سجاد زند سفرهای نظارتی یا تبلیغاتی؟

رئیس مجلس شورای اسلامی روزهای پر کاری دارد، او پس از سفر به خوزستان و بازدید از مناطق مختلف این استان، حضور بحث برانگیز در یکی از بیمارستان‌های تهران و بازدید از بیماران مبتلا به کرونا حالا به سیستان و بلوچستان رفته و از مناطق مختلف این استان محروم بازدید می کند. خبرگزاری‫ها و سایت‫های خبری و اغلب روزنامه‌های وابسته به اصولگرایان از اقدامات رئیس مجلس به وجد آمده‌اند و از آن حماسه می‫سازند. این رسانه‌ها قالیباف را با روحانی مقایسه و رئیس دولت را متهم به عافیت‌طلبی و خانه‌نشینی در دورنا کرونا می‫کنند. انتقاد از رئیس دولت بی‫راه نیست اما درباره رفتارها و اقدامات رئیس مجلس نیز حرف زیاد است.
سوال اول این است که آیا سفرهای قالیباف در جایگاه ریاست مجلس انجام می‌شود؟ گفته می‌شود این سفرها در چارچوب وظایت نظارتی مجلس است، در این چارچوب وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قوانین است اما محتوای سفرها این را نشان نمی‌دهد، رئیس مجلس در سفرهای استانی خود با گروه های مختلف دیدار می‌کند، توصیه و حتی دستورالعمل صادر می‌کند. رفتار کلی قالیباف در دو سفر اخیر خود بیشتر اجرایی بوده تا نظارتی. همچنین مردم این مناطق در مجلس نماینده دارند و کاری که رئیس مجلس انجام می‌دهد می‫تواند توسط نمایندگان آنها انجام شود.‌
سوال دیگر این است که فایده این سفرها چیست؟ رئیس مجلس نمی‌تواند تصمیم اجرایی بگیرد و یا حتی دستور صادر کند. صرفا می‌تواند توصیه‌هایی داشته باشد. نهاد اجرایی دولت است، درباره بعد نظارت هم سازوکار مشخص است. بازدید میدانی زمان اهمیتی نظارتی پیدا می‫کند که در چارچوب فرآیند قانونی نظارت مجلس باشد. ابزارهای نظارتی مجلس کاملا مشخص‌اند: تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، کمیسیون اصل نود، نظارت کمیسیون های تخصصی، ناظران مجلس در شوراها و نهایتا مهمترین آن دیوان محاسبات مجلس است. کاش ریسس مجلس یا مشاوران او بگویند سفر به خوزستان که مدتی پیش انجام شد چه تاثیر مثبتی داشت و در این سفر از بعد نظارتی چه اتفاقی رخ داد.
وضعیت عمومی کشور آنقدر آشفته است و کار زیاد است که اگر مجلس و رئیس آن در همان محل کار خود به عنوان قانونگذار فعالیت کنند حتما مفید تر خواهند بود. اگر رئیس مجلس بر اصلاح و تصویب قوانین جدید و موثر مخصوصا در حوزه اقتصاد متمرکز شود قطعا اثرات بلند مدت و پایداری برای کشور خواهد داشت. تنها فایده‌ای که سفرهای قالیباف دارد این است که او به عنوان رئیس مجلس این فرصت را پیدا می کند که پای درد دل مردم آن مناطق بنشیند که این هم در عمل دردی از آنها دوا نمی‌کند.


پس هدف از این سفرها چیست؟ همانطور که گفته شد هدف اعلامی «نظارت» است، اما تردیدهایی وجود دارد که نظارت تنها هدف سفرهای قالیباف باشد و پشت این سفرها اهداف دیگری است. عملکرد رسانه‌های اصولگرا در قبال این سفرها و نگاه حماسی به اقدامات قالیباف این شائبه را تقویت می کند. همه می‌دانند که رئیس کنونی مجلس علاقه زیادی دارد که رئیس جمهور شود. اصولگرایان هم با بحران نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 روبه‫رواند. وضعیت اصلاح‌طلبان هم مبهم است. بنابراین برای سیاستمداری همچون قالیباف بهترین فرصت است تا به هدف اصلی‌اش یعنی ریاست جمهوری برسد. سفرهای قالیباف بیش از هرچیز بُعد تبلیغاتی پیدا کرده است. مشاوران و تیم تبلیغاتی او تلاش می کنند که چهره‌ای فعال و مردمی از رئیس مجلس به نمایش بگذارند. آنها جدال تبلیغاتی را با دولت آغاز کرده‌اند چرا که تصور می‌کنند در آشفته بازار کنونی کشور هرکس مقابل دولت بایستد برنده است.
قالیباف همیشه خود رامدیر اجرایی دانسته و در این چند ماه ریاست مجلس هم مانند یک مدیر اجرایی عمل کرده است، نه یک قانونگذار. این باعث شده است که دولت احساس کند رئیس مجلس تفکیک قوا را رعایت نمی‌کند و پا در کفش دولت می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
اکبر عالمی درگذشت خداحافظ آقای چشم‌سبز مو سپید سجاد زند سفرهای نظارتی یا تبلیغاتی؟ «ابتکار» از چگونگی رویای اقتصادی محقق شده در برخی کشورها خبر می‌دهد زندگی در تورم صفر! آخرین اخبار و رویدادهای انتخابات آمریکا بررسی شد برتری بایدن بر ترامپ در ۱۰ ایالت از ۱۱ ایالت تاثیرگذار ماسک عجیب حسن روحانی در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت دستورات مهم رئیس‌جمهوری درباره بورس و پول‌های بلوکه شده برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 از بیت امام(ره) می‌آید؟ علامت سوال‌های کاندیداتوری نامحتمل «سید حسن خمینی» در گفت‌و‌گوی «ابتکار» با امین کلاهدوزان مدیرعامل شرکت راهین مطرح شد تحولات خلاقانه در عصر کسب و کارهای نوین بیژن زنگنه، شیخ‌الوزرای کابینه از آینده‌اش پس از دولت دوازدهم گفت از کار دولتی می‌روم، از سیاست نه! علی‌رغم تاکید رئیس پلیس تهران بر داشتن حکم قضایی برای «تشهیر» مطرح شد دستور رئیسی برای برخورد با بازپرس و ماموران «اوباش‌گردانی» دفاع قالیباف از سفرهای استانی با زیر سوال بردن ساختارها و مدیران میانی و اجرایی بدون حضور در میدان هیچ کاری بدون اشکال پیش نمی‌رود! تاکید حزب الله عراق بر تداوم آمادگی در برابر آمریکا