یاوه گویی‌های ترامپ نشانه‌های شکست امریکا

مواضع واقدامات نامتعارف ترامپ در جایگاه رئیس جمهور امریکا در ماه‌های اخیر که ناشی از شکست سیاست‌های چهار سال اخیر امریکا در مواجهه با تحولات منطقه‌ای وجهانی و ضعف‌های داخلی نظیر مقابله با کرونا و برآورد وی نسبت به شکست در انتخابات آینده امریکا است، سبب نگرانی بسیاری از کشور‌ها وحتی اندیشمندان داخلی امریکا شده، به گونه‌ای که برخی در امریکا به پنتاگون توصیه کرده‌اند که در این ایام کیف موسوم به «کیف هسته‌ای» را که به رئیس جمهور امریکا اجازه می‌دهد هر لحظه فرمان حملۀ هسته‌ای را صادر کند، از او دور کنند.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای می‌نویسد که حتی اگر ترامپ بازنده انتخابات شود، باید نگران دو ماه و نیم بعد از انتخابات بود که وی همچنان رئیس جمهور خواهد بود، زیرا در آن مدت با مردم از سر کینه توزی رفتار خواهد کرد. سال گذشته بود که دونالد ترامپ از «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به عنوان «فردی کثیف، کینه توز و وحشتناک» یاد کرد. وی به تازگی گفته است اگر بازنده انتخابات باشد (مسئله‌ای که احتمال آن بسیار قوی است، اما قطعی نیست) نتایج آن را نخواهد پذیرفت. هیچ کس نمی‌داند اگر انتخابات در مسیر مورد نظر او پیش نرود، ترامپ ممکن است چه اوضاع آشفته و احتمالا خشونت‌هایی را رقم بزند و از امریکایی‌ها به خاطر آنکه صلاحیت او را نپذیرفته اند، انتقام خواهد گرفت؟ ما حدس زده ایم که ریاست جمهوری برای ترامپِ بی قدرت در روز سه شنبه (روز برگزاری انتخابات) چگونه خواهد بود.
این رفتار که به اذعان همه فعالان سیاسی در میان تمام روسای جمهور گذشته امریکا بی سابقه است، سبب شده است کارشناسان از آن به عنوان یکی از نماد‌های اصلی افول قدرت و نفوذ امریکا یاد کنند در این میان، اما مواضع و رفتار‌ها و جنایات ترامپ علیه مردم ایران بسیار خصمانه‌تر از دیگر کشورهاست که در البته دلیل آن نیز ناکامی ترامپ در نتیجه گیری از فشار حداکثری است که به زعم خود تلاش داشت اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند و با شکست اراده و مقاومت مردم ایران آن‌ها را به تسلیم کشانده و به تبع آن مردم را در اعتراض ومقابله با نظام به خیابان‌ها بکشاند.
به همین دلیل است که ترامپ در مواجهه با مردم ایران ناچار می‌شود از ادبیاتی استفاده کند که فقط اراذل و اوباش از آن استفاده می‌کنند به گونه‌ای که بسیاری از رسانه‌های امریکایی نیز حاضر به بازتاب آن نشوند. وقتی او در برنامه رادیویی «راش لیمبو» از الفاظ رکیک علیه ایران استفاده می‌کند، حتی رسانه‌های اصلی امریکایی حاضر به بازتاب آن نشده وپایگاه روزنامه «مترو» هم برای پوشش این خبر، ترامپ را فردی «بد دهن» توصیف کرده و نوشته استفاده او از دشنام فوراً با انتقاد در فضای مجازی روبه‌رو شد و بسیاری از کاربران، او را به دلیل استفاده از لحن نامتناسب با جایگاه ریاست‌جمهوری، مورد انتقاد قرار دادند.


در عرصه منطقه‌ای نیز به رغم ادعای مکرر ترامپ مبنی بر اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی منطقه برای امریکا و مزدورانش امن شده است، تحولات جاری منطقه نشان‌دهنده کذب این مدعاست چرا که اولا منشأ این ناامنی نه شهید سلیمانی و نیرو‌های جبهه مقاومت که اقدامات تجاوزکارانه امریکایی‌ها در منطقه است که سبب شده است محیط منطقه برای آنان نا امن شود و ثانیا این مردم منطقه هستند که به مقابله با تجاوزگری‌های آن‌ها برخاسته وابتکار عمل هم در دست آنان است. در این زمینه اظهارات اخیر کنت مکنزی فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا قابل توجه است که در عین تلاش برای ایران هراسی به اقتدار ایران اعتراف ومدعی می‌شود «ایران همچنان به بی‌ثبات‌سازی منطقه ادامه می‌دهد، اما امریکا با کشور‌های منطقه برای بازدارندگی در برابر هر گونه رفتاری خصمانه از سوی تهران، مشارکت دارد. «مصداق دیگر شکست منطقه‌ای امریکا، روند تحولات عراق است، که سبب شده است نظامیان امریکایی در این کشور به رغم محدودیت تردد وتخلیه بسیاری از پایگاه ها، در شرایطی قرار بگیرند که جرئت خروج از پایگاه‌های باقی مانده خود را نداشته باشند. سه روز پیش سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در مصاحبه با شبکه یمنی «المسیره» تصریح کرد: «امریکایی‌ها اگر به لجبازی ادامه دهند و با پای خود از عراق نروند، به‌صورت افقی اخراج خواهند شد. مقاومت روی مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) حساب باز نمی‌کند و او اجازه ندارد حق ملت عراق را مصادره کند و نیرو‌های امریکایی را در کشور نگه دارد. پارلمان عراق خروج نیرو‌های امریکایی را تصویب کرده است و نیرو‌های عراقی قادرند با هر تهدیدی مقابله کنند.»
رادیو فردا هم، با اذعان به قدرت نیرو‌های حزب‌الله عراق با اشاره به فرجه نیرو‌های مقاومت عراق به امریکایی‌ها می‌گوید: «شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران (!) روز یکشنبه ۲۰ مهرماه اعلام کردند حملات به اهداف امریکایی را متوقف کرده اند مشروط به این‌که بغداد یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های امریکایی از عراق ارائه کند.»
فارن افرز نشریه تخصصی سیاست خارجی در امریکا در گزارشی با تأکید بر اینکه امریکا به زودی شاهد افزایش نفوذ ایران در غرب آسیا و کاهش بیشتر تأثیرگذاری کشور‌های همسوی خود خواهد شد، یادآور می‌شود: «مدت‌هاست معلوم شده امریکا باید با توجه به هزینه‌ها و ریسک‌های موجود، حضور و تقلای کمتری در خاورمیانه داشته باشد. تحولات جنجالی ماه‌های اخیر تأکیدی است بر اینکه امریکا باید کمتر بر این منطقه تمرکز داشته باشد. این تحولات هزینه‌های درگیر ماندن و نیز خطرات غریب رویکرد ترامپ را روشن ساخت. البته در منطقه‌ای که امریکا، برای دورانی طولانی به عنوان یک هژمون، دست برتر را داشته، برای بسیاری از سیاستگذاران و تحلیلگران امریکایی پذیرش واقعیت‌های مربوط به کاهش منافع و در نتیجه کاهش نفوذ امریکا، دردآور است.» فارن افرز در ادامه با اذعان به اقتدار ایران می‌افزاید: «ایران دیرزمانی است که زندگی بدون درآمد نفتی را آموخته و اعمال نفوذ کم‌هزینه در منطقه را به خوبی تمرین کرده است. سپاه با دور زدن تحریم‌ها، هزینه خودش را درمی‌آورد. زمانی که بحران کرونا ویروس به پایان برسد، نفوذ نسبی ایران در جا‌هایی مثل عراق، لبنان و سوریه، بیشتر و نفوذ کشور‌های عربی، کمتر خواهد شد. این تغییر بازنگری در رویکرد بی‌حاصل ترامپ در برابر ایران را ضروری‌تر می‌سازد. دستاورد اصلی کارزار فشار حداکثری ترامپ، انزوای بین‌المللی امریکا در رویارویی با بلندپروازی هسته‌ای ایران، فشار‌های تازه بر دولت عراق برای اخراج نیرو‌های امریکایی از منطقه بوده است.»
در این زمینه به مصادیق دیگری می‌توان اشاره کرد، اما نکته مهم آن است که مدیران اجرایی کشور بتوانند این فرصت‌ها را به بستری برای تقویت اجماع داخلی وکاهش آسیب پذیری در برابر فشار‌های روانی دشمن تبدیل کنند، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات صبح روز دوشنبه ۲۱ مهرماه خود در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح، علت هیاهوی اراذل یاوه‌گو در امریکا درباره‌ی توانایی‌های دفاعی و موشکی و منطقه‌ای ایران را محاسبات دقیق و عقلانی جمهوری اسلامی برای رسیدن به این توانایی‌ها دانستند و گفتند: «این یاوه‌گویی‌ها ناشی از ترس آن‌ها و همچنین عقب‌ماندگی آن‌ها در این عرصه است، اما باید بدون توجه به این فضاسازی‌ها، دستگاه محاسباتی عقلانی را حفظ کرد و به‌لطف خداوند، جمهوری اسلامی در همه این عرصه‌ها باز هم پیش خواهد رفت.» ایشان عقلانیت را لازمه همه امور دانستند و خاطرنشان کردند: «باید ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و مبارزات اجتماعی نیز بر اساس عقلانیت باشد و گرفتار حاشیه نشویم و اصل و فرع را اشتباه نگیریم.»