اختلاف اصولگرایان به جامعه روحانیت مبارز هم کشیده

استــراتــژي انتــخابــاتي اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري آينــده چـه خواهد بود؟ در شرايط کنوني طــيف مــعتدل و مــعقول در جريان اصولگرايي محوريت بيشتري دارد يا طيف راديکال؟
هنوز که هنوز است رشته کار دست افراد باندي و تماميت‌خواه و بعضا بي‌خاصيت است و افراد عاقل و انقلابي در حاشيه قرار دارند و استراتژي آنان، اهداف و روش‌هاي همان تشکيلات خودخواهانه و ضعيف قبلي مانند جمنا و شوراي هماهنگي جعلي به دور از چشمان ديگر اصولگرايان است که باعث انشقاق جدي و اختلافات عديده حتي در جامعه روحانيت مبارز شده‌اند. به دليل وجود گروه‌هاي تماميت‌خواه و خود‌شيفته هيچ وقت گروه‌هاي اصولگرا مانند سال 1381 در جريان برگزاري انتخابات شوراي اسلامي شهرها در دور دوم باهم متحد نشدند تا اينکه وقتي به قدرت رسيدند همديگر را براي رسيدن به مناصب گوناگون حذف و به چند دسته انشقاق پيدا کردند و براي خود مانند بعضي از اصلاح‌طلبان باندهايي را تشکيل دادند تا جائي که ديگر براي رسيدن به مقاصد نامعقول خود به فرامين مقام معظم رهبري هم توجهي نمي‌کنند.در اين مجلس چنانچه آقاي قاليباف را حذف کنيد وزن آن مشخص خواهد شد. به‌طور شفاف بگويم که اين مجلس انقلابي و نوعا داراي جواناني پر‌شور و فعال است اما سوال اينجاست که چرا دولت هرکاري را که مي‌خواهد مي‌کند و مجلس هم هيچ‌کار نمي‌تواند انجام دهد. بنابراين چنانچه اين مجلس بخواهد موفق باشد بايد دست کساني را که متصل به باندهاي مذکورند و در روند کارها و تصميمات آنان از بيرون از مجلس موثر هستند، قطع کند و به اصلاح ساختار بپردازد و ديگر اينکه در تنقيح قوانين گذشته و حذف قوانين مشابه و اضافي کوشا باشند. اگر اين اتفاقات رخ دهد حتما موفقيت چشمگيري خواهند داشت.
چرا اصولگرايان تصميم گرفته‌اند در شرايط کنوني در قانون انتخابات تغيير ايجاد کنند؟ شما از طرح حذف رياست‌جمهوري و جايگزيني آن توسط اصولگرايان سخن گفته‌ايد، استدلال شما در اين زمينه چيست؟ هدف اصولگرايان چيست؟
به نظر بنده اگر اين اتفاق با مطالعه و نظرات کارشناسان بدون حب و بغض و منافع شخصي و همچنين به‌دور از خواسته باندهاي متصل به قدرت و ثروت صورت بگيرد نتيجه بسيار مطلوبي را شاهد خواهيم بود. خدا را شاهد مي‌گيرم راه نجات اين کشور تغيير و اصلاح ساختار مديريت اجرائي و استقرار مديريت يکپارچه و فرار از مديريت‌هاي جزيره‌اي است. با اين مسئولان بعضا واداده اصلاح صورت نمي‌گيرد و خيري از ايشان براي مردم متصور نيستم. اينان نوعا تفکر و مديريت‌شان با شيوه امپراتوري و نگاه از بالا به پائين است. فضاي انتخابات مجلس يازدهم و نظارت استصوابي که در اين انتخابات وجود داشت شرايطي را به وجود آورده بود که مي‌شد اين روزها را پيش‌بيني کرد. در شرايط کنوني ما با يک مجلس استصوابي مواجه هستيم. مجلس يازدهم به يک مجلس تک‌صدا تبديل شده که صداهاي مختلف از آن شنيده نمي‌شود. به همين دليل نيز خيلي زود با واکنش‌هاي اجتماعي و سياسي مواجه شده است.از سوي ديگر تعارض‌ها و دوگانگي‌هايي در بين نمايندگان مجلس وجود دارد که در آينده وضعيت را سخت‌تر خواهد کرد.


چــرا اصولــگرايان براي حل مشکلات اقتصادي مردم برنامه ارائه نمي‌کنند؟آيا اين برنامه در آينده ارائه خواهد شد؟
براي حل مشکلات حال حاضر و پيش‌رو نياز به عزم ملي است و با حذف افراد بي‌خاصيت و بعضا مغرض و نيز با اتحاد افراد عاقل و انقلابي قابل حل است، بنابراين شک نکنيد که وضع موجود حاصل و نتيجه هر دو جناح است و مردم ديگر هيچ اميدي به اين حضرات ندارند. لذا اي کاش همه مسئولان ما شيوه علمي مديريت بحران را حداقل از مسئولان و مردم ژاپن به ارمغان مي‌آوردند و به انجام مي‌رساندند. اي کاش مبارزه انقلابي با اقتصاد بيمار را از ديگر کشورهاي بحران‌ديده ياد مي‌گرفتيم. اوضاع فرهنگي و اجتماعي، ما را متاسفانه به سمتي سوق مي‌دهد که نان را از دهان هم بربائيم تا براي روزگاري که معلوم نيست زنده مي‌مانيم يا نه، در انبار ادارات و تجارخانه‌ها يا منازل‌مان احتکار کنيم!!، چنانچه براي مبارزه با فساد اداري و اقتصادي و مخصوصا گرانفروشي بي‌درو‌پيکر اگر کاري ضروري‌ و اورژانسي انجام ندهيم و برنامه و استراتژي صادقانه‌اي، که مردم هم از آن اطلاع داشته باشند، نداشته باشيم خدا مي‌داند که چه مي‌شود؟! دولت براي اينکه ابتکار عمل را از دست مجلس اصولگرا بگيرد، کاري کرد که قيمت دلار به سطحي برسد که تصميم‌گيري از حيطه مسئوليت مجلس خارج شود.بنده سه ماه پيش، پيش‌بيني کردم قيمت دلار در آينده به وضعيت امروز خواهد رسيد که اين اتفاق نيز در حال رخ دادن است.با رويکردي که دولت و مجلس در پيش گرفته‌اند نيز به نظر مي‌رسد افزايش قيمت دلار همچنان ادامه داشته باشد.متأسفانه قيمت کالاها همچنان به شکل صعودي افزايش پيدا مي‌کند. اين در حالي است که مجلس از قدرت کافي براي تصميم‌گيري و رفع اين مشکلات برخوردار نيست. در نتيجه وضعيت اقتصاد ايران روز به روز شکل پيچيده‌تري به خود خواهد گرفت.به نظر مي‌رسد عملکرد واقعي مجلس يازدهم در راستاي حل مشکلات اقتصادي کشور تنها به چند افشاگري و اظهارات تند خلاصه خواهد شد و اتفاق ديگري رخ نخواهد داد. با افشاگري و اظهارات راديکال نيز دغدغه‌هاي مردم مرتفع نمي‌شود و مشکلات اقتصادي آنها حل نمي‌شود. امروز زندگي مردم با چالش‌هاي جدي اقتصادي مواجه شده است. اين در حالي است که وضعيت معيشتي مردم مي‌تواند با‌ثبات به آرامش برسد.در شرايط کنوني که کشورهاي جهان با بحران کرونا مواجه هستند مردم نياز به آرامش دارند. اين در حالي است که مشکلات اقتصادي، آرامش را از مردم گرفته است. توليد‌کنندگان و کساني که در زمينه تجارت فعاليت مي‌کنند نيز در وضعيت خوبي به سر نمي‌برند که آثار سوء اين وضعيت مستقيما به سوي مردم باز‌مي‌گردد.
پيامدهاي ادامه تشديد و عميق‌تر شدن مشکلات اقتصادي مردم براي کشور چه خواهد بود؟
اين سوال شما مانند اين است که بپرسيد چنانچه با دست راست فاز سيم برق و با دست چپ نول آن را بگيريم چه اتفاقي مي‌افتد. بخشي‌هايي از مديريت اقتصادي و اجتماعي نزد افرادي است که براي مردم احترام و جايگاهي متناسب با شان آنها قائل نيستند و مانند اختاپوس بر زندگي مردم و اعصاب و روان آنان سايه افکنده‌اند و قدرت هر نوع حرکتي را براي نجات خود از مردم گرفته‌ و بعضا از مردم طلبکار هم هستند و با تصميمات و بي‌تدبيري‌هاي خود مردم را آزار مي‌د‌‌هند. دولت براي دولت کار مي‌کند.در چنين شرايطي نيز مجلس دو راه بيشتر پيش‌روي خود نمي‌بيند. مجلس يا بايد دست‌هاي خود را به عنوان تسليم بالا ببرد و شرايط موجود را بپذيرد يا اينکه به صورت انتحاري عمل کند. واقعيت اين است که مجلس يازدهم در مقابل دولت راهي جز انتحار ندارد. البته منظور بنده از دولت تنها دولت آقاي روحاني نيست و ديگر کانون‌هاي تصميم‌گير کشور را نيز شامل مي‌شود. امروز همه کساني که در مديريت جامعه نقش دارند بايد براي به وجود آمدن وضعيت کنوني پاسخگو باشند. در ماه‌هاي گذشته کشور با تحريم‌هاي بين‌المللي مواجه بوده است. با اين وجود بخش مهمي از تصميم‌گيري‌ها در درون کشور صورت مي‌گيرد که اتفاقا به همين بخش انتقادات جدي وارد است. ما بايد بين تحريم و خود‌تحريمي تفکيک قائل شويم. ما به دليل خود‌تحريمي و ناتواني در مديريت با تحريم‌هاي داخلي مواجه هستيم. مردم به اندازه‌اي که از تحريم‌هاي داخلي آسيب ديده‌اند از تحريم‌هاي خارجي آسيب نديده‌اند. يکي از مهم‌ترين تحريم‌هاي داخلي، فساد خانمان‌برانداز اداري است.دومين نشانه تحريم‌هاي داخلي حذف مردم و مشارکت‌هاي آنها در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي کشور است. نوع برگزاري و تأييد صلاحيت‌هاي انتخاباتي يکي ديگر از تحريم‌هاي داخلي است که مشارکت مردمي را کاهش داده است. به نظر مي‌رسد هزينه‌ها بايد توسط مردم پرداخت شود تا يک گروه همچنان بر مسند قدرت قرار داشته باشد.اين هزينه‌ها نيز به صورت ناخواسته توسط مردم پرداخت مي‌شود. مردم شب مي‌خوابند اما هنگامي که صبح از خواب بيدار مي‌شوند متوجه مي‌شوند قيمت‌ها چندين برابر شده است. به همين دليل نيز درآمد و ثروت مردم نسبت به گذشته نصف شده است. دست دولت مدت‌هاست در جيب مردم است. اين اقدام نيز در جهت حل مشکلات دولت بوده، نه حل مشکلات مردم.
به نظر شما آيا آقاي قــاليباف در انــديشه حضور در انتخابات رياست‌جمهوري است؟ اين اتفاق با چه واکنشي از سوي اصولگرايان همراه خواهد شد؟
تا وضعيت ساختار مديريت اجرائي کشور متناسب شأن و شوکت و قدرت مردمي جمهوري اسلامي اصلاح و قوانين مربوطه تصويب و نقش مردم با احياي احزاب فراگير و موثر معلوم نشود همچنان «همان آش است و همان کاسه». ديگر فرقي نمي‌کند آقاي قاليباف باشد يا آقاي روحاني. با اين مسئولان بي‌فکر چه توقعي داريد اوضاع درست شود. شک نکنيد تهديدات و تحريم‌هاي داخلي کمر مردم را خم کرده است. بسياري از مسئولان ما سال‌هاي متمادي‌ است که در پي عوض کردن ارزش‌ها و عقايد مردم بوده و هستند که با رسانه‌هايشان مثل موريانه پايه‌هاي ايمان مردم را خورده و مي‌خورند. اينان براي آنکه عهد خود را به اربابان خارجي خود وفا کنند فقط ارزش‌ها را بايد عوض مي‌کردند و باورها را تغيير مي‌دادند تا همه چيز برايشان امکان‌پذير شود.
تحليل شما از رفــتار‌هــاي اخير احمدي‌نژاد چيست؟ مــوضوع کنــار گـذاشتن وي از مــجمع را بــه چه ميزان جــدي مي‌دانيد؟
ايشان به نظر بسياري از تحليلگران و نظر‌سنجي‌هاي موجود و معتبر که بعضا رسانه‌اي هم شده با ورود خود مي‌تواند از صحنه‌گردانان جدي و عاملي مهم در مشارکت حداکثري مردم در انتخابات باشد و در ميان مردم مخصوصا قشر آسيب‌پذير و به دور از شهرهاي بزرگ از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و با سفرها و ملاقاتي که در اين چند ساله و از طريق رسانه‌هاي داخلي و بعضا خارجي داشته، توانسته است با مردم ارتباط خوب و منطقي برقرار کند و جايگاهي را براي خود کسب کند و از ديگر کانديداهاي موجود به‌طور قطع و يقين با فاصله زيادي پيشي گرفته‌ است البته اگر باندهاي متصل به قدرت و ثروت برنامه‌هاي تخريبي خود را آغاز کنند شايد نتيجه چيز ديگري شود.