انتخابات آمریکا، همه‌پرسی مدیریت بحران کرونا در دولت ترامپ

همه‌گیری کرونا به نگرانی اصلی افکار عمومی آمریکا تبدیل شده و تا حدی انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در این کشور را به همه‌پرسی درباره نحوه مدیریت این بحران در دولت دونالد ترامپ تبدیل کرده است.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: حدود سه هفته مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نحوه مدیریت همه گیری ناشی از بیماری کووید-۱۹ به موضوع «نخست و محوری» نزد افکار عمومی آمریکا تبدیل شده و می تواند عاملی برای شکست دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور باشد.
نظرسنجی‫ها در آمریکا تاکید می کنند ترامپ ممکن است انتخابات را به دلیل نحوه مدیریت کرونا از دست بدهد.
در هفته‫های باقی مانده تا انتخابات نحوه مدیریت این بحران از سوی دولت ترامپ به عامل تعیین کننده‫ای تبدیل شده است.


بیش از ۲۱۵ هزار نفر در آمریکا بعد از مثبت شدن تست کرونای آنها جان خود را از دست داده اند. آیپسوس یو‫اس‫ای، متخصص در زمینه افکارسنجی آمریکا در مصاحبه با هزاران آمریکایی نظر آنها را درباره اصلی ترین موضوعی که در انتخابات لحاظ خواهند کرد پرسیده است.
مالوری نیووال مدیر امور عمومی این مرکز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت انتخابات می تواند همه پرسی برای رئیس جمهوری آمریکا باشد. متاسفانه، بیشتر آمریکایی ها احساس می کنند که جو بایدن نامزد دموکرات‫ها از نظر داشتن برنامه ای برای کمک به احیای کشور از بحران کرونا عملکرد بهتری نسبت به ترامپ خواهد داشت.
وی افزود: «این انتخابات درباره همه گیری کرونا خواهد بود و اگر کارزار بایدن بتواند برنامه خوبی برای آن ارائه دهد احتمالا امتیازی برای او خواهد بود.
طبق نظرسنجی آیپسوس، بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا با اختلاف ۱۰ درصد از رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوریخواه جلو است.
با این حال، همان طوری که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ مشاهده شد، به نظر می‫رسد که نتایج نظرسنجی ها را شش ایالت کلیدی میشیگان، ویسکانسین، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، آریزونا و فلوریدا تعیین می کنند.
اما نظرسنجی‫ها در پیش بینی آنچه که در روز انتخابات رخ خواهد داد دقیق نیستند و از نظر سنتی رئیس جمهوری که بر سر کار است در دور دوم بخت بیشتری برای پیروزی دارد. پیش بینی ایپسوس این است که ترامپ اکنون ۵۰ درصد شانس پیروزی در انتخابات را دارد.
نیووال گفت: نظرسنجی‫ها نشان می‫دهد که اکنون افکار عمومی چگونه فکر می‫کند و الزاما پیش بینی نمی‫کند که نظر آنها در روز انتخابات چیست.
وی معتقد است نظرسنجی ملی و پیش‫بینی انتخابات دو موضوع متفاوت هستند. برخی می گویند چرا نتایج نظرسنجی ها در سال ۲۰۱۶ غلط از آب در آمد اما نگاهی دقیق نشان می دهد که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات این انتخابات با اختلاف حدود دو درصد آرای عمومی را کسب کرد. آخرین نظرسنجی‫ها اختلاف پیشتازی کلینتون را دو یا سه درصد نشان می‫دادند و از این فاصله چندانی با آرای عمومی در روز انتخابات نداشت.
این بار نظرسنجی‫های ملی به شکل چشمگیری ثابت بوده است و پیشتازی بایدن در برابر ترامپ تغییر چندانی نداشته است.
گذشته از این حمایت از بایدن حدود ۵۰ درصد بوده که هیلاری کلینتون هرگز نتوانست این میزان حمایت را در انتخابات سال ۲۰۱۶ کسب کند. محبوبیت ترامپ در چند سال گذشته حدود ۴۰ درصد و کمتر بوده است.
آمریکایی‫ها همچنان به شدت دوقطبی هستند و تعدادی رای‫دهندگانی که هنوز تصمیم خود را نگرفته‫اند کمتر از سال ۲۰۱۶ است. هر چند مسائل مربوط به مراقبت‫های بهداشتی، اقتصاد و مشاغل همچنان جزو موضوعات کلیدی هستند چنین اولویت‫هایی موضوع اختلافات حزبی است.
نیووال گفت: دموکرات‫ها به مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی اولویت می دهند اما جمهوریخواهان بیشتر مسائل شغلی را مشکل اصلی قلمداد می کنند.
همچنین اختلافات حزبی درباره نحوه برگزاری انتخابات نیز رو به افزایش است. دموکرات ها به احتمال بیشتری می گویند قصد دارند انتخابات پستی برگزار شود ولی جمهوریخواهان به دلیل نگرانی از تقلب در انتخابات خواهان برگزاری انتخابات به طور مستقیم و با استفاده از صندوق رای هستند.
هر چند دشوار می شود حدس زد که اگر همه گیری رخ نمی داد انتخابات چگونه پیش می رفت، نیووال می گوید، نظرسنجی ژانویه (دی ۹۸) نشان داد که ترامپ امتیاز بیشتری دارد.
نیووال گفت: عملکرد اقتصادی، ترامپ از جمله در موضوع مشاغل و بیکاری خوب قلمداد می شود. اینها موضوعات مهمی برای یک رئیس جمهوری محسوب می شوند اما نظر مردم اکنون نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ تغییر کرده است.
وی افزود: بنابراین به عنوان فردی که نظرسنجی انجام می دهد من نمی‫توانم اینجا بنشینم و بگویم چه اتفاقی می‫افتاد اگر کووید ۱۹ یک دغدغه نبود. من فکر می کنم که در نهایت می توانیم آینده این موضوع را همان طوری که هست ببینیم. و نشان دهیم که هر چقدر بیشتر این انتخابات درباره همه گیری کرونا باشد به همان اندازه در حال حاضر به ضرر رئیس جمهوری آمریکا است.
پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۹۹ برگزار می شود.
سایر اخبار این روزنامه
چرا سازمان سینمایی برای صدور مجوز، فیلم-تئاترها را بازبینی می‌کند؟ ممیزی دوبله سوبله بر فیلم-تئاترها علیرضا صدقی الزامات حکمرانی به داد شهرهای دور از پایتخت هم برسید دانش‌آموزان مناطق محروم قربانی بی تدبیری‌ها دستاویزهایی که ترامپ برای برنده شدن به آن چنگ می‫زند بازی با خبر فیک انتشار ایمیل‌های هیلاری! احتمالا اطلاعات مدارک تحصیلی شهروندان ایرانی به صورت عمومی منتشر شود راهکار دولت برای رفع ریشه‌ای چالش مدرک تحصیلی مسئولان «ابتکار» نتایج توصیه‌ تکراری و بی اثر مسئولان برای کنترل قیمت‌ها در بازار را بررسی می‌کند «نخرید»های وارونه! مسئولان وزارت بهداشت از محدودیت‌های سفر در تعطیلات پایان هفته جاری خبر دادند دوباره تعطیلی، دوباره سفر، دوباره کرونا رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت خبر داد یکشنبه هفته آینده پایان تحریم تسلیحاتی 10 ساله ایران رئیس‌ مجلس در پایان سفر به سیستان و بلوچستان: اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات می‌رساند کرملین: مسکو با غرب به تفاهم نرسیده است معاون اول رئیس‌ جمهوری: اصحاب فرهنگ و هنر در ایران مظلوم هستند انتخابات آمریکا، همه‌پرسی مدیریت بحران کرونا در دولت ترامپ