مدرس خوش‌ذوق و با اخلاق سینما درگذشت

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: زمانی که تلویزیون ایران تنها دو شبکه داشت و تقریباً هیچ برنامه تخصصی درباره سینما وجود نداشت، این اکبر عالمی بود که با برنامه خاطره‌انگیز هنرهفتم در پنج‌شنبه شب‌ها میهمان علاقه‌مندان سینما می‌شد و عطش سینمادوستان را قدری پاسخ می‌داد. مرحوم عالمی را باید یکی از معدود مجریانی دانست که نسبت به زبان فارسی و گفتار درست حساسیت ویژه‌ای داشت و همواره از مرسوم شدن اجرا‌هایی که اصول حرفه‌ای در آن رعایت نمی‌شد، گلایه داشت.
اکبر عالمی به عنوان مدرس خوش‌ذوق و با اخلاق فیلم و سینما، شاگردان زیادی را به عرصه هنر تقدیم کرد. از جمله این افراد می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کرد که دیروز در قالب یک یادداشت به درگذشت استادش واکنش نشان داد: «سال ۵۹ جوانی بودم ۱۹ ساله، عاشق فیلمبرداری. برای اولین‌بار در کلاس‌های فیلمسازی شرکت کردم و شدم شاگرد استاد اکبر عالمی. دلچسب‌ترین کلاس‌های فیلمسازی. او با کیف چرمی بزرگی وارد کلاس می‌شد و همچون شعبده‌بازان یکی‌یکی از کیف اسلاید و کتابی و ابزاری بیرون می‌کشید و ساعت‌ها به شیوه سمعی و بصری شاگردان را سِحر می‌کرد. استاد به من جسارت داد و من در زیرزمین خانه، فیلم سوپر ۸ را که ۱۵ متر طول داشت، ظاهر کردم. باوری که استاد به ما می‌داد از جنس سحر بود. او ایمانی می‌داد که فراتر از تکنیک بود.»
حاتمی‌کیا در ادامه آورده‌است: «از سال ۶۰ تا ۶۷ که جنگ بود و ما همیشه دسترنج فیلمبرداری‌هایمان را از جنگ به دست ایشان ظاهر می‌کردیم. چه لذتی داشت در میان سروصدای دستگاه‌های لابراتوار صداو‌سیما، صدای فریاد استاد را می‌شنیدیم. آن صدا به من می‌گفت که وارد لابراتوار نشدیم. وارد کلاس درس شدیم و باید آداب شاگردی را بجا آوریم. چقدر دلم برای آن صدا در لابراتوار تنگ می‌شد. سال ۶۷ با اتمام جنگ وارد دانشگاه شدم. گرفتار فیلم ساختن بودم. فضای دانشگاه برایم سخت شد و تصمیم به ترک تحصیل گرفتم. کسی خم به ابرو نیاورد؛ جز استاد عالمی که به من نهیب زد که باید برگردم و قوانین خشک آموزشی را به همت خودش کنار زد.»
شوخی مهران مدیری با عالمی


از سویی دیگر فرزاد حسنی در گفتگو با مهر با اشاره به تأثیرگذاری اکبر عالمی در تلویزیون و برای مخاطبان عام و خاص گفت: «مجموعه نوروزی «جنگ ۷۲» که چهره‌هایی، چون مرحوم خسروی، داریوش کاردان و مهران مدیری آن را ساختند، به نوعی بانی طنز تلویزیونی بود. مهران مدیری در این برنامه اولین‌بار شوخی با اکبر عالمی را باب کرد. این خود نشان‌دهنده تأثیرگذاری اکبر عالمی بود و اینکه از ویژگی‌های خاصی برخوردار بود که با آن شوخی می‌شد و مهران مدیری با رعایت احترام و با ادبیات طنز با این جمله زیبای اکبر عالمی که «امشب فیلمی از سینمای… ببینیم» این شخصیت را بازآفرینی کرد. وی اضافه کرد: عالمی هر بار که اجرایش را شروع می‌کرد، افتتاحیه‌های طراحی شده‌ای داشت و نحوه ورودش به گفتگو‌ها متفاوت و کنجکاوی‌برانگیز بود. او نفس‌گیری‌های داشت که هنوز هم در ذهن من مانده‌است و می‌توان گفت متفاوتی بود که درست عمل می‌کرد.
سیف‌الله صمدیان، هنرمند عکاس که در سال ۹۳ برای اکبر عالمی در جشن تصویر سال بزرگداشت گرفته‌بود نیز درباره آن بزرگداشت، به ایسنا گفت: «او درباره ترس‌هایی که برای اجرای برنامه‌هایش داشت به ما می‌گفت: من با این ترس مقدس زندگی کردم. با همان ترس مقدس در کلاس درس و تلویزیون حاضر شدم. ولی همین امروز در رادیو می‌شنیدم که مجری گفت «راستیتش». آیا این زبان سعدی و حافظ و مولانا است؟ شما با این زبان دارید به فرزندان ما فارسی یاد می‌دهید؟ ما بچه‌های خود را در خانه می‌گذاریم و می‌رویم. این چه فارسی است که شما یاد آن‌ها می‌دهید.»