تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا پایان هفته جاری

استاندار تهران از تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران تا پایان هفته جاری خبر داد.به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در تشریح تمدید محدودیت‌ها در پی تشدید شیوع کرونا ویروس گفت: تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز ۲۷ تا پایان هفته  جاری در استان تهران به قوت خود باقی است. در خصوص برگزاری کلاس‌ها در مدارس ،دانشگاه‌ها و سایر آموزشگاه‌ها تاکید بر آموزش‌های غیر حضوری و بهره‌گیری از فضای مجازی است.وی افزود: همچنان استفاده از ماسک از درب منازل برای شهروندان در استان  تهران ضروری و الزامی است. برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.
شمار جانباختگان کرونا در کشور از ۳۰ هزار تن گذشت
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۴۱۰۳ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد.به گزارش ایسنا،  دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز  25 مهر تا روز ۲۶ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۷۹ نفر از آنها بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۵۲۶ هزار و ۴۹۰ نفر رسید.لاری گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۲۵۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تا روز ۲۶ مهر، ۴۲۳ هزار و ۹۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.به گفته وی، ۴۷۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا روز ۲۶ مهر، چهار میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۶۳ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.وی همچنین در توضیح استانهای در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.وی درباره استانهای در شرایط هشدار نیز گفت: استانهای هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
چرایی نبود داروهای مربوط به کرونا در برخی بیمارستانها


رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در حوزه دارو و تجهیزات مربوط به کرونا هیچ گونه کمبودی نداریم، گفت: در حوزه داروهای کرونا، در کشور تولید فراوانی داریم و حتی بخشی از این داروها علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‌کند، صادرات هم می‌شوند.دکتر محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با ایسنا، درباره برخی اظهارات مبنی بر کمبود داروهای رمدسیویر، فاویپیراویر و اکتمرا در بیمارستان‌ها، گفت: مباحثی که در این باره مطرح می‌شود، به دلیل کمبود نیست. ممکن است به دلیل مسائل مالی و بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌ها، بیمارستانی نتواند این داروها را تامین کند، اما در حوزه این داروها تولید کافی کشوری را داریم و هر یک از آن‌ها به جز اکتمرا یا توسیلیزومب در چند کمپانی در داخل کشور تولید می‌شوند.وی افزود: بنابراین در حوزه داروهایی که برای کرونا مطرح شده است، در کشور تولید فراوانی داریم و حتی بخشی از این داروها علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‌کند، صادرات هم می‌شوند. در مرحله فوق اشباع در حوزه تولید این داروها هستیم. بنابراین اصلا مشکل کمبود نداریم و حتی بخشی را صادر می‌کنیم. ماهانه یک تا دو میلیون دوزی که از این دارو‌ها مصرف می‌شود، در شرکت‌های پخش قابل دسترس و تهیه است و هر کدام چند تولید کننده دارند.شانه ساز درباره وضعیت تجهیزات تنفسی در فصل سرما و با توجه به شیوع کرونا و احتمال شیوع آنفلوآنزا نیز گفت: همه موارد لازم را برای این موضوع پیش بینی کرده‌ایم. یکی از مواردی که در کشور شرکت‌های خودمان آن را تولید می‌کنند، ونتیلاتور است که حتی آنها با توجه به اینکه قول دادند که نیاز کشور را برطرف کنند، متقاضی صادرات تجهیزات شان هستند و گلایه دارند که چرا به ما اجازه صادرات نمی‌دهید که شاید گلایه به جایی باشد.رئیس سازمان غذا و دارو در این باره افزود: ما داریم موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر به اطمینان ۱۰۰ درصد برسیم که نگرانی از نظر تجهیزات تنفسی در داخل ایجاد نمی‌شود، اجازه صادرات را هم خواهیم داد. به طور کلی هیچ مشکل و کمبودی در حوزه دارو و تجهیزات کرونا نداریم.
تا زمانی که بیمارستان غیر صحرایی وجود دارد
از بیمارستان صحرایی استفاده نمی‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره امکان بهره برداری از بیمارستان‌های صحرایی به جای تخصیص تخت‌های بخش‌ها مختلف بیمارستانی به بیماران کرونا با توجه به روند افزایشی این بیماری در کشور، گفت: در هیچ جای دنیا تا زمانی که بیمارستان غیر صحرایی وجود دارد، از بیمارستان صحرایی استفاده نمی‌شود.دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا امکان استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی به جای محدود کردن ظرفیت بخش‌های بیمارستانی و تخصیص این بخش‌ها به کرونا وجود دارد؟ اظهار کرد: در هیچ جای دنیا تا زمانی که بیمارستان غیر صحرایی وجود دارد، از بیمارستان صحرایی استفاده نمی‌شود.وی تاکید کرد: برای سایر بخش‌ها تقسیم‌بندی انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.به گزارش ایسنا، در پی موج سوم شیوع بیماری ویروس کرونا در کشور، بسیاری از مجتمع‌های بیمارستانی، به دلیل افزایش بیماران کرونایی نیازمند به بستری، از بخشی از ظرفیت سایر بخشهای درمانی نیز جهت ارایه خدمت به این بیماران استفاده کرده‌اند.