قالیباف: اکنون اولویت قانونگذاران نظارت میدانی است

سرویس سیاست جوان آنلاین: قالیباف صبح روز دوشنبه ۲۱مهر از طریق فرودگاه کنارک وارد سیستان و بلوچستان شد و نظارت میدانی‌اش را در این استان با بازدید از شهر فرودگاهی چابهار آغاز کرد، او در جنوب سیستان و بلوچستان از مناطق حاشیه شهر زابل نظارت و بی‌واسطه با مردم گفتگو کرد و درددل‌ها و مشکلات آنان را شنید. بازدید از بیمارستان ایرانمهر، مرز کوهک و مدرسه شهید مطهری سراوان، بیت مقام معظم رهبری و کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر از دیگر برنامه‌های روز اول نظارت میدانی قالیباف در سیستان و بلوچستان بود. رئیس مجلس سپس در روز دوم نظارت میدانی در سیستان و بلوچستان از پروژه ۴۶هزار هکتاری انتقال آب به سیستان، مرز میلک، چاه نیمه زابل و دشت رباط خاش بازدید و ضمن گفتگو با مردم، از نزدیک مشکلات آنان را رصد کرد.
پس از این بازدید‌ها نوبت به جمع‌بندی نهایی پیگیری‌ها رسید که باید با حضور مسئولان استانی، اعم از مسئولان دولتی، نظامی و نمایندگان مجلس انجام شود، به همین منظور جلسه‌ای با حضور همه این مسئولان و رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، شاید که قفل رسیدگی به مشکلات استان سیستان و بلوچستان، پس از دهه‌های متمادی، محرومیت و تبعیض باز شود.
قالیباف: سیستان و بلوچستان در برخی شاخص‌ها بسیار عقب است
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تقدیر از میزبانی گرم مردم این خطه گفت: یکی از اهداف ما در مجلس این است که نهاد مجلس را به حمایت تک‌تک نمایندگان که متعلق به بخشی از این سرزمین هستند، پای کار بیاوریم.


وی ادامه داد: هدف بعدی اولویت دادن نظارت میدانی بر قانونگذاری است، چراکه در قانونگذاری مشکلی نداریم، در بخش قانون متورم هستیم؛ قانون‌هایی که زمینه اجرایی نداشته یا اینکه زمینه داشته ولی دستگاه‌ها آن را در معطلی قرار داده‌اند.
قالیباف افزود: حرف ما این است که این استان نسبت به بقیه نقاط کشور، در برخی شاخص‌ها بسیار عقب مانده و توجهی به آن نشده است. مجلس به عنوان جایی که برنامه تنظیم و بودجه تصویب می‌کند، حتماً باید نظارت میدانی را در دستور کار خود قرار دهد. در بودجه تلاش می‌کنیم که بودجه را با این شاخص‌ها ببندیم و مصمم هستیم اصلاح ساختار بودجه اتفاق بیفتد که البته یک‌ساله قابل انجام نیست، اما به دستور مقام معظم رهبری مجلس یازدهم مصمم است در بودجه ۱۴۰۰ این اقدام را که باید در سال ۹۸انجام می‌شد، انجام دهد تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود. اگر نتوانیم ظرفیت‌ها را وارد مدار کنیم از ضعف ما در نظارت است نه به دلیل نبود امکانات.
توضیحات قالیباف درباره اهمیت نظارت میدانی
قالیباف گفت: نیاز است برخی احکام بر اساس شرایط هر خطه و به صورت استانی نوشته شود، یکی از ثمرات نظارت میدانی این است که از مجلس بین مردم برویم و اثرات آنچه را تدوین و تصویب کردیم ببینیم، پروژه‌های زیادی می‌توان نام برد که پولش تمام شده یا روی کاغذ به بهره‌برداری رسیده، اما در عمل تکمیل نیست.
وی گفت: عادت کرده‌ایم هر پروژه‌ای را می‌خواهیم انجام دهیم دنبال بودجه دولتی باشیم و از ظرفیت‌های نهاد‌های عمومی و بنگاه‌های اقتصادی غافل هستیم، آن هم در شرایطی که شاهد تحریم‌های ظالمانه هستیم، البته ریشه همه مشکلات ما تحریم نیست.
استاندار: کار‌های انجام شده در شأن مردم و نظام نیست
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم در این نشست گفت: در شمال و جنوب استان کار‌هایی در حال انجام است که البته در شأن نظام و مردم نیست.
استاندار سیستان و بلوچستان البته دلیل این امر را تحریم‌ها می‌داند، اما قبل و بعد تحریم‌ها تاثیری در وضعیت استان نداشته و فقط از «بد» اوضاع «بدتر» شده است. در واقع استاندار صرفاً دولت را نمایندگی می‌کند و از نمایندگی مردم غافل شده است. او البته در پایان تقاضای بودجه بیشتر می‌کند و در واقع نشان می‌دهد همه چیز هم تقصیر تحریم‌ها نیست: «امیدوارم مباحث استان به گونه‌ای مطرح شود که هم در بودجه ۹۹ و هم در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان شود تا در پایان این برنامه به میانگین کشوری دست یابد.»
نماینده ولی‌فقیه: سفر رئیس مجلس نقطه امید در مردم ایجاد کرده است
آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در استان نیز در این نشست گفت: با وجود همه تحریم‌ها کار نشدنی نیست، می‌توانیم با توکل به خدا، تلاش و کار رشد سیستان و بلوچستان و رفع محرومیت‌ها را شاهد باشیم که تحقق آن نیازمند عزم ملی و حمایت مجلس و دولت است. با سفر رئیس مجلس به سیستان و بلوچستان نقطه امید در مردم ایجاد شده است، امیدواریم این امید و نظارت‌ها به نتیجه برسد و شاهد تحولی در بودجه سال آینده و توسعه این استان باشیم.
حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: وسعت سیستان و بلوچستان به اندازه چند استان و بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد، اندک است. انتقال آب از دریای عمان و چاه‌های ژرف در رفع مشکل کم‌آبی این استان مثمر است، ضرورت دارد که مشکلات طرح ۴۶هزار هکتاری انتقال آب به اراضی سیستان رفع و این پروژه تکمیل شود. لازم است به ایجاد و تکمیل کارخانه‌های کوچک و بزرگ، پیگیری حقابه، بهره‌مندی از انرژی‌های نو، تصویب منطقه آزاد سیستان، ایجاد سازمان عمران سیستان و رفع مشکلات راه‌ها توجه ویژه‌ای شود.
نگاه امنیتی به استان باید تغییر کند
فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه پرچم محرومیت بیش از ۴۰سال بر دوش ما سنگینی می‌کند، گفت: شاخص‌های سیستان و بلوچستان با دیگر استان‌ها فاصله دارد، تحریم امریکا سخت است، اما بدتر از آن خودتحریمی خودمان است، در حالی که ۱۶ استان ایران با ۱۵کشور همسایه هستند. دیپلماسی اقتصادی نقش اساسی در کشور دارد که در دستور کار است، مرز‌ها همیشه فرصت است، اما از این فرصت در کشور و استان نتوانسته‌ایم استفاده کنیم، با توجه به برنامه توسعه تجارت از سیستان و بلوچستان نگاه امنیتی به این خطه باید تغییر کند و به سمتی برود که به اقتصاد کشور هم کمک کند.
در زمینه بهداشت مردم مجبور به مراجعه به استان‌های دیگر هستند
حسین زهی، نماینده خاش هم گفت: خاش دو رودخانه دارد ولی وزیر نیرو برای رفع مشکل آن اقدامی انجام نداده است، میرجاوه روی گنج آب خوابیده، اما از بی‌آبی رنج می‌برد و تفتان هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. در زمینه بهداشت مردم ما برای کوچک‌ترین مورد به دیگر استان‌ها مراجعه می‌کنند که علاوه بر رنج سفر باید هزینه‌های اضافه را متحمل شوند.
نماینده مجلس: شاهد مهاجرت مردم از این استان هستیم
سرگزی، دیگر نماینده مردم سیستان هم گفت: شاهد مهاجرت مردم از این خطه هستیم و از سویی دلیل بسیاری از مشکلات عدم بهره‌مندی از دانشمندان و نیرو‌های مستعد این استان در کرسی‌های ملی و استانی است.
نماینده مجلس: به صیادان و کشاورزان مجوز داده نمی‌شود
معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار هم گفت: شاخص دسترسی مردم چابهار به آب سالم فقط ۱۹درصد است و ۸۱درصد مردم سقایی آبرسانی می‌شوند، حتی یک کیلومتر لوله‌کشی گاز در جنوب استان انجام نشده است. فاضلاب برای مردم حوزه انتخابیه ام رؤیاست.   وی با بیان اینکه به صیادان مجوز بهره‌برداری و برای اراضی کشاورزی مجوز داده نمی‌شود، اضافه کرد: مردم به رئیس مجلس و اقدام‌هایی که قرار است در راستای توسعه انجام شود، امید دارند و اطمینان داریم این امید ناامید نمی‌شود.
نماینده مجلس: طرح۴۶هزار هکتاری انتقال آب به اراضی کشاورزی سیستان مشکل دارد
سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی هم بیان کرد: در دو روز گذشته ۹منطقه مورد بازدید تیم این کمیسیون قرار گرفت و مسائلی که از قبل مورد عنایت بود، بررسی شد. نظارت میدانی تاثیرگذاری بیشتری دارد که در نتیجه آن شاهد تحرک ویژه‌ای در شاخص‌های مختلف استان خواهیم بود.
وی گفت: طرح ۴۶هزار هکتاری انتقال آب به اراضی کشاورزی سیستان به عنوان هدیه رهبری به این خطه با مشکلاتی، چون حقابه، اشکال در نظام بهره‌برداری و ایرادات فنی مواجه بود که به صورت ویژه برای رفع آن اقدام می‌شود.