اعتراف روسیه به شکست آتش‌بس در قره‌باغ سلاح‌های ممنوعه وارد جنگ شد!


«سرگئی لاوروف» دیروز در دیدار با «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان، تصریح کرد که آتش‌بس در منطقه قره باغ کوهستانی به طور کامل رعایت نمی‌شود و جنگ همچنان میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، لاوروف که بامداد شنبه هفته جاری از توافق آتش‌بس میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده بود، با اشاره به نقض این توافق توسط طرفین گفت: «جمعه و شنبه گذشته (۱۸ و ۱۹ مهرماه)، ما در این ساختمان(وزارت خارجه روسیه) با یکدیگر بودیم. توافق مهمی با ابتکار عمل (ولادیمیر) پوتین حاصل شد. اما، شاهدیم که این توافق به طور کامل رعایت نمی‌شود و جنگ همچنان ادامه دارد».
تداوم درگیری
تبادل آتش میان ارتش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع ارمنستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی متحمل خسارات سنگینی شد. (جمهوری) آذربایجان، صبح امروز دو مرتبه حملات توپخانه‌ای انجام داد. یگان‌های ارتش، با اقدامات مناسب، این عملیات‌ را متوقف کردند.»


علاوه‌بر آن، ایروان اعلام کرد که ۵۱۴ خودروی زرهی جمهوری آذربایجان را از زمان آغاز دور جدید تنش‌ها (۶ مهرماه) تاکنون منهدم کرده است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز دیروز نیروهای مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به منطقه «آغدام» در خط تماس قره باغ کوهستانی متهم کرد.
خبرگزاری روسی تاس نیز گزارش داد، اوایل صبح دیروز چند بمب در شهر «استپاناکرت» (خان کندی) مرکز قره باغ کوهستانی منفجر شد و آژیرهای خطر در سراسر این شهر به صدا درآمد.
در این میان، ارمنستان دیروز اعلام کرد، ارتش این کشور یک فروند جنگنده «سوخو- 25 » جمهوری آذربایجان را منهدم کرد. جمهوری آذربایجان از ساقط کردن پهپادهای ارمنستان خبر داد.
اتهام استفاده باکو از سلاح‌های ممنوعه
« آرتاک بیگلریان»، سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در قره باغ، ارتش جمهوری آذربایجان را به استفاده از تسلیحات ممنوعه در قره باغ متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیگلریان تصریح کرد، نیرو‌های ارتش باکو از گلوله‌ها و بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.
وی مدعی شد: آنان از پهپاد‌های هجومی استفاده کردند و به نظر می‌رسد کشور‌های دیگر این تجهیزات را به باکو داده‌اند. استفاده از سلاح‌های ممنوعه موجب شد تا شاهد کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان باشیم که در میان آنان، زن و کودک نیز دیده می‌شوند.
وی ادامه داد: گروهی خرابکار با ورود به شهر «هادروت»، منازل مردم را به آتش کشیدند، غیر نظامیان را کشتند و موجب رعب و وحشت در میان شهروندان شدند.