چرا سازمان سینمایی برای صدور مجوز، فیلم-تئاترها را بازبینی می‌کند؟ ممیزی دوبله سوبله بر فیلم-تئاترها

گروه فرهنگ و هنر – این روزها سالن‌های تئاتر برای سومین بار در چند ماه گذشته تعطیلی‌های اجباری کرونایی را پشت سر می‌گذارند. علاقه‌مندانی هم که نمی‌توانند اجراهای روی صحنه را ببینند به دیدن فیلم-‫تئاترها بسنده کرده‌اند. اما مشکل اینجاست که گویا با وجود رایزنی‌ها برای عدم بازبینی مجدد فیلم تئاترهایی که پیش از این برای اجرای روی صحنه ممیزی شده‌اند، سازمان سینمایی مجددا برای صدور مجوز برای نمایش فیلم-تئاترها آن‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دهد.
بعد از آنکه تعلیق کلیه فعالیت‌های هنری توسط وزارت ارشاد برای جلوگیزی از شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ادامه‌دار شد، اهالی تئاتر به این فکر افتادند که برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین علاقه‌مندان و تئاتر، دست به کار شوند. ایده‌های گوناگونی مانند تئاتر آنلاین هم به مرحله اجرا درآمد اما چندان مورد استقبال قرار نگرفت. شاید به همین دلیل بود که فیلم-تئاترها در پلتفرم‌های نمایش فیلم در دسترس عموم قرار گرفت. اما تقریبا اواخر اردیبهشت امسال بود که جمعی از اهالی تئاتر به دنبال توقیف برخی فیلم‌-تئاترها در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستند تا سختگیری‌ها در خصوص این بخش کاهش پیدا کند. در بخشی از این نامه چنین آمده بود: «ما ممّیزی را رعایت کرده‌ایم؛ نه چون دوستش داریم یا پذیرفته‌ایمش یا برای‌مان محترم است؛ بلکه چون ساکن سرزمینی هستیم که عاشقانه دوستش داریم و قانونِ این سرزمین ـ خوب یا بد ـ ممیّزی را بر گردن ما نهاده. ما در همه‌ کارهای خود، پیش از تولید، به این ممیّزی فکر می‌کنیم و رعایتش می‌کنیم و اگر چیزی از دست‌مان در برود ممیّزان زحمتش را می‌کشند. پس این نامه درباره‌ کلیت ممیزی نیست. بلکه به موضوعی در دل ممیّزی می‌پردازد.
نگاهِ همکارانِ سینمایی شما - با توجه به اعتقاد به لزوم ممیزّی - کاملاً صحیح است؛ تغییر رسانه و طیف گسترده‌ مخاطب، ملاحظات دیگری می‌طلبد؛ همان‌طور که ممیّزی تلویزیون - رسانه‌ای در خانه‌ همگان، با سینما - رسانه‌ای بسته به انتخابِ تماشاگران - متفاوت است. اما موضوع تئاتر کمی فرق می‌کند. اگر تئاتر قرار بود از تلویزیون پخش شود، اعمالِ افزوده ‌ممیّزی‌های موردنظر قابل فهم بود چون اثر در برابرِ تماشاگرانِ اتفاقی قرار می‌گیرد. اما پخش آن در شبکه‌ نمایش خانگی، گرچه به نسبت تماشاگران تالار تئاتر، بسترِ ارائه‌ گسترده‌تری‌ست، اما گستره‌ مخاطبان آن را افزایش نخواهد داد لذا ما هنرمندانِ تئاتر خواهشمندیم با سختگیری و ایجادِ ممیّزیِ جدید برای پخش آنلاینِ تئاترها، ۱. تئاترها را کم‌خاصیّت و کم‌مایه نکنید. ۲. فرهنگ‌دوستانِ بی‌دسترس به اجراهای زنده را از این امکانِ موجودِ فرهنگی محروم نکنید».
به دنبال این نامه، در همان روزها قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، در‫این‫باره گفت: قبلاً هم با آقای دکتر انتظامی درباره فیلم تئاترها صحبت کرده بودم ولی وقتی اتفاقی جدید می‌افتد، برای اینکه به روال عادی اجرا شود طبیعی است که با مشکل یا صرف زمان روبه‫رو شود. درباره این موضوع بر اساس صحبت‌هایی که داشتیم به دنبال این بودم یک کار مشترک انجام شود و ایشان هم قبول کرده بودند که ما آثار را ارسال کنیم و آنها در شورا به سرعت کار را به جلو ببرند.


او افزود: اما بعد توافق دیگری کردیم مبنی بر اینکه هر تئاتری که به فیلم تبدیل شده و متقاضی نمایش دادن آن (در وی‌اودی‌ها) است، ما در اداره کل هنرهای نمایشی به لحاظ محتوایی آن‌ها را تایید کنیم تا به سازمان سینمایی ارسال شود. سازمان هم دیگر منتظر بررسی در شورا نماند که زمان بیشتری صرف شود و همان تاییدیه ما را اعمال می‌کنند و مجوز برای فیلم تئاتر صادر خواهد شد.
آشنا گفت: این توافق ساعتی قبل من و آقای انتظامی است. درواقع خودشان به این جمع بندی رسیدند که نظر کارشناسی اداره کل هنرهای نمایشی را به لحاظ محتوایی مورد قبول قرار دهند تا کار تسریع شود چون به هر حال باید بپذیریم قانونگذار مسئولیت صدور مجوز در این بخش را بر عهده سازمان سینمایی گذاشته و باید قانون اجرا شود. ما هم هماهنگی را انجام دادیم تا کار با سرعت بیشتری انجام شود و گروه‌های نمایشی آسیب نبینند که خوشبختانه با این تصمیم به نظرم کمترین وقفه را برای پخش فیلم تئاترها خواهیم داشت. این تصمیم و توافق گویا تا مدتی انجام می‌شده ولی تئاتری‌هایی که اخیرا فیلم-تئاترهای خود را برای دریافت مجوز فرستاده‌اند، می‌گویند آثارشان در سازمان سینمایی هم بازبینی شده و گویا برخی از آن‌ها اصلاحیه هم خورده است.
در‫این‫باره مصطفا کوشکی به ایسنا گفته است: در ماه‌های مرداد و شهریور در دو سری جمعا 12 فیلم-تئاتر را برای دریافت مجوز به شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی ارائه کردم و قرار بود طبق آنچه اعلام شده، این آثار در شورای این اداره بررسی و بازبینی و پس از تایید به سازمان سینمایی ارسال شوند تا براساس تایید اداره کل هنرهای نمایشی مجوز انتشار آن‌ها صادر شود. درواقع قرار بود بازبینی در اداره کل انجام و مهر نهایی تایید در سازمان سینمایی ثبت شود، اما بعد از گذشت این مدت زمان طولانی هنوز خبری نشده و فقط اطلاع دارم که یکی از فیلم‌-‌تئاترهایی که ارائه کرده بودم از سوی خود شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی رد شده است.
وی ادامه داد: پیگیری‌های دیگرم به اینحا رسیده که متوجه شدم در سازمان سینمایی همانند قبل شورای نظارت مشغول بازبینی فیلم‌-‌تئاترهاست. پیش‌تر باید برای این شورای 11 نفری 11 ‌دی‌وی‌دی می‌فرستادیم، اما الان اگرچه به همان تعداد دی‌ودی‌دی از ما نخواستند ولی به نظر می‌رسد در جلسه‌های شورای صدور مجوز نمایش سازمان سینمایی کارهای ما بازبینی می‌شود که با توجه به حجم کارها بعید است تکلیف همین چند فیلم‌-‌تئاتر ما هم به زودی مشخص شود.
این اتفاق که گویا صحت دارد، در حالی رخ داده که برخی تئاتری‌ها پیش‌تر انتقاد داشتند که آثارشان یک بار برای اجرای صحنه‌ای بازبینی و سانسور می‌شود و یک بار هم برای عرضه فیلم تئاتر، پس چرا باید در مرجعی دیگر از وزارت ارشاد هم این بازبینی و سانسور مجدد اتفاق بیفتد؟
حالا باید دید سازمان سینمایی در برابر این اعتراض‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد و چه توضیحی برای بازبینی مجدد آنچه پیش‌تر از وزارتخانه متبوع مجوز گرفته است وجود دارد؟
سایر اخبار این روزنامه
چرا سازمان سینمایی برای صدور مجوز، فیلم-تئاترها را بازبینی می‌کند؟ ممیزی دوبله سوبله بر فیلم-تئاترها علیرضا صدقی الزامات حکمرانی به داد شهرهای دور از پایتخت هم برسید دانش‌آموزان مناطق محروم قربانی بی تدبیری‌ها دستاویزهایی که ترامپ برای برنده شدن به آن چنگ می‫زند بازی با خبر فیک انتشار ایمیل‌های هیلاری! احتمالا اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی به صورت عمومی منتشر شود راهکار دولت برای رفع ریشه‌ای چالش مدرک تحصیلی مسئولان «ابتکار» نتایج توصیه‌ تکراری و بی اثر مسئولان برای کنترل قیمت‌ها در بازار را بررسی می‌کند «نخرید»های وارونه! مسئولان وزارت بهداشت از محدودیت‌های سفر در تعطیلات پایان هفته جاری خبر دادند دوباره تعطیلی، دوباره سفر، دوباره کرونا رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت خبر داد یکشنبه هفته آینده پایان تحریم تسلیحاتی 10 ساله ایران رئیس‌ مجلس در پایان سفر به سیستان و بلوچستان: اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات می‌رساند کرملین: مسکو با غرب به تفاهم نرسیده است معاون اول رئیس‌ جمهوری: اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند انتخابات آمریکا، همه‌پرسی مدیریت بحران کرونا در دولت ترامپ