در شش‌ماهه دوم سال شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد

رئیس‌جمهور: در شش‌ماهه دوم سال شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد ایسنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیئت دولت با تسلیت ایام عزاداری هفته پایانی ماه صفر، با بیان اینکه باید نسبت به زندگی پیامبر (ص) بیش از آنچه تاکنون انجام شده دقت صورت گیرد، گفت: «پیامبر (ص) برای همه الگو و نمونه بود. این الگو هم جنگ داشت و هم صلح، هم عملیات تهاجمی داشت هم تدافعی، هم روزهایی در جنگ پیروز شد و هم روزهایی شکست اما همین پیامبر (ص) حکومت را بر مبنای قانون و پیمان اداره کرد. وقتی پیامبر (ص) با مردم مکه صلح کرد که قرآن آن را فتح‌المبین نامید، بزرگ‌ترین پیروزی‌های پیامبر (ص) بیش از آنکه در میدان جهاد کسب شود، در سایه آن صلح به دست آمد. پیامبر در آنجایی که توان کافی برای جنگ بود، فرمان جنگ می‌داد و آنجایی که توان نبود فرمان دفاع می‌داد؛ مثل جنگ خندق که مسلمین در پناه خندق حالت دفاعی گرفتند. پیامبر (ص) به گونه‌ای حکومت می‌کرد که مردم و کفار در مدینه احساس امنیت می‌کردند و امنیت مردم با هر دین و مرام و سلیقه‌ای در کنار حکومت پیامبر (ص) حراست می‌شد».
حسن روحانی با تأکید بر اینکه پیامبر (ص) برای جامعه خود اعتدال آورد، عنوان کرد: «با همین اعتدال است که قرآن امت ما را امت وسط می‌داند و قرآن عنوانی که برای مردم زمان پیامبر (ص) می‌پسندد، اعتدال است. امت وسط نه افراط می‌کند نه تفریط، پیامبر سنن نوین انسانی را مستقر کرد و در جامعه‌ای که علم ننگ بود و بزرگ قبیله برای خواندن و نوشتن پیش‌خدمت مخصوص داشت، پیامبر (ص) علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد».
او افزود: «ما باید تاریخ پیامبر را از نو بخوانیم و تدریس کنیم و همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهیم. بعضی‌ها فقط یک بعد پیامبر (ص) را در نظر می‌گیرند. مگر می‌شود به یک‌بخشی توجه کرد و به بخشی دیگر بی‌اعتنا بود. کل مجموعه در نظر است چه جهاد و چه صلح، چه قاطعیت و چه رحمت و نرمش، همه مجموعه اسلام است که باید از زندگی پیامبر (ص) بیاموزیم».
روحانی گفت: «ما باید از امام حسن (ع) یاد بگیریم. او امام صلح و پیوند بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب معترضانه از او پرسیدند چرا صلح کردید، حضرت فرمود که جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰، ۲۰ نفر نیستید. من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم صلح می‌خواهند ما صلح را انتخاب می‌کنیم. باید در روز جنگ مرد جنگ و در روز صلح مردم صلح باشیم و اگر در روز جنگ، صلح کنیم یا در روز صلح، جنگ کنیم هر دو خطاست».


10 سال تحریم تسلیحاتی هفته آینده لغو می‌شود
رئیس‌جمهور در ادامه عنوان کرد: «باید خدمت مردم عزیزمان این خبر خوش را عرض کنم که یکشنبه هفته آینده - ۲۷ مهرماه - تحریم تسلیحاتی ۱۰ساله ایران لغو خواهد شد. ما برای این موضوع چهار سال با آمریکا جنگیدیم و آنها به این در و آن در می‌زدند که چنین اتفاقی نیفتد اما به خاطر ایستادگی مردم و تلاش مسئولان و دیپلمات‌ها این تحریم کنار خواهد زده شد».
روحانی ادامه داد: «آنها که می‌گویند برجام چه خاصیتی داشته، این یکی از کارهای برجام است که از این به بعد می‌توانیم اسلحه را به هر کشوری که خواستیم بفروشیم یا از هر کشوری که خواستیم بخریم. این تنها یکی از اقدامات دولت است. ما برای آنکه به نکات و برنامه‌های مورد نظرمان برسیم بعضی مواقع نیاز به صبر و حوصله داریم».
لحظه‌ای از مشکلات مردم غافل نیستیم
او همچنین با بیان اینکه می‌داند مردم ایران در فشار اقتصادی هستند، تأکید کرد: «می‌خواهم به مردم اطمینان بدهم که دولت همه توان خود را برای تأمین ارز و کالاهای مورد نیاز به کار برده و خواهد برد و لحظه‌ای از درد و مصائب و مشکلات مردم غافل نیست. امسال خرید گندم از کشاورزان هفت درصد افزایش داشته و حتی در تولید گندم نسبت به پارسال جلوتر هستیم. در تولید و فروش مخصوصا در صنعت رشد داریم. در صادرات غیرنفتی در خرداد نسبت به اردیبهشت‌ ۲۵ درصد افزایش داشته‌ایم و به مردم می‌گویم که در شش‌ماهه دوم سال شرایط ما از نظر اقتصادی بهتر خواهد شد. آنهایی که می‌گویند مردم خسته هستند و می‌خواهند بروند و از این حرف‌های ناروا می‌زنند، این آمار را هم ببینند. درست است که مردم احساس فشار می‌کنند و مشکلات دارند اما به این آمار هم توجه کنند. دولت در سال جهش تولید تمام تلاش خود را برای تولید انجام داده و می‌دهد. ما وقتی می‌توانیم در تولید یا در مقابله با ویروس کرونا موفق شویم که دست به دست هم دهیم و به هم کمک کنیم».