ارز و طلا، آشفته- بورس، صعود منطقی

سکه و طلا يکي از مهم‌ترين پس‌اندازهايي بود که مردم در سال‌هاي گذشته داشتند و هيچکس هم فکر نمي‌کرد که روزي قيمت آن به رقمي برسد که در تاريخ اقتصادي ايران بي‌سابقه است. روند افزايشي قيمت سکه از ابتداي امسال به تاثير از نرخ ارز و انس جهاني طلا و همچنين شيوع ويروس کرونا،‌ در مسير رشد قرار گرفت و تا امروز هم متوقف نشده است و نگراني‌هاي عمومي از افزايش آن به سطوح بالاتر قيمتي افزايش يافته است. در اين ميان هم خبري از سياست‌گذاران و مديران اقتصادي و طرح‌هاي آني هم نيست. انس طلا پس از يک شروع پرنوسان در اوايل هفته گذشته با عملکردي قوي به تعطيلات آخر هفته رفت، قيمت انس طلا با 31 دلار افزايش بر روي بالاترين قيمت هفتگي خود يعني 1930 دلار قرار گرفت و براساس آخرين نظرسنجي هفتگي طلا کيتکونيوز، تحليلگران بازار و سرمايه‌گذاران خرده‌فروش، احتمال افزايش قيمت در اين هفته را بسيار قوي دانستند. تغييرات قيمتي انس طلا و همچنين ارز در داخل کشور، باعث شده که قيمت‌هاي عجيبي براي سکه و طلا به ثبت برسد. گرچه کارشناسان اين بازار معتقدند که قيمت فعلي حباب دارد! رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر، گفت: «طبيعي است که با افزايش نرخ ارز، نرخ طلا و سکه هم افزايش يابد چراکه مکمل يکديگر هستند. انس جهاني طلا با احتساب نرخ دلار، قيمت طلا را مشخص مي‌کند و اين دو عامل بر تعيين نرخ طلا و سکه در ايران بسيار اثرگذار است. فاصله قيمتي بين طلا و سکه وجود دارد که شايد علت عمده اين فاصله به موضوع عرضه و تقاضا بر مي‌گردد. اين عوامل باعث ايجاد حباب در قيمت سکه شده است.» ابراهيم محمدولي با اشاره به حباب قيمت سکه ادامه داد: «در حال حاضر يک و ميليون 800 هزار تومان از قيمت سکه حباب دارد.» در حال حاضر قيمت هر سکه بهار آزادي طرح جديد 16 ميليون و 200 هزار تومان، سکه طرح قديم 14 ميليون و 900 هزار تومان، نيم سکه هشت ميليون و 750 هزار تومان، ربع سکه پنج ميليون و 750 هزار تومان و سکه گرمي دو ميليون و 900 هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار يک ميليون و چهارصد هزار تومان قيمت‌گذاري شد.
عبور دلار از مرز 30 هزار تومان
قيمت دلار در بازار روز گذشته با 900/11 ريال افزايش به 460/31 ريال رسيد. در طول روز گذشته براي دلار با 80 ريال کاهش نسبت به روز شنبه و با رقم 480/299 ريال آغاز شد و طي معاملات همين روز، 560/311 رسيد که بيشترين مقدار و 450/299 نيز کمترين رقمي بود که براي دلار به ثبت رسيد. وضعيت ارز و ارزش پول ملي در وخيم‌ترين وضعيت ممکن قرار دارد که البته برخي از کارشناسان معتقدند اين روند بدتر هم خواهد شد چراکه هيچ‌گونه سياستي براي بازگرداندن ارزش ريال ديده نمي‌شود. تحريم، کرونا، کاهش صادرات و فشارهاي شديد آمريکا به سيستم بانکي و مالي ايران از يک طرف و مديريت بازار ارز به دست دلالان و نبود ارز کافي براي عرضه و همچنين نقدينگي سرگردان از سوي ديگر باعث شده تا مردم به‌عنوان متقاضي ارز راهي بازار شوند. روانه شدن نقدينگي‌هايي که پيش از اين به سمت بازار سرمايه رفته بود باعث کند شدن روند افزايش قيمت ارز شده بود، اما با مداخله سيستم دولتي و سقوط بازار، سرمايه‌هاي کوچک راهي بازارهاي سرمايه‌اي ديگري نظير ارز شدند که با رشد تقاضا و ناتواني سيستم اقتصادي در تامين ارز مورد نياز قيمت‌ها رشد کرد. براساس آخرين گزارشات قيمت علاوه بر قيمت دلار قيمت ساير ارزها هم رشد قابل توجهي داشته‌اند. يورو 36 هزار و 800 تومان،‌ پوند 41 هزار تومان، دلار کانادا 23 هزار تومان و دلار استراليا 22 هزار و 800 تومان خريد و فروش شده است. شدت اين فاجعه را در مقايسه ارزش ريال ايران در برابر دينار کويت مي‌تواند ديد که به 103 هزار تومان رسيد. بانک مرکزي ايران در اطلاعيه‌اي اعلام کرده سقف خريد بانک‌ها و صرافي‌ها در بازار متشکل ارزي به 500 هزار دلار افزايش مي‌يابد. در اين اطلاعيه همچنين گفته شده بانک مرکزي روزانه 50 ميليون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد. اين نهاد گفته تصميم‌هاي اخير از امروز اجرا مي‌شوند. اين درحاليست که روند رو ‌به رشد نرخ دلار در ايران کماکان ادامه دارد.
رشد 55 هزار واحدي شاخص بورس


در اين ميان تنها رشدي که باعث خوشحالي است رشد شاخص بورس اوراق بهادار است که مي‌تواند باعث بازگشت نقدينگي سرگردان جامعه به سمت آن شود. اين بازار که ماه‌ها به دليل دخالت‌هاي دولت و عرضه‌هاي نادرست در مسير ريزش قرار داشت با رشد 55 هزار واحدي شاخص به عدد يک ميليون و 594 هزار واحدي رسيد که به‌نظر کارشناسان بازار سرمايه اين رشد نشان از جان گرفتن اين بازار بوده و اميدوارند که در روزهاي آينده نيز اين رشد ادامه داشته باشد. اين در حالي است که شاخص کل هم‌وزن نيز رشدي در حدود هفت هزار واحد را نشان مي‌دهد و اين مي‌تواند به معناي رشد بيشتر سهم‌هاي بازار باشد. رشد شاخص کل هم وزن مي‌تواند کف‌هاي بازار را تحکيم کند و اين مساله بدون شک در کليات بازار تاثيرگذار است که همين مساله در بازار روز گذشته عامل رشد امروز بازار شد. در اين ميان گشايش سهم‌هاي پالايشگاهي و رشد چشمگير آنها نيز شاخص کل را به ميزان قابل توجهي افزايش داد. برخي کارشناسان بر اين باورند که روند صعودي بورس در حال شکل‌گيري دوباره است و با ادامه اين جريان، بار ديگر شاهد بازگشت اميد و سرمايه به بازار خواهيم بود.