رئیس‌ مجلس در پایان سفر به سیستان و بلوچستان: اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات می‌رساند

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه قطعاً امسال در مجلس یازدهم آغاز خواهد شد، گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها همین کسری بودجه است که دلیل آن به ساختار غلط بودجه می‌گردد و باعث گرانی و تورم می‌شود، بنابراین اگر ساختار بودجه اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند و ان‫شاء‌الله ما را به ثبات اقتصادی برساند.
جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه متشکل از روسای برخی کمیسیون‌های مجلس از استان سیستان و بلوچستان، صبح دیروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تالار امام رضا‫(ع) دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان برگزار شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در این نشست بیان کرد: نظارت میدانی، حضور پیدا کردن در مناطق محروم و گفت‌وگوی رو در دو با مردم، یکی از ضرورت‌هاست، زیرا باید دید برنامه‌هایی که در مجلس تصویب و اعتبارات آن هم تخصیص داده شده، در مرحله عمل به چه صورت دنبال شده و چگونه اجرایی شده است. رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که امروز ما در بخش قانون، متورم هستیم که دلیل آن وجود برخی قانون‌های متضاد، یا قانون‌هایی است که زمینه اجرایی نداشته‌اند، از طرف دیگر، نظام اداری-‫اجرایی متورم و به هم ریخته کشور نیز از عواملی است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. وی بیان کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان در برخی شاخص‌ها، غیرقابل قبول و بسیار عقب مانده است که قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست، بنابراین باید به طور ویژه مدنظر قرار گیرد و این کار در مجلس یازدهم حتما صورت خواهد گرفت. قالیباف افزود: مجلس به عنوان یک قوه سیاست‌گذار در راس امور، که بودجه هرساله و برنامه پنج ساله را تصویب می‌کند، نباید از این مسائل و مشکلات غفلت کند، به همین دلیل نظارت میدانی بسیار مهم و امری ضروری است.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی یک استان ما محروم‌تر است، ما مکلف هستیم که بیشتر به آن توجه کنیم. استان سیستان و بلوچستان که مقام معظم رهبری آن را «گنج پنهان» نامیده‌اند، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر احیا شود، علاوه بر توسعه خود استان، می‌تواند جی.پی.دی کشور را هم متحول کند و پیش‌ران توسعه در کشور باشد. وی گفت: اگر برنامه تحول را نگاه کنیم، می‌بینیم که دو استان کم نظیر هستند که ظرفیت بالایی دارند، اما در بسیاری شاخص‌ها وضعیت غیرقابل قبولی دارند، این دو استان، یکی خوزستان و دیگری سیستان و بلوچستان است. این دو استان در شاخص‌هایی مثل آب، سلامت، آموزش و پرورش و امورات دانشگاهی عقب‌ماندگی زیادی دارند. قالیباف بیان کرد: ریشه مشکلات در ضعف نظارت است، به همین دلیل می‌بینیم که در این استان، روستاهایی وجود دارد که در کنار آب هستند، اما تشنه هستند، یعنی آب وجود دارد و زمینه‌ها فراهم است، اما مشکل ما، ضعف در نظارت است. وی گفت: به همین دلیل، می‌بینیم که قانون هست، بودجه هم تخصیص داده شده، ولی باز هم آن اتفاق خوب نیفتاده و خروجی لازم را ندارد، مثلا کشاورزی که باید روی زمین زراعت کند و بهره‌مندی اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تامین کند، مشکل دارد.
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگری که در مجلس یازدهم به آن توجه داریم، این است که اولویت ما، محرومین و مستضعفان باشد. وی اظهار کرد: بودجه سال آینده پیش روی ما است، بنابراین با این رویکرد تلاش خواهیم کرد که بودجه را ببندیم و این شاخص‌ها مورد توجه ما خواهد بود که با عزیزان دولت هم این رویکردها را دنبال می‌کنیم. قالیباف ادامه داد: امسال بحث اصلاح ساختار بودجه را هم دنبال خواهیم کرد، البته باید از سال ۹۸ شروع می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و امسال به حول و قوه الهی مجلس مصمم است که آن را آغاز کند. البته اصلاح ساختار بودجه مساله‌ای نیست که در یک سال رخ دهد و حداقل دو یا سه سال زمان می‌برد، اما اگر انجام شود می‌تواند بسیاری از مشکلات و عقب ماندگی‌ها را رفع کند. وی گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها همین کسری بودجه است که دلیل آن ساختار غلط بودجه است که باعث گرانی و تورم می‌شود. بنابراین اگر ساختار بودجه اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند و ان‫شاء‌الله ما را به ثبات اقتصادی برساند. رئیس‌ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه‌هایی که نوشته می‌شود، باید بر اساس ظرفیت‌ها باشد، یعنی باید دید که چقدر زمینه اجرایی و امکان پیاده سازی دارد، اما گاهی این زمینه‌ها وجود دارد، ولی به درستی اجرا نمی‌شود که دلیل آن ضعف مدیریت است. قالیباف افزود: برخی احکام لازم است که خاص یک استان و یا خاص یک شهرستان و حوزه انتخابیه نوشته شود و این موضوع حتما در برنامه پنج ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سازمان سینمایی برای صدور مجوز، فیلم-تئاترها را بازبینی می‌کند؟ ممیزی دوبله سوبله بر فیلم-تئاترها علیرضا صدقی الزامات حکمرانی به داد شهرهای دور از پایتخت هم برسید دانش‌آموزان مناطق محروم قربانی بی تدبیری‌ها دستاویزهایی که ترامپ برای برنده شدن به آن چنگ می‫زند بازی با خبر فیک انتشار ایمیل‌های هیلاری! احتمالا اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی به صورت عمومی منتشر شود راهکار دولت برای رفع ریشه‌ای چالش مدرک تحصیلی مسئولان «ابتکار» نتایج توصیه‌ تکراری و بی اثر مسئولان برای کنترل قیمت‌ها در بازار را بررسی می‌کند «نخرید»های وارونه! مسئولان وزارت بهداشت از محدودیت‌های سفر در تعطیلات پایان هفته جاری خبر دادند دوباره تعطیلی، دوباره سفر، دوباره کرونا رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت خبر داد یکشنبه هفته آینده پایان تحریم تسلیحاتی 10 ساله ایران رئیس‌ مجلس در پایان سفر به سیستان و بلوچستان: اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات می‌رساند کرملین: مسکو با غرب به تفاهم نرسیده است معاون اول رئیس‌ جمهوری: اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند انتخابات آمریکا، همه‌پرسی مدیریت بحران کرونا در دولت ترامپ