دلایل خودکشی یک دانش آموز ۱۱ ساله

آرمان ملي- رها معيري: خبري که روز گذشته در فضاي مجازي منتشر شد شوکه‌کننده بود: «خودکشي (حلق‌آويز) سيد محمد موسوي زاده، نوجوان 11‌ساله در شهرستان دير» زماني اين خبر جنبه نگران کننده‌‌تري پيدا مي‌کرد که شايعاتي مبني بر دليل اين خودکشي منتشر شد، ظاهرا فقر خانواده و ناتواني آنها براي خريد يک تلفن هوشمند مناسب جهت حضور اين دانش‌آموز در کلاس‌هاي آنلاين و برنامه شاد دليل اين اتفاق تاسف برانگيز بوده است. ساعتي پس از انتشار اين خبر در فضاي مجازي، آموزش و پرورش شهرستان دير در استان بوشهر، اين موضوع را تکذيب و اعلام کرد: «دليل خودکشي اين دانش‌آموز 11‌ساله در اين شهر نداشتن گوشي تلفن هوشمند نبوده است و حتي مدير مدرسه شخصا به محمد گوشي داده بود که در کلاس‌هاي آنلاين حضور داشته باشد». حتي يکي از خبرگزاري‌ها نيز تصاويري از چت‌ها و ساعت حضور او در فضاي مجازي را منتشر کرد، اما چند منبع ديگر در استان بوشهر در گفت‌وگو با «آرمان ملي» اين موضوع را تاييد کردند که در گفت‌وگو با خانواده محمد، دليل خودکشي فرزند 11 ساله‌شان نداشتن تبلت و گوشي مناسب نبوده است. پس از آن بود که مادر سيد محمد با «رکنا» گفت‌وگو و تاييد کرد که دليل خودکشي فرزندش نداشتن گوشي بود.
اما پايگاه خبري رکنا فايل صوتي گفت‌وگو با مادر اين کودک را منتشر کرد که در آن مي‌گويد مدير مدرسه محمد چند‌بار گفته بود که مي‌خواهد به سه دانش‌آموز گوشي بدهد اما نداد، حرفش بود اما ندادند. او تاکيد مي‌کند تنها دليل غصه پسرم که باعث شد اين بلا را سر خودش بياورد همين نداشتن گوشي بود. از سوي ديگر، با اينکه آموزش و پرورش در اطلاعيه‌اش گفته است کمک‌هايي مالي به اين خانواده بي‌بضاعت کرده بود اما مادر محمد موسوي‌زاده در گفت‌وگو با رکنا مي‌گويد کمکي از جانب مدرسه نشده بود. ايسنا نيز با استناد به متني منتسب به معلم اين دانش‌آموز گزارش داده که او در پيام‌هاي گروهي از خرابي گوشي خود و عدم امکان عکسبرداري و ارسال فيلم گلايه کرده بود.
14‌ميليون دانش آموز «شاد» نيستند
همزمان با بالا رفتن‌ميليوني و سريع قيمت لوازم الکترونيکي،‌ امکان خريد گوشي يا تبلت براي دانش‌آموزان در خانواده‌هاي کم‌برخوردار را با مشکل بيشتر همراه کرده است. فارغ از اينکه آموزش‌هاي مجازي به‌دليل کمبود زيرساخت‌ها و همزمان با شيوع کرونا با مشکلات بسياري همراه است، افزايش قيمت ارز نيز، باعث گراني و ناتواني خانواده‌ها براي خريد يک گوشي تلفن همراه مناسب شده است. چندي پيش نيز يک دانش‌آموز 14‌ساله کرمانشاهي که براي تامين مخارج استفاده از سامانه شاد مشغول کولبري شده بود،‌ از کوه سقوط کرد و به‌دليل مصدوميت در بيمارستان بستري شد. در شهريورماه حسن الحسيني، مسئول برنامه شبکه آموزشي شاد،‌ تاييد کرده بود «از مجموع 14‌ميليون و 468‌هزار و 744 دانش‌آموز کشور بيش از چهار‌ميليون و 156‌هزار نفر از آن‌ها از دسترسي به اين شبکه محرومند.» در اين شرايط بسياري از سازمان‌هاي مردم نهاد، خيرين و کميته امداد خبر از توزيع تبلت‌هاي دانش‌آموزي و گوشي‌هاي تلفن هوشمند در ميان دانش آموزان محروم داده بودند. حتي روز گذشته موسي احمدي، نماينده مردم دير، کنگان، جم و عسلويه اعلام کرد: شوراي راهبردي پتروشيمي‌هاي منطقه قول داده بود تعدادي تبلت در اختيار دانش‌آموزان قرار دهد اما آنقدر امروز و فردا کرد که هنوز هم اجرا نشده است. او درباره خودکشي دانش آموز 11‌ساله گفته است: «بنده از طريق فرمانداري و آموزش و پرورش اين موضوع را پيگيري کردم و به من اعلام شد با وجود اينکه اين دانش‌آموز از يک خانواده بي‌بضاعت است که مشکلات مالي و اقتصادي فراواني دارند اما مدير مدرسه در فروردين ماه يک تلفن همراه و لوازم التحرير لازم را در اختيار او قرار داده بود تا از کلاس‌هاي مجازي و آنلاين بهره‌مند شود. همچنين دلنوشته معلم او هم حکايت از اين جريان دارد که او گوشي داشته اما چون سالم نبوده در استفاده از آن دچار مشکل بوده است و همين موجب ناراحتي او شده است.»