پرسش‌های آفتاب یزد از نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی درباره گرانی‌های اخیر و اینکه مجلس قرار است برای مردم چه کند

از هفته آینده می‌بینید
آفتاب یزد- گروه سیاسی: این روزها معیشت دغدغه اصلی بسیاری شده است. اما در چنین شرایطی وقتی دولت با اشاره حسن روحانی مبنی بر اینکه نفرین‌ها را به کاخ سفید بفرستید که ما تقصیری نداریم به نوعی اتمام حجت کرد که انتظاری از پاستور نداشته باشیم، بهارستانی‌ها چه کار کرده اند؟ البته عمر مجلس یازدهم زیاد نیست، حدود 5 ماه می‌شود که مجلس یکدست اصولگرای یازدهم آغاز به کار کرده است. مجلسی که از قضا نمایندگان آن با شعار و وعده‌های بسیار نسبت به اصلاح وضع اقتصادی به میدان آمدند و در انتخاباتی که کمترین میزان مشارکت مردمی بعد از انقلاب را داشت روی صندلی‌های سبز بهارستان نشستند. دست کم در میان اصولگرایان و حامیان مردمی آنها امید بسیاری وجود داشت که آنها قرار است کاری کنند کارستان! محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد. کسی که همه می‌دانند آرزوی ریاست جمهوری دارد و دست کم سه بار شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کرده است. او سردسته وعده دهندگان برای اصلاح وضعیت کشور، کار برای مردم، خدمت رسانی، رفاه و... بوده است. به عنوان نمونه قالیباف در ابتدای تیر یعنی حدود یک ماه بعد از تشکیل مجلس یازدهم گفت:« توجه به معیشت طبقات ضعیف از طریق اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی از مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم و شاید مهم‌ترین اولویت، خواهد بود. البته پر واضح است که وضعیت بد اقتصادی امروز، محصول سوء مدیریت‌ها و بی‌توجهی‌ها به آرمان اصلی انقلاب اسلامی در این عرصه بوده است. بعد از دوران دفاع مقدس و آغاز برنامه‌های پنج ساله توسعه، تا امروز، راهبرد و تفکر منسجم اقتصادی وجود نداشته و چون تفکر، منسجم نبوده، دولت‌ها با سلیقه‌های متفاوت و بعضا متضاد، مسیر اقتصادی و مدیریتی کشور را به سمت و سوهای متفاوتی سوق داده‌اند که نتیجه آن یک اقتصاد نابسامان، از آب درآمده است. در واقع، مهمترین مشکل ما نداشتن انسجام فکری و اجماع نخبگانی درحوزه برنامه ریزی، تفکر و اجرای اقتصادی بویژه در سال‌های پس از دفاع مقدس بوده است. ما عقیده داریم دوره آزمون و خطا دیگر تمام شده و یک راه بیشتر نداریم که آن هم بازگشت به آرمان انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد است: یعنی مردمی‌سازی اقتصاد و تولید قدرت اقتصادی که در واقع همان اقتصاد مقاومتی است، و مدیریت جهادی که منبعث از فرهنگ دفاع مقدس است.» او همان موقع در گفتگویی زنده در تلویزیون از بسته‌ای اقتصادی سخن گفت؛ مجلس تدوین می‌کند تا اوضاع بهتر شود! البته آن زمان دلار حدود 20 هزار تومان بود و سکه زیر 10میلیون تومان.
> وعده‌های نمایندگان
دیگر نمایندگان نیز در این مدت درباره انواع و اقسام گرانی‌ها جملات زیبایی گفته‌اند که بخشی از آن را می‌خوانید. احمد نادری، نماینده تهران درباره ورود مجلس به مشکل مسکن نوشت: «‏جلسه سازماندهی و اقدام فوری کنترل بازار مسکن در محل کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. به همراه جمعی از نمایندگان جوان، مستمع طرح کارشناسان وزارت راه، وزارت اطلاعات، مرکز پژوهش‌ها و مجموعه ایتان بودیم و مباحث کارشناسی مطرح شد. ‏پس از نهایی شدن، طرح دوفوریتی آن ارائه خواهد شد.»


واکنش توییتری احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس به موضوع گرانی‌های اخیر با هشتگ سوال و استیضاح همراه بود و نوشت: «آنهایی که با رها کردن بازار ارز، مسکن و اقلام اساسی مردم فکر می‌کنند می‌توانند بار دیگر افکار عمومی را برای مذاکره با قاتلان سلیمانی سوق دهند سخت در اشتباهند. ‏ با استفاده از توان ملت و جوانان جلوی گرانی را بگیرید. ‏ مجلس یازدهم به جای پذیرش برجام شما را بر کنار می‌کند.»
سیدناصر موسوی لارگانی، عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس نیز با هشتگ رها شدگی قیمت‌ها این طور به گرانی‌های اخیر واکنش نشان داد: «قیمت مرغ به ۲۰ هزار و هرشانه تخم مرغ به حدود ۳۰هزار تومان رسیده است؛ دست کم ۴۰ درصد افزایش یکباره قیمت. ‏ از وزارت جهاد کشاورزی رها شدگی قیمت‌های مایحتاج ضروری مردم پذیرفته نیست. ‏ وزیر باید به سرعت وارد عمل شده و قیمت‌ها را تعدیل کند، والا طرح استیضاح به جریان خواهد افتاد.»
سید نظام الدین موسوی نماینده تهران هم در چند توییت جداگانه ابعاد مختلف افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را مورد نقد قرار داد و این طور نوشت: «در آستانه فصل جابجایی مستاجران، اجاره مسکن به قیمت‌های نجومی رسیده و موجب نگرانی شدید بسیاری از مردم شده است. ‏هر روز تعلل وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، شیب افزایش اجاره مسکن را افزایش میدهد که باید در این باره پاسخگو باشند. سال ۹۴ که مجلس قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرد، وزارت راه و شهرسازی هم موظف شد برای اجرایی شدن این قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را حداکثر ظرف شش ماه ایجاد کند. ‏حالا پنج سال است اجرای آن قانون، معطل این سامانه است؛ نخواسته‌اند یا نتوانسته اند، باید پاسخگو باشند. قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی ۵پنج سال معطل یک سامانه است! ‏سازمان امور مالیاتی اگر تا چند روز آینده گزارش قابل قبولی درباره
«سامانه املاک و اسکان کشور» ارائه نکند، نمایندگان، وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد را به مجلس احضار می‌کنند.»
زهره الهیان نماینده تهران هم با وعده برگزاری جلساتی برای حل مشکل مسکن نوشت: «‏این هفته برنامه اقدام در مورد بهبود وضعیت مسکن در کارگروهی متشکل از نمایندگان مجلس بررسی شد؛ نمایندگان در پیگیری گرانی مسکن بسیار مصمم هستند.»
> از هفته آینده می‌بینید
اما همانند دولتی‌ها درباره مجلس و وعده‌های آنها نیز می‌توان دو کلمه را برزبان آورد، زیبا و هیچ! با این حال در شرایطی که گرانی‌ها دیگر طاقت‌فرسا شده است با نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم
گفتگو کردیم و از او درباره عملکرد مجلس و راهکارهای بهارستان درباره گرانی‌ها از جمله دلار و طلا پرسیدیم. سید کاظم موسوی به «آفتاب یزد» گفت:«مجلس اهرمی که در این زمینه دارد سوال از وزیر یا تحقیق و تفحص از بانک مرکزی است و در واقع نقش کلان مجلس ریل‌گذاری برای دولت است اما این مسائلی که سوال می‌کنید درباره گرانی در وظایف دولت است دولت باید پاسخگوی این مشکلات، نارسایی‌ها و قیمت‌های حبابی ارز و سکه باشد. اعتقاد دارم به صلاح نیست این رویه افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، اینکه گفته می‌شود انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر‌گذار باشد خیر این طور نیست، ربطی به انتخابات امریکا ندارد تحریم‌ها بوده و تشدید شده است، بنده خودم در خانواده ضعیف‌المال زندگی کردم، پدرم بازاری یا متمول نیست، اما اگر دشمن بیشتر از این ما را تهدید کند عاشورایی هستیم تحریم کند رمضانی هستیم.» از او پرسیدیم به هرحال در اسفند 98 وقتی طرفداران دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکردند معنی آن این بود که امیدی به حل مشکل از سوی این دولت ندارند، اما طرفداران اصولگرایان به پای صندوق آمدند و به اقدامات این مجلس بسیار امیدوار بودند با این حال برخی معتقدند مجلس اقدام ویژه‌ای در این مدت نداشته است، ارزیابی شما چیست؟ وی پاسخ داد: «در این شرایط مجلس به دولت کمک می‌کند اما دولت باید آستین بالا بزند و به فکر اقداماتی برای حل مشکلات باشد واقعیت این است که فشارها و تنگناها از حوصله و تحمل مردم گذشته است، کم لطفی در حق مردم بیشتر از این صلاح نیست. اما درباره عملکرد مجلس شاهد هستیم برخی دولتی‌ها نسبت به اقدامات شبانه روزی و تلاش‌های نمایندگان انقلابی و ولایی دارند
بی‌مهری می‌کنند. همه مشکل تحریم نیست اما برخی دچارخود تعریفی و خود تحریمی شده اند، اقتصاد مقاومتی تنها روی سربرگ‌ها قرار دارد، کاربردی و عملیاتی نشده که نتیجه آن بروز یابد اما از شما رسانه ها، خبرنگاران و فضای مجازی می‌خواهم که دولت و مجلس را مقابل هم قرار ندهید، مجلس در خدمت دولت است، دولت هم باید به مصوبات مجلس توجه کند تا بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم.» موسوی تصریح کرد:«چرا می‌گویند مجلس در این مدت کاری انجام نداده است؟ ما مصوبات خوبی داشتیم طرح مالیات بر خانه‌های خالی، طرح قیر و همچنین مصوباتی برای اینکه به دهک‌های پایین جامعه ششصد تومان کارت کالا داده شود. اما مجلس مجری نیست، دولت است که پول را در اختیار دارد، بانک مرکزی حیاط خلوت دولت است، از رسانه‌ها می‌خواهم واقعیت‌ها را ببینند، با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود و مردم برای معیشت خود مانده اند، عرضه کالای اساسی با مشکل همراه است و همه این‌ها نیز به دولت مربوط است.» از این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پرسیدیم همانطور که اشاره کردید اهرم مجلس در این زمینه سوال یا استیضاح است اما چرا هیچ اقدامی را در این باره از مجلس شاهد نیستیم؟ موسوی پاسخ داد:«ان‌شاءلله از هفته آینده می‌بینید.»