استقبال غیرعادی از انتخابات زودهنگام آمریکا

گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا با استقبال گسترده مردمی روبه‌رو شده است، تا جایی که برخی از ساکنان ایالت جورجیا در اولین روز مجبور شدند بیش از ۱۰ ساعت در صف‌های طولانی منتظر بمانند تا نوبت رای دادن به آنها رسد. درهمین حال، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، آمار نظرسنجی‌ها از وضعیت دونالد ترامپ چندان خوشایند نیست و حتی داده‌های داخلی از جمهوری‌خواهان نشان می‌دهند که او به سختی در جا می‌زند. اولین روز انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا به وقت محلی آغاز شد و مردم در این ایالت با اشتیاق فراوان از نیمه‌های شب پای صندوق‌های رای آمدند و با روحیه ای خوب برای انتخاب رئیس جمهوری مورد علاقه خود انتظار کشیدند اگرچه فرآیند انتخاباتی با مشکلات فنی توام بود. رای دهندگان ساعت‌ها در شهرستان کاب ایالت جورجیا منتظر ماندند، منطقه ای که زمانی کاملا جمهوریخواه بود، اما در جریان انتخابات اخیر به نامزدهای دموکرات اشتیاق نشان داده است. همچنین شهرستان فلوید در شمال جورجیا نیز که حمایت مردمی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آن قوی است، از استقبال گسترده مردمی در اولین روز رای گیری برخوردار بود. رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که مردم پیش از سپیده دم برای رای دادن در این ایالت صف کشیدند و برخی با استفاده از چراغ قوه تلفن همراه خود به دیگران برای پر کردن فرم‌های قبل از ثبت نام کمک می‌کردند. «جنین اولر» مدیر ثبت نام و انتخابات شهرستان کاب گفت که این شهرستان تا حد امکان برای رای گیری آماده شده است و فضای بسیاری در اتاق‌ها و پارکینگ‌ها مهیاست. جورجیا آخرین ایالتی است که در اولین روز انتخابات شاهد حضور گسترده مردمی بوده است. مقام‌های انتخاباتی آمریکا همچنین شاهد حضور بالای مردم در اولین روز انتخابات در ایالت‌هایی چون ویرجینیا و اوهایو بوده‌اند. با پیش‌بینی حضور بالای مردمی در انتخابات سال جاری و نگرانی در مورد شیوع کرونا، مقام‌های انتخاباتی و گروه‌های مختلف از مردم خواسته اند به صورت حضوری یا با رای غیابی، زودتر از موعد در انتخابات شرکت کنند. براساس اطلاعات گردآوری شده از سوی «مایکل مک دونالد» استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا، در سراسر کشور آمریکا بیش از ۹.۴ میلیون نفر رای داده اند که رقم بی سابقه ای است. دموکرات‌ها در تلاشند کرسی ایالت جورجیا در سنا را از آن خود کنند، ایالتی که «جان اوسوف» نامزد دموکرات‌ها با «دیوید پردو» نامزد جمهوریخواهان در حال رقابت برای احراز این کرسی هستند. ایالت جورجیا از دیرباز به عنوان سنگر جمهوری خواهان تلقی شده است، اما بسیاری بر این باورند که تغییرات جمعیت شناسی، این ایالت را به ایالتی رقابتی تر بدل کرده است. آغاز سه هفته رای گیری زودهنگام نشان می‌دهد که ترکیبی از حضور بالای مردمی و مشکلاتی در ارتباط با تجهیزات انتخاباتی، روز شلوغ انتخاباتی را برای آمریکا رقم خواهد زد. پیش بینی می‌شود که رکورد بی سابقه بیش از پنج میلیون نفر از ایالت جورجیا در انتخابات شرکت کنند.
بی‌اعتنایی ترامپ 
به پروتکل‌های بهداشتی
ترامپ که به تازگی از بستر بیماری کرونا برخاسته، بی توجه به پروتکل‌های بهداشتی، راهی فلوریدا شد تا نخستین گردهمایی انتخاباتی اش را پس از ۱۰ روز از سرگیرد.


در این گردهمایی، وی نه ماسک بر صورت داشت و نه بسیاری از مخاطبان فاصله اجتماعی را رعایت کردند. این رفتار عجیب ترامپ، خشم آنتونی فائوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا را برانگیخت. وی در گفت وگو با شبکه سی ان ان درباره از تصمیم ترامپ برای از سرگیری گردهمایی انتخاباتی بدون فاصله اجتماعی یا استفاده از ماسک انتقاد کرد و گفت: همه مسائل مربوط به پیامدهای سیاسی یک تجمع را کنار بگذارید و کاملا به عنوان یک مساله بهداشت عمومی به آن نگاه کنید. 
فائوچی که به دلیل استفاده از سخنانش در کلیپ انتخاباتی ترامپ بدون اجازه از وی، سخت دلخور است، آمریکا را در شرایط بسیار ناگواری از نظر ویروس کرونا توصیف کرد و گفت که واقعا دردناک است آمار ابتلای ایالت‌ها در حال افزایش است.
ادامه بحث درباره نظرسنجی‌ها
تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در دو ایالت کلیدی ویسکانسین و میشیگان از دونالد ترامپ رئیس جمهوری و رقیب جمهوری خواه خود پیشی گرفته است. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، نظرسنجی‌های محرمانه حزب‌ جمهوری‌خواه نشان می‌دهند، ترامپ نه تنها در ایالت‌هایی که پیروزی در آنها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل‌ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت‌های کاملا قرمز (طرفدار جمهوری‌خواهان) از جمله مونتانا، کانزاس و میسوری پیشروی داشته است. موقعیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان، به ویژه جمهوری‌خواهان را درباره ایالت‌های به اصطلاح «کمربند آفتاب» نگران کرده است. این ایالت‌ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چندین دهه است که در کنترل جمهوری‌خواهان مانده است.
براساس گزارش نیویورک‌تایمز، تمام این ایالت‌ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند. جدیدترین نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز و کالج سیِنا حاکی است که بایدن در ویسکانسین با ۱۰ درصد اختلاف از ترامپ جلو افتاده و رقابت بین دو نامزد با اختلاف ۵۱ در مقابل ۴۱ درصد به نفع بایدن در جریان است. در میشیگان این اختلاف دو نامزد ۸ درصد است و بایدن با ۴۸ درصد آرا در مقابل ترامپ با ۴۰ درصد آرا جلوتر است. این نظرسنجی همسو با بیشتر نظرسنجی‌های چند وقت اخیر است که پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های انجام شده در سطح ملی و ایالت‌های محل رقابت را که در انتخابات سرنوشت ساز هستند، نمایان می‌کند. فارغ از بحث‌های روزانه درباره نظرسنجی‌ها ، دو نظرسنجی که چهار سال پیش بر خلاف بسیاری از نظرسنجی‌های آن زمان، پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند، این‌بار برای این دوره از انتخابات به یافته‌های دیگری رسیده‌اند. نظرسنجی‌های اینوسترز بیزینس دیلی/ تکنومتریکا (IBD/TIPP) و همچنین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی/ لس‌ آنجلس تایمز (USC/LA Times) در سال ۲۰۱۶ هر دو پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بودند که محقق شد. یک روز قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ نظرسنجی اینوسترز بیزینس دیلی/ تکنومتریکا نشان داد که ترامپ با دو درصد اختلاف هیلاری کلینتون را شکست می‌دهد، از سوی دیگر دانشگاه کالیفرنیای جنوبی/ لس‌‌آنجلس تایمز نیز با انجام نظرسنجی جداگانه‌ای، اختلاف ۳.۲ درصدی پیشتازی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود. با این حال هیلاری کلینتون در نهایت در آرای عمومی ۲.۱ درصد بیشتر از دونالد ترامپ رای آورد اما در کالج الکترال شکست خورد. در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آرای عمومی تعیین کننده نیست. در اغلب ایالت‌ها هر کدام از نامزدها که بیشترین رای را کسب کند، آرای الکترال آن ایالت را نیز به دست می‌آورد. هر کدام از نامزدها که بتواند اکثریت آراء را در کالج الکترال (۲۷۰ رای) به دست آورد پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. طبق نظرسنجی ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ اینوسترز بیزینس دیلی/ تکنومتریکا ترامپ با فاصله ۸.۵ درصدی از بایدن شکست می‌خورد. نظرسنجی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز نشان می‌دهد که بایدن با فاصله ۱۳ درصدی از دونالد ترامپ پیش است. این‌بار لس‌آنجلس تایمز در انجام این نظرسنجی با دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مشارکت نداشته است. اینوسترز بیزینس دیلی/ تکنومتریکا در مطلبی که در تاریخ ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) منتشر شد اشاره کردند که طبق آخرین نظرسنجی مشترک این دو نهاد، حمایت از بایدن در حال حاضر در میان رای‌دهندگان بیشتر از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ است. این دو نهاد تاکید کردند که طبق نظرسنجی‌هایی که انجام داده بودند، حمایت از کلینتون چهار سال پیش در هفته‌های نهایی منتهی به انتخابات ۴۵ درصد بود. نظرسنجی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز نشان می‌دهد که جو بایدن از اواخر ماه اوت تاکنون در بدترین وضعیت نیز دست‌کم هشت درصد از ترامپ فاصله داشته و پیشتاز بوده است. این درحالی است که چهار سال پیش این نهاد در نظرسنجی‌های خود پیشتازی و پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۱۳ 
آبان ماه برگزار می‌شود.