز مي‌کنيم يک ساختار ژنتيکي دارند، مثل ويروس آنفلوآنزايي که امروز وارد مي‌شود يا چيزي شبيه به آن که ما سال‌ها بر روي آن کار کرده‌ايم. ما بر روي ژن ويروس کرونا فوکوس کرده‌ايم، مانند مثل ژنوم انسان، اينکه شخصيت و تيپ و همه خصوصيات يک انسان به ژنوم او بازمي‌گردد. اگر من با شما تفاوت دارم به اين دليل است که ژنوم من با شما متفاوت است و همين‌طور همه انسان‌هاي ديگر. در مورد ويروس‌ها نيز به همين شکل است و اينکه برخي کرونا مي‌گيرند و فوت مي‌کنند و برخي ديگر مبتلا مي‌شوند و هيچ اتفاقي براي آنها رخ نمي‌دهد و علايمي ندارند، به خاطر ژنوم ايمني بدن افراد ا‌ست. زماني‌که بر روي نفر اولي که مبتلا به اين ويروس شده بود، فوکوس کرديم بايد متوجه مي‌شديم که اين ويروس از کجا و چه زماني وارد ايران شده است. برخي مي‌گويند منشاء اوليه از گيلان و برخي ديگر نيز مي‌گويند از قم است و اين اطلاعات کمي دير به دست ما رسيد. بعد از گذشت هشت ماه، نزديک به 40 هزار ژنوم ويروس کرونا در ديتا بيس‌ها (مجموعه‌اي از اطلاعات با ساختار منظم) در حال آناليز داريم، اما در ايران فقط هشت مورد مربوط به بيماران کرونايي است، درحالي که برخي کشورها چندين هزار ديتا بيس از ژن ويروس دارند.
کرونا از گيلان شروع شد يا قم ؟


درباره محل دقيق شيوع کرونا در ايران از اين متخصص بيوتکنولوژي پزشکي سوال پرسيدم و به ما مي‌گويد: ما تعدادي دانشجو در شهر ووهان چين داشتيم که به احتمال فراوان پيش از شروع ماجراي کرونا و پاندومي جهاني به‌دليل تعطيلات سال نوي چيني به ايران پرواز کردند و به گيلان آمدند. اطلاعات ما در اين رابطه کامل نيست و به ما ژنوم ويروس را نمي‌دهند، تا بررسي کنيم.
ويروس کرونا هوشمند است
وي با اشاره به اهميت آناليز ويروس خاطرنشان مي‌کند: با آناليز اين ويروس مي‌توان تشخيص داد ويروس چه کاري در بدن انسان مي‌کند و چرا به اين شکل درآمده که در موج سوم کشتار آن بسيار وسيع‌تر شده است. با جهش‌هايي که ويروس در طول اين مدت داشته دو اتفاق رخ داده و برخي از جهش‌هاي اين ويروس مختص ايران است. ما بر اين باوريم که ويروس يک موجودي زنده است، چون دائم تکثير مي‌شود و افراد را بيمار مي‌کند. به عنوان مثال ويروس وارد بدن انسان مي‌شود و سيستم دفاعي بدن افراد مي‌خواهد ويروس را از بين ببرد، اما ويروس تلاش مي‌کند خود را زنده نگه دارد و اين راز بقاست. در تحقيقات ما مشخص شده که اين ويروس بسيار هوشمند است، من اسم آن را «ويروس کروناي هوشمند» مي‌گذارم. از زمان پيدايش اين ويروس تا کنون 250 جهش در آن مشاهده شده و اين جهش‌ها دو اتفاق خطرناک را رقم ‌زده‌اند. اول قدرت سرايت آن نسبت به ويروسي که در ابتدا وارد ايران شد 10 برابر افزايش پيدا کرده است. يعني ويروسي که در ابتدا شيوع پيدا کرد، يک تا 10 نفر را آلوده مي‌کرد، اما حالا مي‌تواند 10 نفر را آلوده کند. دوم اينکه علايم بيماري عوض شده است. علائم کرونا در ابتدا شبيه ويروس سرماخوردگي يا مثل آنفلوآنزا بود. اما حالا علايم عوض شده و هر‌نوع مشکل تنفسي مشکوک به کرونا است. به جرات مي‌گويم که ويروسي که امروز در بدن مردم ايران مي‌چرخد، آن ويروس اوليه نيست و با تحقيقات ما مشخص شده که بيش از 250 بار جهش داشته است که 19 مورد از اين جهش‌ها بسيار مهم و حائز اهميت است. برخي جهش ها معنا‌دار نيستند، ولي 19 جهش، ويروس کرونا را وحشي‌تر از گذشته کرده و موجب علايم خطرناک‌تر در بدن انسان‌ها شده است و همزمان تشخيص آن را سخت‌تر کرده، از اين‌رو پزشکان تاکيد دارند که هر کسي علائم سرماخوردگي دارد، کرونا است چون نمي‌توانند آن را تشخيص بدهند.
ويروس هزار چهره کرونا
اين فوق تخصص مهندسي ژنتيک معتقد است که تاکنون هزاران اپيدمي را در دنيا ديده و همه آنها مديريت شده‌اند، اما اين ويروس چيزي مثل جنگ بيولوژيک است که تمام کره زمين را در مدت کوتاهي فرا گرفته، او در ادامه مي‌افزايد: قدرت اين ويروس به حدي افزايش پيدا کرده که آمريکا به عنوان قدرتمندترين کشور در عرصه سلامت، هم‌اکنون زمين گير شده است. پروفسور علي کرمي با اشاره به اينکه چندي پيش همه افراد يک خانواده در ويلايشان مبتلا شده بودند و علايم هر کدام با ديگري فرق مي‌کرد، به «آرمان ملي» مي‌گويد: يکي بدن درد داشت و ديگري سرفه مي‌کرد، يکي از آنها اسهال و استفراغ گرفته بود ديگري سردرد داشت. واقعا عجيب است ما چنين ويروسي تا به‌حال مشاهده نکرده‌ايم و باعث حيرت دانشمندان جهان شده است. اين ويروس در بدن هر فرد به شکلي علايم خود را نشان مي‌دهد. خطرناک‌ترين افراد نيز براي جامعه کساني هستند که سيستم‌هاي ايمني بدنشان قوي است و ويروس نمي‌تواند آنها را بيمار کند، ولي در بدن آنها مي‌چرخد و خود را تکثير مي‌کند و آنها ناقل هستند. اگر آنها ماسک نزنند در مدت چند روز صدها، بلکه هزاران نفر را آلوده مي‌کنند. در عين حال سرعت جهش ژنتيکي کرونا نيز مرتبا افزايش پيدا مي‌کند، يعني به سرعت چهره‌اي جديد به‌خود مي‌گيرد. اين ويروس هزار چهره، عنوان مناسبي براي کرونا است، چون زماني‌که وارد بدن فرد مي‌شود و وقتي مي‌خواهد از بدن آن فرد به ديگري منتقل شود، يک جهش دارد. ويروس مرتبا با اين جهش‌ها، چهره خود را عوض مي‌کند و بايد در اين رابطه هشدار جدي داد. اگر ما قرنطينه مديريت شده را انجام ندهيم، بيماري تا سال‌ها دست از سر ‌ما بر نمي‌دارد.
آزمايشگاه خطرناک بيولوژيکي BL4
قدرت و جهش ژنتيکي کروناويروس تا حدي غيرقابل باور است که بسياري احتمال دستکاري اين ويروس را مي‌دهند. اگر اين ويروس توليد طبيعت است، پس چرا تا به‌حال توليد نشده است؟! من پروژه‌اي را به نام «Wab net» را افشا مي‌کنم که مربوط به ارتش آمريکاست. آنها از 10 سال پيش روي خفاش‌هاي منطقه شرق آسيا کار مي‌کرد و به نظر مي‌رسد آنها ويروس کرونا را از بدن خفاش جدا کرده‌اند و در قزاقستان و در آزمايشگاه جنگ‌هاي بيولوژيک آمريکا روي آن کار مي‌کردند. تمام رفرنس‌ها و اسناد آن را دارم. نگفته‌ام چون نمي‌خواهم مردم دچار تشويش شوند، ولي وقتش رسيده که بگوييم و اسپانسر اين پروژه گروه جنگ‌هاي بيولوژيک ارتش آمريکا است. اينها سال‌ها برروي ژنتيک اين ويروس کار مي‌کردند و آن را دستکاري کرده‌اند. بدون ترديد اين ويروس يا از آزمايشگاه‌هاي آنها بيرون رفته و عمدي در کار نبوده يا اينکه ويروس وسط يک تحقيق از آزمايشگاه فرار کرده باشد. پروفسور کريمي در پاسخ به اين سوال که چرا اولين بار در شهر ووهان چين منتشر شد، مي‌گويد: آمريکا در قزاقستان آزمايشگاهي به نام BL4 يعني مرکز تست عوامل بيولوژيکي فوق خطرناک دارد که لول آن چهار است. شهر ووهان و همان بازاري که منشاء ويروس کروناست، در 30 کيلومتري آن قرار داد. جالب اين است که پروژه مشترک آمريکا و چين در مورد ويروس در آن آزمايشگاه انجام مي‌شد. ما به اين سرنخ‌ها رسيديم که آمريکا براي ساخت آن آزمايشگاه در شهر ووهان سرمايه گذاري کرده بود. بنابراين احتمال دوم که شيوع اين ويروس عمدي بوده، قوت مي‌گيرد. دکتر کرمي از همزماني شيوع آنفلوآنزا و کرونا در پاييز ابراز نگراني جدي مي‌کند و مي‌افزايد: اتفاق بسيار خطرناکي است که ويروس آنفلوآنزا در حال ورود به کشور است. دولت و ستاد کرونا بايد عجله بيشتري داشته باشند و نظارت و محدوديت‌ها را در کشور بيشتر کنند، در عين حال به قشر محروم که بايد هر روز به سرکارشان بروند، توجه بيشتري شود. واقعيت اين است که مردم خسته شده‌اند و در اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي کوتاهي مي‌کنند. در هر بحراني ابتدا مردم با نگاه جدي و ترس با دولت‌ها همکاري مي‌کنند ، ولي بعد از مدتي حوصله آنها سر مي‌رود و درصد مشارکتشان در امور شهروندي کاهش پيدا مي‌کند و اين امر در همه جاي دنيا اين گونه است. به نظر من دنيا بايد از کشور چين الگوبرداري کند، چطور کشوري يک و نيم ميلياردي چين موفق به کنترل ويروس شد، ولي ما نمي‌توانيم. بايد حرف متخصصان را جدي بگيريم، چون اين ويروس وحشي مي‌تواند فاجعه بار شود.