ممنوعیت‌های دیرهنگام سفر

ممنوعیت موقت سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه اجرا می‌شود
آفتاب یزد _ گروه اجتماعی: در آخرین لحظات، تصمیم‌گیری برای ممنوعیت تردد در ۵ کلانشهر کشور شاید در نگاه اول تصمیمی بجا و مناسب باشد اما به دلیل تاخیر در ابلاغ آن از ضرب مناسب برای جلوگیری از تردد مسافران به استان‌های مورد اشاره برخوردار نبوده و بسیاری از کسانی که قصد سفر کرده بودند در ساعات قبل از این ابلاغیه خود را به مقصد رسانده و واکنش نامناسبی به این دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا داشتند.وزارت بهداشت ایران در اقدامی کم ‌سابقه برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس محدودیت‌های تازه‌ای برای سفرهای ورودی و خروجی پنج شهر بزرگ ایران اعلام کرده است. این محدودیت‌ها هم‌زمان با ثبت بالاترین آمار روزانه مرگ و ابتلا در ایران اعلام شده است.
>ممنوعیت موقت سفر
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: « همانطور که بارها به اطلاع رسانده‌ایم میان افزایش تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور با شروع پیک بیماری کرونا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به تعطیلات پیش رو و اهمیت پرهیز از هرگونه سفر در شرایط حساس همه‌گیری بیماری در کشورمان با پیشنهاد وزیر محترم بهداشت و موافقت و ابلاغ رئیس جمهور محترم، ممنوعیت هر نوع سفر از مبدا و یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه اعمال خواهد شد. » همچنین کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: « سفر از مبدا یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از نیمه‌ شب چهارشنبه ۲۳ مهر تا ظهر یکشنبه ۲۷ مهر ممنوع خواهد بود. محدودیت‌های تازه شامل سفرهای درون‌شهری در این پنج شهر نمی‌شود اما توصیه مبنی بر کاهش مراودات درون‌شهری همچنان باقی است » آقای جهانپور همچنین هشدار داده است که ممنوعیت سفر با توجه به شرایط بیماری در کشور ممکن است شامل شهرها و استان‌های دیگر نیز بشود.


پیشتر سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران گفته بود: « هم‌زمان با تعطیلات و عزاداری آخر هفته، در پنج شهر بزرگ مقررات منع عبور و مرور و کاهش رفت و آمد اعلام می‌شود ». انتخاب این شهرها به این دلیل بوده است که میزان شیوع در آنها بالا است. به گفته نمکی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه با اجرای این محدودیت‌ها موافقت و آن را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است. همچنین علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت گفت: « بر اساس محدویت‌های تازه در پنج شهر بزرگ، تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند. ».
>شرایط دشوار
مسئولان مرتبط درباره وضعیت قرمز مناطق مختلف و پر شدن بیمارستان‌ها هشدار می‌دهند. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، دیروز گفت: « این استان در حال تجربه سخت‌ترین روزهای پیک سوم بیماری است و اگر مداخلات جدی اعمال نشود این پیک رو به افول نخواهد گذاشت و ممکن است شرایط به همین شکل ادامه یابد. »
>نامه فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا
حدود یک هفته قبل فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت و استاندار تهران در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار اعمال محدودیت‌های تازه برای کاهش سفرهای غیرضروری هموطنان شدند. در این نامه علیرضا زالی و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به مشکلاتی که سفرهای غیرضروری برخی از هموطنان در حوزه شیوع کرونا ایجاد می‌کند ضمن اعلام تاسف از رفتار افرادی که سفرهای غیرضروری و تفریحی به نقاط مختلف کشور و مخصوصاً مناطق شمالی را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند بر افزایش عوارض بزرگراهی و جرائم رانندگی و پرداخت هزینه‌های درمانی مسافرانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، تاکید کردند. همچنین در بخشی از این نامه پیشنهاد شده بود که عوارض بزرگراهی به میزان حداقل ۳ تا ۵ برابر برای خودروهایی که به مقاصد غیربومی مسافرت کرده‌اند افزایش یابد و با توجه به این که تعدادی از مسافران مذکور ممکن است در شهرستان‌های مقصد دچار بیماری کرونا شوند، با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مقصد نسبت به قرنطینه‌سازی این گونه افراد اقدام شود و در صورت ابتلا، کلیه هزینه‌های درمان در مراکز بیمارستانی در استان مبدا و یا مقصد به طور کامل از بیمار اخذ شود.
>نامه نمایندگان استان مازندران به رئیس جمهور
علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس هم ضمن انتقاد از سفرهای برخی از مردم به شمال کشور، این امر را موجب شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در استان‌های شمالی ذکر کرده بود. وی ضمن اعتراض به رفتار خودپسندانه برخی از مردم برای انجام سفرهای غیر ضروری و تفریحی به شمال کشور در ایامی که این استان‌ها از نظر شیوع بیماری کرونا در حالت بحران به سر می‌برد اعتراض خود را اینگونه ادامه داد که مگر مردم شمال چه گناهی کردند که باید تاوان سوءتدبیرها را بدهند؟ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این مطلب که نمایندگان شهرهای شمالی انتقادات شدیدی نسبت به تصمیمات در زمینه مدیریت کرونا دارند، از وزیر بهداشت و معاونانش خواست که به شهرهای شمالی توجه ویژه داشته‌ باشند و نسبت به مسافرت‌ها به شمال کشور، تصمیم بگیرند. همچنین محمد علی محسنی بندپی به ایسنا گفت:« مجمع نمایندگان استان مازندران در نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست کرده که با توجه به تعداد زیاد مسافران در استان‌های شمالی به خصوص غرب استان مازندران محدودیت‌های اعمال کند تا از ورود مسافران جلوگیری شود ما از رئیس جمهور خواستیم که جاده‌های استان‌های شمالی کشور را در تعطیلات پیش رو ببندند. تعداد مسافران در استان‌های شمالی قابل تخمین نیست به دلیل مسافت کم از تهران تا استان‌های شمالی تعداد مسافران بسیار زیاد است ما با استاندار مازندران و مسئولان مربوطه صحبت کردیم و به رئیس جمهور هم نامه نوشتیم تا با اتخاذ تدبیری جلوی ترددها در جاده‌ها گرفته شود. اگر فردی مبتلا به کرونا شود بعد از دو هفته علایم خود را نشان می‌دهد این یعنی مسافرانی که ممکن است ناقل باشند ویروس را با خود به استان دیگر برده و باعث شیوع بیشتر کرونا می‌شوند. »
> تاثیر مستقیم سفرها در افزایش ابتلاهای کرونا
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص پیش‌بینی وضعیت بیماری پس از تعطیلات پیش رو گفت: « هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تاثیر مستقیمی در مبتلایان به کرونا داشته باشد. معمولا بازتاب این رفتارها دو تا سه هفته بعد در آمار مشخص می‌شود. ما در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم. از هم میهنان خود می‌خواهیم بحث را جدی گرفته و نگذارند همه‌گیری کرونا برایشان عادی شود. در این زمینه بهتر است از رفتارهای پرخطر و سفرهای غیر ضروری خودداری کند. » وی در ادامه گفت: « ما در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم؛ بنابراین هموطنان بحث را جدی گرفته و نگذارند همه‌گیری کرونا برایشان عادی شود. در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل اصلی ماست؛ زیرا خستگی کادر درمان ممکن است سبب شود کیفیت خدمات کاهش یابد.
>مردم به مسافرت نیاز دارند اما...
در خصوص این ممنوعیت‌ها آفتاب یزد به گفتگو با زهره آخوندی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه نشست. وی گفت: « بعد از همه‌گیری این ویروس در فروردین و اردیبهشت ماه یک سری محدودیت‌ها اعمال کردند که باعث کاهش آمار مرگ و میر در ماه خرداد شد. متاسفانه بعد از هر تعطیلی پشت سر هم ما شاهد یک پیک دیگر هستیم مانند پیکی که در تیرماه اتفاق افتاد.این بیماری برای انتقال راهی به جز آدم به آدم ندارد و هر نوع تجمعی باعث افزایش مبتلایان می‌شود امروزه ما شاهد تبعات تجمعاتی هستیم که در گذشته اتفاق افتاده اند. برای مقابله با کرونا به یک برنامه ریزی جامع و همکاری تمام اقشار جامعه نیازمندیم.یعنی حتی مسافرت‌های مردم به شهر‌های مختلف برنامه ریزی شود و سیاست گذاری‌های متناقضی که نظارت گسترده‌ای بر آن‌ها وجود ندارد صرفا باعث بالا و پایین شدن آمارها می‌شود. امروز عده‌ای از مردم ماه هاست که مسافرت نرفتند و عده‌ای در هر تعطیلی مسافر بودند و باعث انتقال بیماری شده اند. مردم باید بتوانند برای تفریح و مسافرت ضروری با نظم مشخص اقدام کنند با نیت کاهش هر نوع تجمعی که باعث سرایت بیماری شود. »
>ابتلای خانوادگی به کرونا
این در حالیست که مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به ایرنا گفته است: « میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، اصلا در بیمارستانها جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده اند. پدیده جدیدی که اخیرا به وضوح دیده می‌شود، ابتلای خانوادگی به کروناست و مکرر مشاهده می‌کنیم که همه اعضای یک خانواده با هم به این بیماری مبتلا شده‌اند و این نشان می‌دهد که مراودات و ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و البته بازگشایی مدارس و دانشگاهها و مسافرتها نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است. علت اصلی بروز موج جدید کرونا در کشور، برگزاری تجمعات مختلف و بازگشایی هاست، هر جایی که تجمعی برگزار شود و مردم اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت نکنند، شاهد شعله ور شدن همه‌گیری کرونا خواهیم بود و اکنون شاهد این وضعیت در همه کشور هستیم. » وی تاکید کرد:
« وضعیت اپیدمی کرونا در ایران از همیشه بدتر است، شدت بیماری افزایش نیافته اما به علت جهش ویروس کرونا شدت سرایت این بیماری بسیار بیشتر شده، البته تعداد بیماران مسن که بیماری زمینه‌ای دارند هم بیشتر شده است که علت آن می‌تواند افزایش مراودات خانوادگی و بازگشایی مدارس باشد و به طور مسلم افزایش بیماران مسن عامل مهم افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است. برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باید هر چه سریعتر مدارس و دانشگاهها و بسیاری از اماکن عمومی برای مدتی تعطیل شوند، در غیر این صورت شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.»