برنامه انتقام جمهوری‌خواهان از «پلوسی»

همزمان با مشارکت بالای رأی‌دهندگان در انتخابات زودهنگام، کشیده شدن رفتاری‌های سوء انتخاباتی به فضای مجازی موجب شد تا توئیتر حساب کاربری چندین کاربر قلابی را که خود را سیاهپوست هوادار ترامپ جا زده بودند، ببندد. خبرگزاری آسوشیتدپرس از ایالت تگزاس خبر داد که رأی‌گیری زودهنگام بسیاری از رأی‌دهندگان را راهی صف‌های طولانی کرده است. تگزاس یکی از معدود ایالاتی است که اجازه رأی‌گیری پستی گسترده را در جریان شیوع کرونا نداده است. جنجال در فرآیند رأی‌گیری زودهنگام روز به روز بیشتر می‌شود. دیشب رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی از تصمیم ایالت کالیفرنیا در ممنوعیت اخذ رأی حزبی انتقاد کرد و نوشت: فقط دموکرات‌ها حق انجام چنین کاری را دارند؟ مگر خودشان سال‌ها چنین نکردند؟وی در ادامه این توئیت از جمهوری‌خواهان خواست تا در دادگاه پیگیر مطالبات خود باشند.
مسئولان ایالت کالیفرنیا به مقام‌های محلی حزب جمهوری‌خواه هشدار داده بودند که جمع‌آوری آراء رأی‌دهندگانی که به صورت زودهنگام در انتخابات شرکت می‌کنند ممنوع بوده و از آنان خواستند تا صندوق‌های اخذ رأی غیررسمی را جمع‌آوری کنند. جمهوری‌خواهان در دفاع از این اقدام با یادآوری انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۱۸ کنگره گفتند که حرکت آنان تفاوتی با راهکار آن زمان دموکرات‌ها ندارد.طبق قوانین ایالت کالیفرنیا، جمع‌آوری غیررسمی آراء قانونی است به شرط آنکه رأی‌دهنده به صورت رسمی به دیگران چنین اجازه‌ای دهد.
نتایج نظرسنجی‌های جدید روزنامه‌های گاردین و واشنگتن‌پست نیز نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به مراحل نهایی رقابت‌های ریاست جمهوری در آمریکا فاصله اختلاف پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات در مقایسه با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری و نامزد جمهوری‌خواهان در آمریکا به ۱۷ درصد افزایش یافته است. در نظرسنجی روزنامه گاردین، ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان احتمالی در آمریکا قصد دارند به بایدن رأی دهند و این در حالی است که فقط ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی می‌گویند به رئیس‌جمهوری کنونی کشورشان رأی خواهند داد.
نظرسنجی جدید ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن‌پست نیز نشان می‌دهد که درصد بیشتری از آمریکایی‌ها به مدیریت شیوع ویروس کرونا توسط نامزد دموکرات آمریکا اعتماد دارند. این نتایج نشان داده که ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان اعتماد بیشتری به بایدن برای مدیریت این همه‌گیری دارند و فقط ۳۸ درصد درباره این موضوع به ترامپ اعتماد دارند.  در شرایطی که همه نگاه‌ها به انتخابات آمریکا دوخته شده است ؛ «داگ کالینز» عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با طرح این ادعا که خانم نانسی پلوسی رئیس دموکرات این مجلس و از مخالفان سرسخت سیاست‌های دونالد ترامپ دچار «زوال عقل» شده است، با ارائه قطعنامه ای که می‌تواند یکی از تاکتیک‌های جدید انتخابات جناح ترامپ باشد، خواستار برکناری او از پست ریاست شده است. روزنامه واشنگتن تایمز می‌نویسد که این نماینده جمهوری خواه از ایالت جورجیا گفت بزودی قطعنامه ای را ارائه می‌دهد که در آن بیان می‌شود «واضح است که نانسی پلوسی از نظر ذهنی صلاحیت ادامه فعالیت به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را ندارد.»


در این قطعنامه، پلوسی به نقض قانون اساسی، هدر دادن وقت مجلس درباره استیضاح و نداشتن صلاحیت متهم می‌شود.
کالینز در توئیتر نوشت: «تمایل نداشتن نانسی پلوسی برای تبعیت از قانون اساسی، در کنار اقدامات اخیر او توانایی ذهنی او را زیر سوال می‌برد. مهم است که اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برکناری او شوند.»
واشنگتن تایمز نوشت: اشاره این نماینده به « اقدامات دیگر پلوسی» احتمالا به درخواست هفته گذشته رئیس مجلس نمایندگان مربوط می‌شود که همزمان با بیماری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا گفت او به دنبال کمیسیون دو حزبی است که بتواند مطابق با اصل ۲۵ قانون اساسی آمریکا رئیس جمهوری را که از نظر عقلانی صلاحیت ندارد، برکنار کند.
شبکه خبری فاکس نیوز نوشت: این قطعنامه همچنین پلوسی را متهم می‌کند که «وقت اکثریت مجلس نمایندگان را صرف تحقیقات بی حاصل و بدون پایه و اساس کرده است و طراح اولین رای گیری حزبی برای آغاز تحقیقات استیضاح از رئیس جمهوری در طول تاریخ این کشور است.
واشنگتن تایمز شانس موفقیت تصویب این قطعنامه را اندک پیش بینی کرده است.
کالینز برای نخستین‌بار در ۶ ژانویه ۲۰۱۳ میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد و در انتخابات نوامبر با «کِلی لوفلر» سناتور جمهوریخواه رقابت می‌کند.
پلوسی روز پنجشنبه اعلام کرد که  قصد دارد با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی ترامپ را از قدرت خلع کند.. بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، در صورتی که مشخص شود رییس جمهوری قادر به انجام اختیارات و وظایف دفتر خود نیست، معاون رئیس جمهوری به عنوان سرپرست ریاست جمهوری منصوب می‌شود.
این اولین بار نیست که پلوسی خواستار برکناری ترامپ است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در مصاحبه‌ای با نشریه «ال» که پنجشنبه منتشر شد، درباره ترامپ اظهار کرد: او خودش می‌داند که دیوانه است. این مسأله کاملاً آشکار است. صادقانه بگویم؛ توجه زیادی به او نمی‌کنم.ترامپ هم از پلوسی انتقاد  و با او را با الفاظ رکیکی خطاب کرده است.  ترامپ در سخنانی با اشاره به مبارزات انتخاباتی، گفت: ما می‌خواهیم مجلس نمایندگان را پس بگیریم. ما می‌خواهیم از شر این نانسی پلوسی دیوانه خلاص شویم. مردم از او خسته شده‌اند. ترامپ یکبار در مصاحبه‌ای تلویزیونی، پلوسی را «سرد مثل سنگ» توصیف کرد.
رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته نیز در حالی که دموکرات‌ها روند استیضاح وی را کلید زدند، پلوسی را دیوانه خطاب کرده بود.