اکبر عالمی درگذشت خداحافظ آقای چشم‌سبز مو سپید

گروه فرهنگ و هنر – شاید امروز بسیاری از متولدان دهه 60، سینما را به واسطه اکبر عالمی بشناسند. کسی که در دوران برهوت منابع، هر هفته در برنامه «هنر هفتم»ش مقابل دوربین می‌نشست و بسیاری از نوجوانان آن سال‌ها را شیفته سینما می‌کرد. شاید بتوان به درستی گفت که او عمرش را به پای سینما گذاشت چرا که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه سینما، در روند ساخت آخرین مستندش به کرونا مبتلا شد و در نهایت، روز گذشته دار فانی را وداع گفت.
این روزها، روزهای خوبی برای هیچکس نیست. خصوصا اهالی هنر هر روز یکی از بزرگان خود را از دست می‌دهد. همین پنجشنبه گذشته بود که موسیقی ایران، محمد رضا شجریان، بزرگ‌ترین اسطوره‌اش را از دست داد و حالا دوباره قرعه به نام سینما و خصوصا حوزه مستند افتاده است. اخبار تلخ با درگذشت خسرو سینایی، یکی از بزرگان سینمای مستند آغاز شد. او 11 مردادماه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جانش را از دست داد. دوست و رفیق قدیمی او، منوچهر طیاب خیلی نتوانست فراق رفیق قدیمی را تحمل کند و کمتر از یک ماه بعد به دیدار حق شتافت. خبر تلخ سوم نیز بامداد روز 22 مهرماه منتشر شد؛ اکبر عالمی کارگردان باسابقه سینمای مستند که به نوعی یکی از شاگردان خسرو سینایی به شمار می‌رفت بر اثر کرونا جان خود را از دست داد تا علاقه‌مندان به سینمای مستند، سه ماه بسیار تلخ را تجربه کنند.
بسیاری از مردم اکبر عالمی را با برنامه ماندگار «هنر هفتم» که در دهه 1370 از شبکه یک سیما پخش می‌شد، می‌شناسند. در روزگاری که تلویزیون تنها دو شبکه داشت و برخلاف امروز برنامه‌های متنوعی از آن پخش نمی‌شد، برنامه‌ای تخصصی به نام «هنر هفتم» روی آنتن رفت و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کرد. «هنر هفتم» در آن سال‌ها به پخش فیلم‌های مهم و متفاوتی از تاریخ سینما می‌پرداخت و شاید بتوان گفت این برنامه آغازکننده جریان جدیدی در تلویزیون بود تا برنامه‌های تخصصی سینمایی وارد جعبه جادو شود.
هنر هفتم شب‌های جمعه روی آنتن می‌رفت و همه دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان فرصت داشتند تا نیمه شب بیدار بمانند و فیلم‌های برتر سینمایی را از قاب شبکه یک سیما ببینند. مجری این برنامه پرطرفدار زنده‌یاد اکبر عالمی بود که با اجراهای بسیار خوبش توانست بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون را پای تلویزیون بنشاند.


عالمی در یکی از گفت‌وگوهایش، سال‌ها پیش درباره اجرای خود در برنامه «هنر هفتم» چنین گفت: «به دلیل اینکه در «هنرهفتم» گرداننده‌ برنامه و مجری بودم، باید کمتر حرف می‌زدم، چرا که همیشه معتقدم میزبان حق ندارد بیشتر از مهمان در سفره دستش را دراز کند و همیشه باید بیشترین زمان را به مهمان داد؛ بنابراین ما هم بیشترین زمان را به مهمانان برنامه اختصاص می‌دادیم. شخصاً به عنوان مجری برای هر قسمت از برنامه «هنرهفتم» گاه ده‌ها کتاب مطالعه می‌کردم تا بتوانم برنامه را به خوبی هدایت کنم.»
اما این ویروس منحوس این مجری و مستندساز توانا را هم دچار کرد. عالمی در حالی مبتلا به ویروس کرونا شد که برای ساخت مستندی همراه با تیمش به یکی از بیمارستان‌های شهر تهران رفته بود و تمام اعضای این تیم برخلاف اینکه مسائل بهداشتی را رعایت کردند، مبتلا به کرونا شدند و این ویروس منحوس جان پیشکسوت سینما و تلویزیون را گرفت.
حالا اهالی سینما از حسرت‌هایشان می‌گویند. سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی نوشته است: «دریغ و افسوس که اکبر عالمی، هنرمند پرشور و معلم عزیز هنر و تصویر رفت. نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشور ما تا فردا و آینده و همیشه تداوم دارد، بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی عاشقانه و بی دریغ در کلاس یا نشست‌های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون یاد می‌داد، با دنیای تصویر و عکاسی و سینما همراه شدند. عالمی برای هموار کردن مسیر آموزش عکاسی و سینما و تقویت عکاسی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس، تالیف و ترجمه و ایجاد زمینه‌هایی برای آموزش عکاسی و سینما به تداوم جریان هنری و استمرار فرهنگی خدمتی کرد که شایسته تحسین و به یادماندنی است.
اکبر عالمی خود هنرمند ارزشمندی است و همواره بزرگان هنر و هنرمندان را از سر فروتنی تکریم کرد و با رفتارش یاد داد که قدرشناس هنر و هنرمندان باشیم، عالمی در همه زندگی پربارش آموزگار بود در اخلاق و تصویر و هنر. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده عزیزش و دوستداران و شاگردانش تسلیت می‫گویم و از درگاه خداوند آرامش و بهترین درجات را برای زنده یاد عالمی خواستارم.»
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، در پیامی درگذشت عالمی را تسلیت گفت و نوشت: «خبر تاسف بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد. زنده یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود. آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت. نگاه مسئولانه او همین بس که در به تصویرکشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپیدجامه به بیماری مبتلا شد. فقدان این سینماگر و منتقد متعهد و پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.»
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان نیز در نامه‌ای نوشت: «اُستاد اکبر عالمی بزرگمرد همیشه اُستاد. سال 59 جوانی بودم 19 ساله، عاشق فیلمبرداری. برای اولین بار در کلاس‌های فیلمسازی شرکت کردم و شدم شاگرد استاد اکبر عالمی. دلچسب‌ترین کلاس‌های فیلمسازی.
او با کیفی چرمی بزرگی وارد کلاس می‌شد و همچون شعبده بازان یکی یکی از کیف اسلاید و کتابی و ابزاری بیرون می کشید و ساعتها به شیوه سمعی و بصری شاگردان را سِحر می‌کرد. استاد به من جسارت داد و من در زیرزمین خانه، فیلم سوپر 8 را که 15 متر طول داشت ظاهر کردم. باوری که استاد به ما می داد از جنس سحر بود. او ایمانی می داد که فراتر از تکنیک بود.
از سال 60 تا 67 که جنگ بود و ما همیشه دسترنج فیلمبرداری هایمان از جنگ را به دست ایشان ظاهر میکردیم. چه لذتی داشت در میان سروصدای دستگاههای لابراتوار صداو سیما، صدای فریاد استاد را میشنیدیم. آن صدا به من می گفت که وارد لابراتوار نشدیم. وارد کلاس درس شدیم و باید آداب شاگردی را به‌جا آوریم. چقدر دلم برای آن صدا در لابراتوار تنگ می‌شد.
سال 67 با اتمام جنگ وارد دانشگاه شدم. گرفتار فیلم ساختن بودم. فضای دانشگاه برایم سخت شد و تصمیم به ترک تحصیل گرفتم. کسی خم به ابرو نیاورد؛ جز استاد عالمی که به من نهیب زد که باید برگردم و قوانین خشک آموزشی را به همت خودش کنار زد و چه لذتی داشت دوباره در کلاس استاد عالمی نشستن. سینمای ایران بزرگ استاد سینمایش را از دست داد. خدایش او را قرین رحمت کند».
این هنرمند امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
اکبر عالمی درگذشت خداحافظ آقای چشم‌سبز مو سپید سجاد زند سفرهای نظارتی یا تبلیغاتی؟ «ابتکار» از چگونگی رویای اقتصادی محقق شده در برخی کشورها خبر می‌دهد زندگی در تورم صفر! آخرین اخبار و رویدادهای انتخابات آمریکا بررسی شد برتری بایدن بر ترامپ در ۱۰ ایالت از ۱۱ ایالت تاثیرگذار ماسک عجیب حسن روحانی در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت دستورات مهم رئیس‌جمهوری درباره بورس و پول‌های بلوکه شده برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 از بیت امام(ره) می‌آید؟ علامت سوال‌های کاندیداتوری نامحتمل «سید حسن خمینی» در گفت‌و‌گوی «ابتکار» با امین کلاهدوزان مدیرعامل شرکت راهین مطرح شد تحولات خلاقانه در عصر کسب و کارهای نوین بیژن زنگنه، شیخ‌الوزرای کابینه از آینده‌اش پس از دولت دوازدهم گفت از کار دولتی می‌روم، از سیاست نه! علی‌رغم تاکید رئیس پلیس تهران بر داشتن حکم قضایی برای «تشهیر» مطرح شد دستور رئیسی برای برخورد با بازپرس و ماموران «اوباش‌گردانی» دفاع قالیباف از سفرهای استانی با زیر سوال بردن ساختارها و مدیران میانی و اجرایی بدون حضور در میدان هیچ کاری بدون اشکال پیش نمی‌رود! تاکید حزب الله عراق بر تداوم آمادگی در برابر آمریکا