نیاز جدی به مدیریت خستگی ناپذیر


حسینعلی حاجی دلیگانی

عضو هیأت رئیسه مجلس

همواره فرمایشات مقام معظم رهبری تعیین کننده و راهگشا بوده و اظهارات ایشان ریل گذار حرکتهای کشور بوده است. اما ایشان درباره نحوه رویارویی مسئولان با مسائل اقتصادی کشور جهت کاهش مشکلات معیشتی مردمی، دلیل بسیار مهم مدیریت خستگی ناپذیر را مطرح کردند که نیازمند توجه است. این یک واقعیت است

که عمده مشکلات ما ناشی از ضعف مدیریت و اشکالاتی است که در نحوه انجام کار صورت می گیرد لذا اگر مسئولان با تدبیر و شجاعت بیشتری با مشکلات روبرو شوند بسیاری از مسائل قابل حل است.

کافی است به آنچه در سالها و ماههای اخیر رخ داده توجه کنیم تا به این واقعیت برسیم. نحوه توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مهم ترین اشکالات کار دولت در حوزه اقتصادی بود. در تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی و نحوه توزیع آن افراط و تفریط صورت گرفت و نظارتی وجود نداشت لذا در برهه ای از زمان مقدار زیادی از ذخایر ارزی کشور به خوبی استفاده نشد.

یکی دیگر از نکاتی که در فرمایشات رهبری وجود داشت، اعتقاد و انگیزه به خدمت رسانی است. اما امروزه به وضوح شاهد بی انگیزگی ها و ضعف مدیریت در برخی مسئولان کشور هستیم. حضور برخی افراد ناامید و ترسو در رأس امور مسائل باعث می شود بر مشکلات کشور افزوده شود به همین دلیل صرفا یک مدیریت جهادی می تواند مسائل را برطرف کند.

شاید وجود مدیران بی انگیزه و خسته به دلیل ضعف نظارتی باشد به همین دلیل مجلس باید بدون نگرانی با مسئولان خاطی که باعث افزایش مشکلات مردم می شوند، برخورد کند. بی شک کشور نیازمند یک مدیریت خستگی ناپذیر بوده و باید بتوانیم بازارهای اقتصادی جدیدی اطراف ایران ایجاد کنیم تا بتوانیم از تأثیر تحریم ها بکاهیم.

بحث دیگر که بسیار هم جدی است، یاوه گویی های آمریکا علیه ایران به دلیل مشکلات فعلی کشور است. طبیعی است که آمریکا همواره مواضع خصمانه نسبت به ایران داشته باشد، اما نباید این موضوع باعث واهمه ما شود، بلکه باید بر اساس عقلانیت مسیری که در حوزه پیشرفت نظامی است به خصوص بعد از پایان محدودیت های تسلیحاتی پیش بگیریم.