سخت گیری و جریمه برای حفظ جان شهروندان است


سخنگوی دولت با اعلام اینکه یک عملیات روانی نیز اخیرا توسط سخنگوی وزارت خارجه امریکا صورت گرفت گفت: ایرانی هایی در این عملیات روانی حضور دارند که ارز بالا می رود یا آمار کشته شدگان کرونا افرایش پیدا می کند خوشحال می شوند. طوری رفتار می کنند که انگار ایران تحریم دارویی نیست. ما نمی خواهیم به ایران کمک کنید اگر راست می گوید بگذارید پول خودمان را دارو و غذا کنیم و وارد کشور کنیم. اگر راست می گوید مانع بانکی ایجاد نکنید .

به گزارش ایسنا، علی ربیعی ادامه داد: در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده ای به ناچار تصمیمات سخت گیرانه تر اتخاذ شد. این سخت گیری ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است. اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار، هشدار برای خودکنترلی و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی است که نظارت عمومی را می طلبد.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است. استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است. در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم گفت: هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز است و همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) تصویب کرد. این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولیدگران و عرضه کنندگان خدمات خواهد داشت.

ربیعی درباره خرید یا همکاری تولید واکسن با چین گفت: تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور با چند شرکت مهم به موازات هم جلو می رود. شرکتهای دانش بنیان ما ظرفیت بین المللی خوبی داشتند. به مراحل خوبی هم رسیدند. به اندازهای که پیشرفت می کنیم اطلاعات را در اختیار سازمان جهانی قرار می دهیم. از اینکه از بازار جهانی خرید کنیم هم در نظر داریم. به دوستان چینی آمادگی مان برای مشارکت را اعلام کردیم. ما در واکسن مشارکت خوبی داشته و پیش پرداخت را پرداخت کردیم. سخنگوی دولت در باره تصمیات دولت برای پیشگیری از آسیب های تحریم های اخیر آمریکا بر حوزه دارو و اقلام بهداشتی گفت: الان ۹۷درصد داروهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید می کنیم و الان فقط ۳درصد داروی واردی داریم که یا تولیدش مقرون به صرفه نیست یا همکاران ما روی کسب دانش آن کار می کنند. ۳.۷ میلیارد دلار در سال های ۹۶-۹۶ ارز برای دارو مصرف کردیم. در سال ۹۸ به سه میلیارد دلار و امروز به دو و نیم میلیارد دلار کاهش دادیم و در عوض توان داخلی خود را افزایش دادیم. الان برخی داروهای ایرانی حتی آثار منفی کمتری نسبت به نمونه خارجی اش دارد، تا قبل از این تحریم ها زمینه صادراتی برخی داروها را هم داشتیم . وی ادامه داد: امسال از ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱ میلیارد و پانصد میلیون تومان به این حوزه تخصیص دادیم و خواهیم داد. در روزهای آینده ۱۰ هزار میلیارد دلار هم در بخش تجهیزات پزشکی خواهیم داشت.

وی درباره وضعیت تخلفات اداری و نحوه رسیدگی به آنها تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ تخلفات مدیران به هیئت تخلفات ریاست جمهوری می رسد. ترکیبش قانونی است و یک نماینده قوه قضاییه هم باید باشد که الان یک سال است باید معرفی می شد. درصد۹۹درصد این مدیران تا سال ۹۲ تبرئه شدند. از ۹۲ تا الان هم ۶۲درصد برائت گرفتند ۱۹درصد قابل برسی نبوده ۱۲درصد هم محکومیت گرفتند و چند انفصال خدمت هم در این موارد داشته است. فساد آمیزها هم به دادگاه ارائه می شود و این ها تخلفات اداری ساده ای است که در هر اداره ای ممکن است پیش بیاید. سرنوشت قالب آن ها درج در پرونده بوده است.

سخنگوی دولت درباره مواضع اروپا نسبت به ایران اظهار کرد: اروپا در موضوع قطعنامه ها موضع اصولی گرفته و امیدواریم ادامه دهند. اما نسبت به ایستادگی مقابل امریکا و حفظ برجام هنوز گله داریم، نباید مجری دستورات امریکا باشند.

وی درباره نامه قالیباف به روحانی برای اصلاح ساختار بودجه گفت: هنوز نامه ای از رئیس مجلس برای اصلاح ساختار بودجه به رئیس جمهور نرسیده است. سنت بدی ایجاد شده که قبل از رسیدن چنین نامه هایی موضوع رسانه ای می شود. سازمان برنامه و بودجه از دوسال پیش اصلاح ساختار بودجه را در ۱۰ محور چه منابع چه مصارف مطرح کرده است. امروز هم در فرایند تدوین بودجه ۱۴۰۰ موارد مهمی مثل اجرای بودجه عملیاتی و کاهش بودجه نفتی پیش بینی شده است.

ربیعی در مورد افزایش قیمتها در بازار خودرو و برنامههای دولت گفت: بخشی از قیمت خودرو ناشی از تصمیم مردم برای حفظ سرمایه و بخشی هم ناشی از قیمت ارز است. البته سفر آقای همتی به عراق بسیار مثبت بوده و با تفاهم هایی که صورت دادند امیدواریم منابع خودمان را در کشورهای دیگر به دست آوریم و در روزهای آینده فشارها کم تر می شود. وی ادامه داد: با ابزارهای مالیاتی و سایر ابزارها فاصله ها را برای سودجویی از طریق خرید و فروش ماشین را کاهش می دهیم. افزایش ورود خودرو به بازار را در ماه های آتی خواهیم داشت. آقای رزم حسینی برنامه ریزی هایی برای تولید و عرضه ۱۲۵۰ هزار خودرو تا ۱۴۰۰ صورت داده اند. ایمیدرو اقداماتی را صورت خواهد داد که به بازار فشار نیاید. بحث واقعی سازی قیمت هم دنبال شده است. حتی دلار هم قیمت واقعیاش هم این نیست. در بازار عرضه می شود، خریدار ندارد و باز قیمتش بالا می رود. عدهای انتظار برای افزایش قیمت انجام می دهند. بالاخره جنگ اقتصادی است.

وی به موضوع احداث دانشکده فن آوری های نوین پرداخت و تصریح کرد: بنابر اظهار دکتر زالی از مدتها تصمیم بر این بوده که این فضا برای نیاز کرونا اختصاص یابد و بخش اداری به بخش درمان تبدیل شود. سقف این فضا هم هفته پیش فرو ریخته و چند پرسنل مجروح شدند و برخی دستگاهها آسیب دید و ساختن آنجا یک اضطرار است. در ۲۰ اردیبهشت ۹۹ آقای زالی رییس دانشگاه با رییس جمهور مکاتبه کرد و درتیر ماه نیز وزیر بهداشت این درخواست را تکرار کرد تا نهایتا رییس جمهور دستور پرداخت را داد.ربیعی گفت : در سال گذشته موارد مختلفی را می توان ذکر کرد که به دانشگاه های کشور این اعتبار تخصیص یافته است. آیا در این دانشگاه ها هم قرار بوده پسر یا دختر کسی برود. اعتبار آن غیر از اعتبار صندوق توسعه ملی بوده و در این ساختمان مرکز افکارسنجی، کالج بین الملل، مرکز تحقیقات نانو و دانشکده فناوری مستقر شده است.سخنگوی دولت افزود: در مورد دختر رییس جمهور هم قبلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده اند. ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می گذراند و اگر بخواهند به هیات علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود. این لیست نشان می دهد که به این همه دانشگاه بودجه اختصاص یافته و دانشگاههایی هم هستند که بیشتر از این رقم گرفته اند