رازگشايي ازاستعفاي شيخ

گروه سياسي
شايعه كانديداتوري، شايعه استعفا شايعه عزل، شايعه رياست بر مجمع، شايعه توصيه به كانديداها و هزار و يك شايعه ديگر. علي‌اكبر ناطق‌نوري در تمام اين سال‌ها همه اين شايعه‌ها را رد كرده است. از همان دوم خرداد 76 كه براي رقيبش پيام تبريك فرستاد ديگر سوداي قدرت را در سر نداشت. سال 84 نگران از آينده كشور از هاشمي خواست كانديدا شود، درخواستش كمي دير اجابت شد و او در اين مدت ساير كانديداهاي اصولگرا را ساماندهي كرده بود. اما وقتي اصولگرايان در سال 84 به كار تشكيلاتي «نه» گفتند و حاضر به حمايت كانديداي اصلي اصولگرايان يعني «علي لاريجاني» نشدند رخت كار حزبي را هم از تن درآورد و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري ماند. هر بار از او خواستند كانديدا شود، رد كرد. هر وقت خواستند كه كار تشكيلاتي كند «نه» گفت اما سكوت نكرد. شيخ نور در همه اين سال‌ها هر وقت كه حادثه سياسي در كشور رخ داده موضع گرفته است. مواضعش گاهي از هر فرد ديگري تند و تيزتر بوده است. با وجود كناره‌گيري‌اش از نقش‌آفريني در حوادث سياسي اما نامش هميشه بوده است. حمايت‌هاي اخيرش از حسن روحاني در انتخابات نشان داد كه او هنوز نگران است. درست دو روز پيش از انتخابات بود كه شايعه عزل او از رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري پيچيد اما خودش در توضيحي كوتاه عنوان كرده بود كه استعفايي از چندين ماه پيش از اين سمت ارايه داده بوده است. حالا او در روزهايي كه حسن روحاني با راي بالاي مردم در جايگاه رياست‌جمهوري تثبيت شده است در كنار همه توصيه‌هايي كه براي دولت جديد دارد از علت كناره‌گيري‌اش از سمتي كه سال‌ها داشته است، مي‌گويد. دليلي كه ويژگي اصلي سياست ورزي او بوده است. ناطق‌نوري مي‌گويد كنار رفته است چرا كه نمي‌توانسته در برابر حوادث سياسي بي‌تفاوت باشد و مسووليتي كه او داشته نياز به بي‌طرفي داشته است. او صراحتا گفته است كه: «بنده شخصا خواه‌ناخواه وجهه سياسي دارم و نمي‌توانم در برابر وقايع و حوادث سياسي كشور، چه به لحاظ تكليف شرعي و چه از نظر وظيفه ملي و انقلابي، بي‌تفاوت باشم. از طرف ديگر به هر حال اين يك واقعيت است كه تعارض حقيقي بين فعاليت سياسي افراد در موقعيت‌هاي انتسابي به رهبري و حفظ جايگاه دفتر ايشان وجود دارد كه علي‌القاعده بايد مبراي از گرايشات متداول سياسي باشد.»
به روحاني تبريك مي‌گويم
به گزارش شفقنا، او درباره ارزيابي خود از انتخابات اخير و نتيجه آن گفت: بنده به نوبه خود و از صميم قلب، اين حضور پرشور و اين عزم و اراده كم نظير براي مشاركت در تعيين سرنوشت را كه منجر به اين انتخاب هوشمندانه گرديد، به مردم آگاه ايران و همچنين به رهبري معظم انقلاب و رييس‌جمهور منتخب؛ جناب آقاي دكتر روحاني تبريك مي‌گويم. حقيقتا مردم ما، هم در داخل و هم خارج از كشور بار ديگر و در شرايطي بسيار دشوار ثابت كردند از يك درك جامع و هوشمندي كم نظير بهره‌مند هستند و در هر جاي جهان كه باشندو دل‌شان براي وطن و سرزمين كهن ايران مي‌تپد. ناطق‌نوري يادآور شد: در واقع اين انتخابات نمادي بود از پايداري ملت ايران در دفاع از استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي و نيز حركتي بود براي تثبيت عقل گرايي، عمق نگري و نفي بي‌اخلاقي. معناي ديگر اين حركت با ارزش، اين است كه ملت ايران دغدغه‌هايي از جنس فرهنگ، اخلاق و صداقت دارند و شما مشابه چنين رفتار عاقلانه‌اي را حتي در ممالك پيشرفته دنيا، كمتر مشاهده مي‌كنيد. او ادامه داد: آرزو مي‌كنم دولت جديد به پشتوانه اين راي معنا دار، در راستاي انتظارات مردم اعم از موافقين و مخالفين، مصمم‌تر از گذشته، بتواند در جهت اعتلاي آرمان‌هاي جامعه اسلامي، عزت كشور، سعادت اين مردم شايسته و بهبود شرايط معيشتي آنان، كوشا و موفق باشد. همچنين اميدوارم از اين پس؛ همدلي و رفاقت بين نيروهاي دلسوز نظام براي ساختن كشوري آباد، جاي رقابت‌ها و اختلافات را بگيرد.
توصيه‌هاي ناطق به دولت


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد اولويت كارهاي دولت در دوره جديد، حول چه محورهايي بايد باشد، گفت: ايجاد وفاق و همدلي بين نيروهاي سياسي وابسته و دلبسته به انقلاب و اعتقاد به اينكه كشور به توان همه نيروها و سلايق در اين دوران حساس نياز دارد، بايد سر لوحه حركت‌هاي دولت قرار بگيرد. به نظر من دولت بايد در جذب نيروهاي كارآمد و چابك‌تر از قبل، تلاش كند. او ادامه داد: در حوزه اقتصاد، به‌طور قطع بايد براي خروج از ركود، جذب سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون و ايجاد رونق اقتصادي، همت بيشتري بگمارد. همچنين در مورد حفظ و تعميق آرامش و ثبات در فضاي كسب و كار برنامه‌ريزي كند و نيز ضمن حفظ كرامت مردم، فرآيند‌هاي مربوط به ايجاد كار، توليد و كارآفريني را تسهيل نموده و در واقع ابزار‌هاي لازم را در اختيار آنان قرار دهد يعني به‌جاي دادن ماهي به مردم، اجازه و امكان ماهيگيري را براي آنان فراهم كند. ناطق‌نوري تاكيد كرد: در مورد برخورد با فساد اداري به خصوص نوع سازمان يافته آن، بايستي يك برنامه‌ريزي جامع صورت پذيرد. نكته ديگري كه به نظرم درخور توجه هست، اينكه بايد نسبت به خدمات و كارهاي انجام شده توسط دولت اطلاع‌رساني عمومي بيشتري صورت گيرد كه انجام آن موجب دلگرمي مردم خواهد بود. به‌طور كلي بايد نسبت به اعتماد با ارزش اين ملت وفادار، پاسخ شايسته‌اي داده شود و لحظه‌اي را براي خدمت به آنان و توسعه كشور از دست ندهند.
نمي توانم بي‌تفاوت باشم
ناطق‌نوري اما پاسخ به علت كناره‌گيري‌اش از رياست بازرسي دفتر رهبر انقلاب را در بخش پاياني اظهاراتش گنجانده و در مورد آن گفته است: «بنده افتخار اين را داشته‌ام كه از همان روزهاي نخستين رهبري معظم له و در طول ۲۸ سال، مورد اعتماد ايشان و در خدمت‌شان باشم و همين‌طور در خدمت مردم بي‌پناهي كه رهبري نظام را آخرين ملجاء و پناه خود مي‌يافتند. در طول اين مدتِ قريب به سه دهه به لطف خداي متعال و به شهادت آمار و همچنين اظهار خرسندي‌هاي رهبري معظم انقلاب، كارنامه دفتر بازرسي، كارنامه درخشاني است. ناطق‌نوري گفت: اما در ارتباط با موضوع كناره‌گيري بنده از اين مسووليت، بايد عرض كنم به هر صورت بنده شخصا خواه‌ناخواه وجهه سياسي دارم و نمي‌توانم در برابر وقايع و حوادث سياسي كشور، چه به لحاظ تكليف شرعي و چه از نظر وظيفه ملي و انقلابي، بي‌تفاوت باشم. از طرف ديگر به هر حال اين يك واقعيت است كه تعارض حقيقي بين فعاليت سياسي افراد در موقعيت‌هاي انتسابي به رهبري و حفظ جايگاه دفتر ايشان وجود دارد كه علي‌القاعده مي‌بايست مبراي از گرايشات متداول سياسي باشد، فلذا اين طبيعي بود كه اين تصميم را بگيرم كه هم نسبت به تحولات جامعه بي‌تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حركت كنم و هم اينطور نباشد كه رفتار‌هاي سياسي فردي چون بنده، موجبات القاي شبهه جانب‌داري دفتر مقام معظم رهبري از گروهي خاص را در اذهان فراهم كند.» او خاطرنشان كرد: به هر تقدير بنده كما في السابق سرباز انقلاب و در خدمت رهبري معظم خواهم بود. اميدوارم اين انقلاب كه ميراث با ارزش امام خميني(ره) و حاصل تلاش‌ها و فداكاري‌هاي بي‌دريغ و بي‌شمار اين ملت بزرگ است با هدايت و درايت رهبري فرزانه انقلاب آن، به سر منزل مقصود برسد.