علم، تولید و حمایت سه ضلع حماسه آفرین

در سال جهش تولید بیانات راهگشای مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 99 و توجه ویژه‌ای که در نامگذاری امسال و سال‌های اخیر به اقتصاد کشور داشتند و ابلاغ و تاکید بر اجرای مستمر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی و اشتغال جوانان و جهش تولید را به طور خاص در دستور کار همه کارگزاران نظام قرار دادند. بی‌شک حمایت مستمر رهبری می‌تواند پایه اصلی هماهنگی همه نهادها و قوا در نظام باشد. در این راستا با مهندس رضا نصیروند علی بابالو، مدیر گروه مهندسی راهیان سبز فراز از افراد موفق احداث جایگاه‌های سوخت کشور به مصاحبه نشستیم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
  جناب مهندس نصیروند لطفا بیشتر خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید.
دوران بچگی خیلی‌ها دوست داشتند دکتر یا مهندس یا خلبان بشوند اما من آن زمان دوست داشتم مهندس شوم و خدا رو شکر با ورود به رشته عمران در دوران دانشگاه به این عنوان و آرزوی دوران کودکی دست یافتم و خداروشکر در قامت یک مهندس حدود هجده سال در مبحث ساخت و ساز جایگاه، طراحی و بازسازی کل جایگاه‌های سوخت فعالیت دارم.
   در رابطه با احداث جایگاه‌های سوخت در کشورهای همسایه چه پروژه‌هایی دارید؟


در این رابطه با مساعدت رهبر معظم و مسئولین امر بنا داریم جایگاه‌های سوخت را در کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان) احداث نموده که باتوجه به راغب بودن این کشورها برمبنای اجرای استانداردهای بین‌المللی که توسط مهندسین کشور عزیزمان ایران عرضه می‌داریم در این زمینه می‌دانید که کشورهای حوزه خیلج فارس و دشمنان اسلام با دو پهلو صحبت کردن که همیشه دوست داشتند به نوعی تحریم‌ها علیه ما اعمال شود و از طرف دیگر اینکه همیشه شعار بیت رهبری این بود که ما خودکفا باشیم تصمیم گرفتیم برای دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان جایگاه سوخت بسازیم.
  لطفا در رابطه با بحث ارز آوری این پروژه بیشتر برای ما توضیح بدهید.
در بحث واردات ارز و صادرات نفت خام و تبدیل سوخت در قالب هیدروکربنات سبک و سنگین و کسب درآمد برای دولت جمهوری اسلامی قدم مهمی برداشته می‌شود. هرآنچه از تجهیزات جایگاه سوخت که قرار است وارد این دو کشور شود ارز وارد مملکت می‌کند که این بسیار مفید است علی‌الخصوص در شرایط فعلی که کشور با کمبود ارز مواجه است و شاهد تبعات کمبود ارز از جمله افزایش قیمت لحظه‌ای آن هستیم بحث ارز آوری برای کشور اولویت مهم ماست.
  آیا این پروژه نقشی در اشتغالزایی جوانان کشور عزیزمان دارد؟
قطعا ایجاد اشتغال برای جوانان کشورمان اولویت مهم دیگری است که به آن توجه ویژه‌ای داریم چرا که برای احداث جایگاه تمام قطعات و تجهیزات بایستی از ایران صادر شود، در صورتیکه جایگاه سوخت در کشور افغانستان و پاکستان احداث کنیم و سوخت آنها را تامین کنیم از طریق شرکت‌های پتروشیمی که به عنوان هیدروهای سبک و سنگین نام برده می‌شود، تمام جوانان به سرکار بر می‌گردند و شرکت‌ها و حمل‌و‌نقل رونق پیدا می‌کنند، این پروژه از همه لحاظ برای دولت درآمدزا خواهد شد و تمام سوختی که در حال حاضر برای صادراتش به کشور همسایه هیچ منبع اعتباری وجود ندارد و از طریق قوانین جمهوری اسلامی خارج می‌شود باعث می‌شود ارز و مالیات بسیار زیادی به دولت تعلق گیرد و خیلی از خانواده‌ها دوباره به سرکار بر می‌گردند.
  باتوجه به مبحث قاچاق سوخت در این رابطه هم برنامه‌ای دارید و آیا ساخت جایگاه در کشورهای همسایه جهت جلوگیری از قاچاق سوخت هم مثمر ثمر خواهند بود؟
بله قدم مهمی در پیشگیری و جلوگیری از قاچاق سوخت و ضربه اقتصادی به کشور عزیزمان برداشته می‌شود. در این پروژه قصد داریم تمام شرکت‌های پتروشیمی که در چند سال گذشته به دلیل گرانی دلار با مشکلاتی روبرو شدند و تعطیل شدند را دوباره احیا کنیم که البته برای این کار در حال رایزنی هستیم و منتظر اجازه و موافقت شرکت نفت و مسئولین مربوطه هستیم.
  آیا در این رابطه صرفا سرمایه‌گذاری داخلی انجام می‌گیرد یا سرمایه‌گذاری خارجی هم مد نظر می‌باشد؟
در این پروژه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی محقق می‌شود. تحقیقی که کردیم و اشتیاقی که کشورهای همسایه نشان دادند به خاطر پیشرفت خیلی زیادی که در ایران بوده است آنها هم همچنین راغب به سرمایه‌گذاری هستند و افکار جدیدی برای این پروژه داریم.
  جناب مهندس ظاهرا شما دستی بر قلم هم دارید و مطلع شدیم در رابطه با ساخت و ساز پمپ بنزین کتاب‌هایی به چاپ رسانده‌اید در این رابطه بیشتر برای ما توضیح دهید.
در مورد کتاب‌هایم باید عرض کنم این دو جلد کتاب اولین کتاب‌هایی است که درباره ساخت و ساز پمپ بنزین و راجع به نوع و سوخت و انرژی‌ها نوشته شده است و به چاپ رسیده وتمام مجوزاتش را دریافت کردیم، در ایران و کشورهای همسایه اولین باری است که یک شخصی این کتاب را می‌نویسد. این کتاب‌ها با اسم اصول طراحی و اجرایی جایگاه‌های مدرن سوخت و استراتژی موفقیت‌آمیز بنزین برای اولین‌بار در این زمینه به چاپ رسیده است.
  در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید.
خدای بزرگ را شاکریم که ثبات آرامش و گشایشی که با تلاش و بردباری مردم و حمایت رهبر معظم در اقتصاد کشور فراهم شده است بهترین زمینه را برای گسترش سرمایه‌گذاری اشتغالزا آماده نموده است که با تقویت امنیت سرمایه‌گذاری، می‌تواند زمینه‌ساز کار و ابتکار سرمایه عظیم جوانان کشور شود.
کتاب اصول طراحی و اجرایی جایگاه‌های مدرن سوخت، خاص هجده سال فعالیت و تجربه در کارم است که برای اولین بار در سطح کشور و یا شاید جهان توسط خودم تالیف شده است. بخشی از درآمد از حاصل فروش کتاب صرف خیریه می‌شود. تمام سعی ما این است که هر راننده‌ای که می‌خواهد وارد جایگاه سوخت بشود یا به طور کل در هر فضایی که است این کتاب را برای بالا بردن اطلاعات و امنیت و راحتی خودش مطالعه کند، به جرأت می‌گویم شاید این کتاب اولین کتاب با این همه حجم اطلاعات در مورد ساخت و سازهای جایگاه‌های سوخت و سوختگیری است که به خوبی اطلاعات لازم و مهم برای پیشگیری از خطرات برای راننده و اهالی سرنشین‌های ماشین و همچنین اطلاعات به روز برای دانستنی‌های بیشتر را برای خوانندگان آورده شده است. کتاب به دو زبان انگلیسی و عربی است که درصدد این هستیم که این کتاب با صدای خودم به صورت صوتی منتشر شود.