۲ تصمیم مهم شورای‌عالی بورس

بر اساس آخرين آمار سازمان خصوصي‌سازي کشور، حدود 49 ميليون نفر، يعني بيش از نيمي از افراد جامعه، سهام عدالت دارند. در اين بين حدود 29 ميليون نفر روش غيرمستقيم و 20 ميليون نفر روش مستقيم را براي مديريت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند. در روش مستقيم، افراد مي‌توانند بدون واسطه براي معامله يا نگهداري سهام عدالت خود تصميم بگيرند. براي فروش دو روش در اختيار سهامداران است، مراجعه به بانکي که در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند و سود سهام عدالت طي اين سال‌ها به حساب سهامدار در آن بانک واريز مي‌شده است يا استفاده از سامانه معاملات آنلاين کارگزاري که فرد در آن حساب کاربري دارد. در حال حاضر امکان فروش کل سهام در اين روش وجود ندارد و سهام‌داران مي‌توانند سهام خود را به صورت پله‌اي به‌فروش برسانند. پرداخت سود در اين روش به صورت ساليانه و توسط شرکت‌هايي که سهامداران مالکشان هستند، انجام مي‌شود. در روش مديريت غير مستقيم، سهامي به افراد داده نمي‌شود بلکه سهام افراد در اختيار شرکت سرمايه‌گذاري استاني قرار مي‌گيرد و هر فرد به‌اندازه دارايي خود در سهام عدالت، مالک بخشي از سهام شرکت سرمايه‌گذاري استاني خواهد شد.
جزئيات جلسه شوراي‌عالي بورس
لازم به ذکر است، حسن قاليباف اصل، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه روز گذشته شوراي‌عالي بورس، با بيان اينکه تا به حال 27 شرکت آماده پذيرش در بورس شده‌اند، به آخرين وضعيت سهام عدالت و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني اشاره کرد و افزود: در جلسه ديروز آخرين وضعيت شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني و سهام عدالت بررسي و گزارشي در اين خصوص به شوراي‌عالي بورس ارائه شد. بر اساس گزارش سنا، او ادامه داد: طبق آئين‌نامه ابلاغ شده در مرداد ماه، شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني موظف بودند سهامداران خود را شناسايي و اسامي آنها را در سامانه ثبت کنند. سخنگوي شوراي عالي بورس ادامه داد: دو ماه از ابلاغ آئين‌نامه سپري شده و اکنون شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري بايد به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره سهامداران را براي حضور در مجمع دعوت کنند. او گفت: شرکت‌هاي سرمايه‌پذير هم بايد سود سهامداراني که روش مستقيم و غير مستقيم را انتخاب کرده‌اند مطابق ساير سهامداران پرداخت کنند. به اين ترتيب سود سهامداراني که روش مستقيم را انتخاب کرده‌اند به حساب شخصي آنها واريز و سود افرادي که روش غير مستقيم را انتخاب کرده‌اند به حساب شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني واريز مي‌شود. قاليباف به ضرورت اصلاحات مصوبه سال 91 شوراي‌عالي بورس در خصوص شرکت‌هاي تامين سرمايه نيز اشاره کرد و افزود: با توجه به مصوبات شورا در سال 91 تاسيس شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري موسسان مي‌توانستند حداکثر 35 درصد يک شرکت تامين سرمايه را داشته باشند. اما امروز با اصلاحاتي که در اين مصوبه صورت گرفت موسسان شرکت‌هايي که سهام عام تشکيل مي‌دهند، فارغ از اين که يک گروه يا چند گروه باشند، مي‌توانند حداکثر60 درصد يک شرکت تامين سرمايه را داشته باشند. اين مقام مسئول اضافه کرد که اين شرکت‌ها مجاز هستند که 40 درصد مابقي را پذيره‌نويسي عمومي کنند. همچنين اگر گروه يا گروه‌هايي عضو هيات مديره و سهامدار يک شرکت تامين سرمايه باشند نمي‌توانند در ديگر شرکت‌هاي تامين سرمايه به عنوان عضو هيات مديره حضور داشته باشند.
آغاز معاملات «صندوق پالايشي يکم»


طبق اعلام راضيه صباغيان، مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس، مطابق مقررات، يک ماه بعد از پايان پذيره‌نويسي امکان معامله براي صندوق‌هاي ETF فراهم مي‌شود. بر اساس گزارش ايرنا، با توجه به اينکه پذيره‌نويسي صندوق پالايشي يکم تا 30 شهريور ماه ادامه داشت؛ بنابراين بايد از اوايل آبان ماه امکان معامله براي اين صندوق فراهم شود.