آخرین اخبار و رویدادهای انتخابات آمریکا بررسی شد برتری بایدن بر ترامپ در ۱۰ ایالت از ۱۱ ایالت تاثیرگذار

اولین هفته نظرسنجی‌ها بعد از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کووید ۱۹ به طور کلی به تقویت امیدهای او برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری کمک چندانی نکرده است. بایدن در ۱۰ مورد از ۱۱ ایالت محل رقابت یا به اصطلاح ایالت‌های «سوئینگ» از ترامپ پیش است که البته به طور نسبی می‌توان رقابتشان را در دو ایالت جورجیا و اوهایو با در نظر گرفتن حاشیه خطا برابر دانست.
به گزارش نوشته یاهونیوز، جو بایدن دموکرات در عین حال برتری‌اش را در هفت مورد از این ایالات گسترده‌تر کرده و میزان آرای بزرگی در فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا داشته است.
طبق برآورد یو.اس.ای تودی که خود آن هم بر پایه میانگین‌های نظرسنجی‌ها در «ریئل کلیر پلتیکس» و «فایو ترتی ایت» است، بایدن در سطح سراسر آمریکا با دو درصد افزایش، برتری خود بر ترامپ را به ۱۰ درصد رسانده است. میانگین‌گیری یو.اس.ای تودی نشان می‌دهد آرای جو بایدن در سطح سراسری ۵۲.۱ درصد و آرای ترامپ ۴۲ درصد است. در حالی که میانگین این آرا برای هفته گذشته به ترتیب ۵۰.۸ به ۴۲.۷ بود.
یو.اس.ای تودی در ادامه این میانگین‌گیری خود، به سراغ ایالات محل رقابت یا سوئینگ (Swing) رفته است.


بر همین اساس:
- در ایالت آریزونا میانگین آرای بایدن ۴۸.۵ درصد و آرای ترامپ ۴۵.۲ درصد همراه با برتری ۳.۳ درصد بایدن است.
- در فلوریدا برتری بایدن چهار درصد بوده و میانگین آرای او ۴۸.۵ در برابر آرای ۴۴.۵ درصدی ترامپ است.
- در جورجیا برتری بایدن به ۰.۲ درصد می‌رسد چرا که ۴۷.۱ درصد رای داشته در حالی که ترامپ ۴۶.۹ درصد رای دارد.
- در ایالت میشیگان برتری بایدن بر ترامپ به ۷.۳ درصد رسیده است. او در این ایالت میانگین آرای ۵۰.۵ درصد رای در برابر رای ۴۳.۲ درصدی دونالد ترامپ را دارد.
- در مینه‌سوتا برتری بایدن به ۹.۳ درصد رسیده است. او در این ایالت رای ۵۰.۴ درصدی را در برابر میانگین رای ۴۱.۱ درصدی ترامپ دارد.
- برتری آرای جو بایدن دموکرات در ایالت نوادا ۶.۴ درصد بوده و میانگین آرای وی ۵۰.۲ درصد در برابر ۴۳.۸ درصد ترامپ است.
- در ادامه در ایالت کارولینای شمالی بایدن برتری ۲.۲ درصدی بر ترامپ دارد. میانگین رای این نامزد دموکرات در این ایالت ۴۸.۷ درصد در برابر ۴۶.۵ درصد رای رقیب جمهوریخواهش است.
- در ایالت اوهایو برتری بایدن بر ترامپ در میانگین آرا ۰.۷ درصد است و میانگین آرای هر کدام به ترتیب ۴۷.۰ درصد و ۴۶.۳ درصد بوده است.
- در پنسیلوانیا بایدن برتری چشمگیر ۷.۲ درصدی داشته و میانگین آرای او ۵۱ درصد و میانگین آرای رقیبش دونالد ترامپ ۴۳.۸ درصد است.
- در ایالت تگزاس ترامپ بر بایدن در حال حاضر برتری سه درصدی در میانگین آرا دارد و میانگین آرای ترامپ در این ایالت ۴۸.۸ درصد و برای بایدن ۴۵.۸ درصد است.
- و در آخر در ایالت ویسکانسین نیز بایدن برتری ۶.۳ درصدی بر ترامپ جمهوریخواه دارد. در این ایالت میانگین آرای بایدن ۴۹.۹ درصد و میانگین آرای ترامپ ۴۳.۶ درصد است.
درواقع در حالی که ترامپ تنها در ایالت تگزاس آرای بیشتری از بایدن داشته، در نظرسنجی جدید برتری بایدن در این ایالت بر ترامپ در مقایسه با نظرسنجی هفته گذاشته به جز در ایالت آریزونا، در مابقی ایالات افزایش نشان داده است.
راستگرایی افراطی، آینده محتمل «کمربند آفتاب» درصورت شکست ترامپ
روزنامه نیویورک‌تایمز نیز دراین‫باره گزارش داد، نظرسنجی‌های محرمانه حزب‌ جمهوری‌خواه نشان می‌دهند، ترامپ نه تنها در ایالت‌هایی که پیروزی در آنها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل‌ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت‌های کاملا قرمز (طرفدار جمهوری‌خواهان) از جمله مونتانا، کانزاس و میسوری پیشروی داشته است. موقعیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان، به ویژه جمهوری‌خواهان را درباره ایالت‌های به اصطلاح «کمربند آفتاب» نگران کرده است. این ایالت‌ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چندین دهه است که در کنترل جمهوری‌خواهان مانده است.
براساس گزارش نیویورک‌تایمز، تمام این ایالت‌ها به شدت تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته‌اند. نیویورک‌تایمز گزارش داد: بسیاری از ایالت‌های واقع در کمربند آفتاب ظاهرا در چنگ بایدن هستند. این ایالت‌ها به شدت مقابل سیاست‌های بهداشتی سختگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا مقاومت می‌کردند. در نتیجه، ایالت‌های نظیر آریزونا، جورجیا و تگزاس در تابستان با موج قدرتمندی از شیوع کرونا مواجه شدند و همین امر تلاش‌ها برای احیای فعالیت تجاری را عقب راند. روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین گزارش داد، شکست در این منطقه ممکن است جمهوری‌خواهان را درنهایت وادار کند تا درباره رویکردشان به سیاست انتخاباتی تجدیدنظر کنند. در این گزارش آمده است: چنانچه ترامپ در جنوب و غرب آمریکا بازنده شود، این امر ممکن است ترامپ و ترامپیسم و آینده انتخاباتی آنها را در رو به رشدترین و چند دسته‌ترین بخش این کشور، هرچه بیشتر به سمت تمایلات راست‌گرایانه متمایل کند.
نارضایتی ژنرال‌ها از نقض سیاست پنتاگون در کمپین ترامپ
در همین حال کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ برخلاف سیاست دیرینه پنتاگون از چهره‌های نظامی و غیرنظامی ارشد پنتاگون در پیام‌های تبلیغاتی جدید آنلاین استفاده می‌کند که این موضوع انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است.
پایگاه خبری هیل گزارش داد این تبلیغ که دوشنبه علیه رای‌گیری پستی منتشر شد، شامل تصویری از دونالد ترامپ در کنار مارک اسپر، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاست و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در کنار آنها قرار دارد. در این پیام تبلیغاتی آمده است: رئیس جمهوری ترامپ از شما می‌خواهد تا رای خود را پیگیری کنید.
سیاست وزارت دفاع آمریکا، اعضای ارتش را از مشارکت در فعالیت‌های انتخاباتی نظیر داوطلب شدن برای نامزدی، حضور در کارزارها یا حضور در چنین مراسم‌هایی با لباس نظامی منع می‌کند. آنها می‌توانند زمانی که در حال خدمت نیستند، در این امور دست داشته باشند. براساس اطلاعیه‌ ماه فوریه، مارک اسپر با تاکید بر لزوم عدم مداخله پنتاگون در انتخابات سوم نوامبر، از اعضای این وزارتخانه خواست تا به سنت دیرینه بی‌طرفی پایبند بمانند و مسوولیت‌های رسمی خودشان را انجام دهند. او گفته بود: به عنوان شهروند، ما از حق رای و مشارکت در دولت برخوردار هستیم. اما به عنوان کارمند دولت که قسم خورده‌ایم از اصولی تبعیت کنیم، اعتماد و اطمینانی که با تلاش به دست آمده است، حفظ کنیم و از هرگونه رفتاری که برداشت طرفداری از یک حزب سیاسی، نامزد سیاسی یا کمپین باشد، خودداری کنیم.
کمپین ترامپ و پنتاگون هنوز واکنشی به این تبلیغ نداشته‌اند.
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت سنت بسیار بسیار قدیمی ارتش بر لزوم بی‌طرفی تاکید دارد. او گفت: ما سوگند وفاداری به یک شخص، یک پادشاه، یک ملکه، یک رئیس‌جمهوری یا هر چیز دیگری نخورده‌ایم. ما به یک ایده سوگند خورده‌ایم، به یک سری ایده‌ها و ارزش‌ها که درون قانون اساسی ما گنجانده شده‌اند.۲۴۰ سال است که سنت بی‌طرفی ارتش برقرار است تا وارد سیاست داخلی نشود.
یک مقام دفاعی آمریکا هم گفت، کمپین ترامپ از ژنرال میلی بابت این استفاده از عکس او در این تبلیغ انتخاباتی اجازه نگرفته است. او که نخواست نامش فاش شود، گفت: این عکس هم مثل خیلی از عکس‌های دیگر بدون اطلاع یا اجازه ژنرال میلی استفاده شده است.
ترامپ: اگر پیروز شوم اولین تماس تلفنی‌ام از ایران خواهد بود!
علی‌رغم این که تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های انتخاباتی علیه ترامپ است، وی همچنان در کمپین‌های انتخاباتی خود رجزخوانی می‌کند.
به نوشته اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه شب در جمع هوادارانش در استفورد ایالت فلوریدا باز هم از اقدام یک جانبه دولتش برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و گفت: من از توافق هسته‌ای فاجعه بار دولت قبلی خارج شدم. ترامپ باری دیگر ادعای انتخاباتی‌اش را مبنی بر تمایل ایران به مذاکره با آمریکا درصورت پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تکرار کرده و گفت: احتمالا اولین تماس تلفنی ای که پس از پیروزی در انتخابات دریافت می‌کنم از ایران باشد که بسیار مشتاق یک توافق هستند، به دلیل اینکه میزان تولید ناخالص داخلی آن‌ها زیر ۲۸ درصد است. بر اساس این گزارش، ادعای انتخاباتی ترامپ در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی تا کنون تاکید کرده‌اند یپش از این در چارچوب برجام (توافق هسته‌ای) مذاکراتی طولانی برای دست یافتن به توافقی چند جانبه داشته‌اند که آمریکا نیز بخشی از آن بود.
اکنون با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های متعدد اقتصادی تنها درصورت بازگشت آمریکا به این توافق و در چارچوب آن با این کشور مذاکره خواهند کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در‫این‫باره به شبکه راشا تودی گفته بود که با وجود سختی‌های بسیار در مسیر مذاکراتی که به توافق هسته‌ای منجر شد،  حاضر نیست این توافق را به خاطر رضایت شخصی کسی از بین ببرد. 
بررسی صلاحیت نامزد ترامپ برای دیوان عالی دغدغه مردم آمریکا نیست
در کنار نظرسنجی‌هایی که به نتیجه انتخابات آمریکا می‌پردازد، حواشی اقدامات دولت نیز مورد توجه این نظرسنجی‌ها قرار گرفته است.
همچنان که کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا جلسات استماع برای تایید نامزد دونالد ترامپ برای کرسی دادگاه عالی یعنی ایمی برت برای جایگزینی قاضی تازه درگذشته، روث بیدر گینزبرگ را شروع کرده است، نتایج یک نظرسنجی نشان داد، دو سوم از رای دهندگان خواستار آن هستند که کنگره به جایش روی تصویب بسته‌های کمکی بیشتر در قبال شیوع کووید ۱۹ برای کارگران و اصناف به مشکل خورده تمرکز کند.
در حالی که بررسی صلاحیت قاضی برت آغاز شده است، نظرسنجی انجام شده از سوی یاهونیوز/یوگاو در فاصله ۹ تا ۱۱ اکتبر دریافت که اکثریت قابل توجهی از مردم فکر می‌کنند کنگره اولویت‌ها را کنار گذاشته است. بیش از سه چهارم معادل ۷۷ درصد از رای‌دهندگان ثبت شده خواستار آنند که قانونگذاران یک بسته کمکی بزرگ دیگر در قبال همه‌گیری بیماری تصویب کند؛ ۶۶ درصد خواستار آنند که مجلس سنا برای این بسته قبل از رای‌گیری کردن برای تایید ایمی برت، رای‌گیری داشته باشد.
مذاکرات بر سر دور جدید از اعتبارات محرک اقتصادی در حالی در بن بست حزبی قرار گرفته که مجلس سنای تحت کنترل جمهوریخواهان در حال ادامه دادن به برنامه‌اش برای منصوب کردن ایمی برت در کرسی دادگاه عالی قبل از انتخابات سوم نوامبر حتی با وجود تایید ابتلای دو عضو جمهوریخواه کمیته قضایی سنا، مایک لی و تام تیلیس به کووید ۱۹ در روزهای اخیر است.
خانم برت ظهر دوشنبه در مراسم گشایش جلسه سنا گفت از این که از سوی ترامپ برای این سمت برگزیده شده احساس افتخار می‌کند. او که ۴۸ سال دارد و بنابر سابقه‌اش یک قاضی محافظه‌کار و نزدیک به مواضع جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود، در سخنان آغازین خود وعده داد که درصورت انتخاب با بی‌طرفی قضاوت کند.
با این حال، آغاز روند بررسی صلاحیت او تنها سه هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری (سوم نوامبر) محل مناقشه جدی میان مردم آمریکا و سیاست‌مداران دو حزب اصلی این کشور شده است. درصورت تایید، قاضی برت موازنه قضات محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا را به نفع اصول‌گرایان مستحکم‌تر خواهد کرد. تا پیش از مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ، دیوان عالی که ۹ قاضی دارد با ۵ قاضی محافظه‌کار و ۴ قاضی لیبرال به پرونده‌های ملی رسیدگی می‌کرد و با ورود یک قاضی محافظه کار دیگر، بسیاری ۶ به ۳ شدن محافظه‌کاران را تهدیدی برای بی‌طرفی این دیوان برشمرده‌اند.
در همین حال در نظرسنجی صورت گرفته، اکثریت رای دهندگان ثبت شده (۵۴ درصد) می‌گویند که جلسات استماع حضوری باید به تاخیر بیفتند. تنها ۳۶ درصد با این کار مخالفت کردند. درصد بیشتری از رای دهندگان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (۴۳ درصد) را به نسبت دونالد ترامپ (۴۰ درصد) مقصر تداوم شکست واشنگتن در توافق بر سر بسته کمکی دانسته‌اند. در عین حال دونالد ترامپ همچنین در این نظرسنجی از رقیب دموکراتش یعنی جو بایدن به میزان هشت درصد در میان رای دهندگان احتمالی (۴۳ به ۵۱ درصد) عقب‌تر است.
تاثیر کرونا بر انتخابات آمریکا
در حال حاضر اکثریت واضحی از پاسخگویان معادل ۵۷ درصد با این ارزیابی موافقند: اگر آنهایی که داخل و اطراف کاخ سفید هستند نمی‌توانند از خودشان در برابر ویروس محافظت کنند چطور می‌توانند از آمریکا محافظت کنند؟ اکثریت پاسخگویان معادل ۵۳ درصد در عین حال گفتند به دولت از بابت شیوع کرونا در کاخ سفید کمتر درخصوص مدیریت کووید ۱۹ اعتماد می‌کنند.
در عین حال برتری بایدن در ارتباط با این سوال که چه کسی کارش را در مدیریت همه‌گیری بیماری بهتر انجام می‌دهد از هفت درصد قبلی (۳۸ به ۴۵) دو برابر شده و به ۱۴ درصد (۳۴ به ۴۸ درصد) رسیده است. همچنین تایید عملکرد ترامپ در خصوص پاسخ به ویروس کووید ۱۹ از ۴۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته و ۵۶ درصد نیز با آن مخالفت کرده‌اند.
در نظرسنجی هفته قبل این دو شرکت که بلافاصله بعد از ابتلای ترامپ به کرونا انجام شد، کمی بیشتر از نصف یعنی ۵۴ درصد از رای دهندگان معتقد بودند بیماری او تاثری بر رویکردش در قبال همه گیری بیماری که شامل کم اهمیت دانستن تدابیر محافظتی بوده نخواهد گذاشت، حالا که ترامپ اولین هفته از بازگشتش به کاخ سفید را سپری کرده و همچنان خطرات این ویروس را کم اهمیت نشان می‌دهد حدود سه چهارم یعنی ۷۳ درصد متقاعد شدند که او رویکردش را تغییر نخواهد داد.
در عین حال در مجموع ۶۳ درصد از رای دهندگان ثبت شده می‌گویند ترامپ در عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کار مناسبی انجام نداده است در حالی که هفته قبل ۵۹ درصد این نظر را داشتند. در عین حال اکثریت مشابهی (۵۶ درصد) عنوان کردند رئیس‌جمهوری آمریکا دارد اطرافیانش را به خطر میاندازد و همچنین اکثریت مشابهی نیز گفتند ترامپ همچنان با «ریسک بیماری شدید یا حتی مرگ در اثر کووید ۱۹ در سطحی بالا و نسبتا جدی» (۵۵ درصد) روبه‫رو است. در حالی که دوشنبه شب اولین تجمع انتخاباتی ترامپ از بعد از ابتلایش به کرونا در فلوریدا برگزار شد، ۶۲ درصد گفتند این نامناسب است که او در طول همه‌گیری بیماری تجمعات انتخاباتی پرجمعیت برگزار کند و ۵۴ درصد معتقد بودند او باید تجمعات حضوری را برای مابقی زمان کمپین انتخاباتی معلق کند.
افزایش 7 درصدی آرای زودهنگام انتخاباتی در هفته گذشته
در حالی که سه هفته تا انتخابات باقی مانده ۱۷ درصد از رای‌دهندگان ثبت شده گفتند تا کنون رای داده‌اند که این میزان یک هفته قبل ۱۰ درصد بود. در میان این رای دهندگان بایدن، ترامپ را با ۴۷ درصد برتری (۷۰ به ۲۳) شکست داده است. ترامپ در میان کسانی که برای رای دادن در روز انتخابات برنامه ریزی کرده‌اند به میزان ۶۷ درصد به ۲۶ درصد بر بایدن برتری دارد. در عین حال تعداد رای دهندگان حامی ترامپ و بایدن که می‌گویند ممکن است نظرشان تغییر یابد از شش درصد در یک هفته قبل به سه درصد رسیده است. با شمول رای دهندگان تصمیم نگرفته (۶ درصد) این موجب می‌شود تنها ۹ درصد از رای دهندگان در معرض رقابت بین آنها باشند. ترامپ لازم دارد تقریبا آرای همه رای دهندگان قابل اقناع را برای بستن شکافش با بایدن کسب کند.
اکنون اکثریت رای دهندگان ثبت شده برای نخستین بار از ماه ژوئیه پیش‫بینی می‌کنند که بایدن (۴۴ درصد) در انتخابات نوامبر پیروز خواهد شد در حالی که این درصد برای ترامپ ۴۰ درصد بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
اکبر عالمی درگذشت خداحافظ آقای چشم‌سبز مو سپید سجاد زند سفرهای نظارتی یا تبلیغاتی؟ «ابتکار» از چگونگی رویای اقتصادی محقق شده در برخی کشورها خبر می‌دهد زندگی در تورم صفر! آخرین اخبار و رویدادهای انتخابات آمریکا بررسی شد برتری بایدن بر ترامپ در ۱۰ ایالت از ۱۱ ایالت تاثیرگذار ماسک عجیب حسن روحانی در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت دستورات مهم رئیس‌جمهوری درباره بورس و پول‌های بلوکه شده برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 از بیت امام(ره) می‌آید؟ علامت سوال‌های کاندیداتوری نامحتمل «سید حسن خمینی» در گفت‌و‌گوی «ابتکار» با امین کلاهدوزان مدیرعامل شرکت راهین مطرح شد تحولات خلاقانه در عصر کسب و کارهای نوین بیژن زنگنه، شیخ‌الوزرای کابینه از آینده‌اش پس از دولت دوازدهم گفت از کار دولتی می‌روم، از سیاست نه! علی‌رغم تاکید رئیس پلیس تهران بر داشتن حکم قضایی برای «تشهیر» مطرح شد دستور رئیسی برای برخورد با بازپرس و ماموران «اوباش‌گردانی» دفاع قالیباف از سفرهای استانی با زیر سوال بردن ساختارها و مدیران میانی و اجرایی بدون حضور در میدان هیچ کاری بدون اشکال پیش نمی‌رود! تاکید حزب الله عراق بر تداوم آمادگی در برابر آمریکا