آمار صعودي كرونا با ممنوعيت سفرها

آنقدر آمار مرگ و مير در کشور نگران کننده‌تر از هميشه است که محمدرضا ظفرقندي، رئيس کل سازمان نظام پزشکي از اين روزها به عنوان روزهاي سياه ايران ياد کرد و با بيان اينکه کشور ما به نسبت شمار مبتلايان، جزو پنج کشور اول جهان در مرگ‌ومير ناشي از کروناست، اعلام کرد: ما [سازمان نظام پزشکي] به عنوان جامعه پزشکي ايران به شدت نگران افزايش مرگ‌ومير عمومي و نيز صنفي کرونا هستيم و به همين خاطر به‌زودي کميته‌اي ملي را براي ارزيابي علت اين روند صعودي به ويژه نسبت بسيار بالاي مرگ‌ومير ناشي از کرونا در بين همکارانمان، تشکيل خواهيم داد».
هشدار نسبت به وقوع قتل‌عام کرونايي
در اين بين دکتر حسين کرمانپور مديرکل روابط عمومي سازمان نظام پزشکي اعلام کرد: شاخص مرگ و مير نسبت به ميزان‌ابتلا در تمام دنيا بر اساس علوم روز يک شاخص هشدار دهنده و بزرگ‌ است. ما امروز دنبال اين هستيم که ببينيم چرا تا اين حد مرگ‌ومير داريم و در عين حال چرا مرگ‌ومير در خود جامعه پزشکي اينقدر بالا است؟ پزشک در بيمارستان و آي‌سي‌يو به بيماري مبتلا مي‌شود، او را بستري مي‌کنند و با تمام تکنولوژي که داريم، نمي‌توانيم او را نجات دهيم و فوت مي‌کند. بنابراين هر دو شاخص مرگ و مير نسبت به ابتلا و شاخص مرگ‌ و مير جامعه پزشکي نسبت به مرگ و مير جامعه در ايران بالاست و بايد دقيق و علمي مشخص شود که چرا اين اتفاق مي‌افتد. وي در ادامه افزود: متاسفانه کرونا جزو معدود بيماري‌هايي است که مدت بستري بيمار در بيمارستان بيش از سه روز است که منجر به اشغال تخت بيش از ظرفيت مي‌شود. اکنون شرايط ما به گونه‌اي است که اگر بيمار افزايش يابد، بيمار بايد منتظر بماند تا تخت خالي شود. در عين حال در اين هفت ماه بايد براي مردم ثابت شده باشد که وزارت بهداشت نمي‌توانند بيش از 25 درصد به سلامت جامعه کمک کنند و 75 درصد عوامل در اختيار مردم است. به عنوان يک پزشک اورژانس که هر روز بيماران مبتلا به کرونا و مرگ و ميرها را مي‌بينم، از مردم مي‌خواهم که به ميدان بيايند و به داد هم برسند. اگر اين حميت در مردم گل کند، ظرف چهار ماه مي‌توانيم جشن بگيريم، اما اگر مردم نباشند، دولت هر کاري هم که انجام دهد، نمي‌تواند کاري از پيش ببرد. اگر مردم حواسشان نباشد، قتل عام رخ مي‌دهد». در تازه‌ترين مورد عليرضا زالي، فرمانده عمليات مقابله با کرونا در پايتخت، از دو هفته قبل بر لزوم «مداخلات جدي» به ويژه محدوديت در ترددهاي غيرضروري براي مهار روند صعودي شمار مبتلايان و جان‌باختگان کرونا تاکيد دارد اما تاکنون با اين مداخلات موافقت نشده است. زالي بار ديگر گفت که «تهران در حال تجربه سخت‌ترين روزهاي موج سوم بيماري کرونا است و تا زماني که مداخلات جدي اعمال نشود اين موج رو به افول نخواهد گذاشت و شرايط به همين شکل ادامه مي‌يابد».
انفجار کرونا در تعطيلات پيش‌رو


انجام سفر و تعطيلي روز شنبه (26 مهر)، به يکي از دغدغه‌هاي مسئولان کشوري و استاني تبديل شده است، به‌گونه‌اي که مسئولان معتقدند که اگر از چهارشنبه تا روز صبح جمعه حدود دو ميليون سفر در کشور به ثبت برسد، آن زمان با انفجار شيوع کرونا روبه‌رو خواهيم بود. در همين راستا روز گذشته سعيد نمکي، وزير بهداشت از رئيس جمهوري درخواست کرد که اجازه دهند در پنج شهر که شيوع کرونا در آنها بالاست مانند تهران، کرج، مشهد، اصفهان و اروميه در سه روز تعطيلي پيش روي، منع عبور و مرور و محدوديت رفت و آمد اعلام کنند که دکتر روحاني بلافاصله با اين درخواست وزير موافقت کردند. از اين رو به دستگاه‌هاي مربوط شده است. کيانوش جهانپور، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، درباره اين ابلاغيه گفت: «اين وزارتخانه براي حداقل سه روز تعطيلات پيش رو، درخواست محدوديت تردد به پنج شهر که شيوع کرونا در آن نسبتا بالاست را به ستاد ملي مقابله با کرونا ارائه کرده که موضوع جهت اجرا به کميته امنيتي اجتماعي و دستگاه‌هاي مسئول ابلاغ شده است. مسافرت درون‌شهري در اين پنج شهر شامل محدوديت‌ها نمي‌شود و محدوديت‌ها از بامداد پنجشنبه شروع شده و تا ظهر روز يکشنبه ادامه خواهد داشت». همزمان، عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت، گفت: تنها خودروهاي سواري با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و مجاز به خروج از شهر نيستند. او افزود: خودروها با پلاک شهرهاي ديگر که قصد ورود به اين پنج شهر را داشته باشند، تنها با ارائه کارت ملي و احراز سکونت مي‌توانند وارد شوند. سيما لاري، سخنگوي وزارت بهداشت، هم با اشاره به محدوديت تردد در اين پنج شهر گفت: «با توجه به شرايط بيماري در ايران ممکن است اين محدوديت شامل شهرها و استان‌هاي ديگر هم شود.»