بیش از 500 کشته و آتش‌بسی که شکننده ‌است

کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ سابقه طولانی در ایفای نقش میانجی بی‌طرف در مخاصمات سراسر جهان دارد و امیدوار است این عملیات بشردوستانه نیز به سرعت به نتیجه برسد.
کمیته بین‌‌المللی صلیب‌ سرخ ضمن استقبال از توافق‌نامه آتش‌‌بس بشر‌دوستانه در ناگورنو-قره‌باغ آماده ایفای نقش برای تسهیل تحویل اجساد کشته‌‌شدگان و آزادی بازداشت‌‌شدگان است.
به گزارش کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ از ژنو، مارتین شوپ، مدیر منطقه‌‌ای اوراسیای کمیته بین‌‌المللی صلیب‌سرخ، می‌گوید:   «کمیته بین‌‌المللی صلیب ‌سرخ سابقه طولانی در ایفای نقش میانجی بی‌طرف در مخاصمات سراسر جهان دارد و امیدواریم که این عملیات به سرعت پیش رود تا بقایای اجساد کسانی را که در جنگ کشته شده‌‌اند به عزیزان‌شان بازگردانیم تا بتوانند به‌ طور کرامت‌‌آمیز برایشان عزاداری کنند. همچنین ما اینجاییم تا آزادیِ بازداشت‌‌شدگان طرف‌های مخاصمه را تسهیل کنیم تا بتوانند به آغوش خانواده‌‌هایشان بازگردند.»
با شدت گرفتن مخاصمه در این منطقه از اوایل مهر ماه، کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه به ‌عنوان میانجی بی‌‌طرف خدمات خود را ارایه داده اما در مذاکرات سیاسی شرکت ندارد.


اجسادی که باید بدون تبعیض جمع‌آوری شود
بر‌‌اساس حقوق بین‌‌المللی بشر‌دوستانه یا قوانین مربوط به درگیری‌های مسلحانه، طرفین ملزم هستند که بدون تبعیض، اجساد را جمع‌‌آوری و از میدان نبرد خارج کنند.
کمیته بین‌‌المللی صلیب ‌سرخ همچنین اعلام آمادگی کرده تا توصیه‌‌های فنی خود را در اختیار طرف‌های درگیر قرار دهد تا کشته‌‌شدگان، طبق حقوق بین‌‌المللی بشردوستانه، تعیین هویت شوند و روند بازگشت اجساد را تسهیل کند. شوپ توضیح می‌دهد: «ما به‌ طور منظم در حال گفت‌وگو با طرف‌‌های درگیر هستیم و آمادگی خود را برای مشارکت در گفت‌وگوهای بیشتر در مورد ماهیت حضور کمیته بین‌‌المللی صلیب ‌سرخ برای حمایت از بازگشت بازداشت‌شدگان و بقایای انسانی شامل تضمین‌های لجستیکی و امنیتی برای تیم‌‌های خود بیان کرده‌ایم. امیدواریم که این توافق‌نامه به تسکین واقعی خانواده‌ها پس از هفته‌‌ها مبارزه شدید بینجامد.» در پی اوج‌گیری مرگبار این مخاصمه در طول خطوط مرزی در فروردین ماه 1395، کمیته بین‌‌المللی صلیب‌ سرخ طرف‌‌های مخاصمه را در انجام عملیات مشابه حمایت کرد.
در آن زمان، به کمک تلاش‌های هماهنگ، تمامی اجساد به خانواده‌‌هایشان تحویل داده شد. بنابراین نامی به اسامی بیش از 4500 نفری که کماکان از آغاز مخاصمه در 1371 سرنوشت‌شان مشخص نیست، افزوده نشد.
گفتنی است بعد از دو هفته جنگ و سپس آتش‌بس شکننده‌ای که از چند روز قبل با وساطت روسیه برقرار شد، طرفین همچنان یکدیگر را به «تجاوز» و نقض آتش‌بس متهم می‌کنند. با اینکه آمار رسمی تلفات این جنگ حدود ۵٠٠ نفر اعلام شده اما دو طرف حتی یکدیگر را به «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» متهم کرده‌اند. گفته می‌شود این رقم فقط اجساد شناسایی‌شده را در بر می‌گیرد؛ به احتمال زیاد شمار تلفات بسیار بیشتر از این است.
 آتش‌بسی که هر لحظه ممکن است شکسته شود
در شرایط فعلی، به جز پادرمیانی روسیه، سایر اقدامات بین‌المللی برای صلح در حد فراخوان باقی مانده است؛ اما ترکیه که خواستار ادامه جنگ و پشتیبان جمهوری آذربایجان بوده است، از جامعه بین‌الملل درخواست‌ کرده تا «در برابر حملات موشکی علیه مناطق مسکونی غیرنظامی آذربایجان سکوت نکند».
در جبهه مقابل مقامات ارمنستان و قره‌باغ، رژیم صهیونیستی و ترکیه را به مداخله در جنگ متهم می‌کنند.
پارلمان قره‌باغ ادعا می‌کند که «با کمک ترکیه، تروریست‌های بین‌المللی و نمایندگان گروه‌های مختلف افراطی از سوریه، عراق و لیبی وارد منطقه شده‌اند.» برخی منابع گفته‌اند ترکیه شماری مزدور را به کمک نیروهای آذربایجانی فرستاده است. این موضوع را رئیس‌جمهوری فرانسه نیز تأیید کرد. حسن روحانی هم قبلا هشدار داده بود «برای ما قابل قبول نیست که عده‌ای به بهانه‌هایی بخواهند تروریست‌ها را از سوریه و جاهای دیگر به منطقه و به نقاط نزدیک مرزهای ما منتقل کنند.»
این اتهامات و کینه‌ورزی متقابل نگرانی‌های زیادی را در مورد بی‌دوام‌بودن آتش‌بس به وجود آورده است. روز یکشنبه، یازدهم اکتبر، پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک گفت: «توافق ارمنستان و آذربایجان برای توقف جنگ به علل بشردوستانه برای من بسیار ارزشمند است، هر چند این آتش‌بس بسیار شکننده به نظر می‌رسد.»