صنعا: هزاران اسیر دیگر در اختیار داریم

بزرگترین عملیات تبادل اسرا و انتقال بیش از هزار نیروی اسیر در جنگ یمن روز پنجشنبه انجام شد. بنابر گزارش خبرنگار المیادین، مبادله اسرا یک پیروزی مهم برای دولت صنعا به شمار می‌رود؛ چرا که توانسته ائتلاف سعودی را وادار به آزاد‌سازی ۶۸۱ اسیر یمنی در مقابل ۴۰۰ اسیر وابسته به خود کند. دولت یمن هم اکنون در حال پی ریزی روند دیگری از مبادله اسرا و ازسرگیری مذاکرات میان طرفین است.
«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین تصریح کرد: کشور‌های متجاوز بار‌ها درخصوص مبادله اسرا کارشکنی کردند. «عبدالقادر مرتضی» رئیس‌کمیته ملی امور اسرای یمن نیز فاش کرد که در میان اسرایی که صنعا آنها را آزاد کرده است، ۱۵ شهروند سعودی و چهار سودانی حضور داشتند!
از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المسیره اظهار داشت: ما به امور اسرای دشمن رسیدگی می‌کنیم و برعکس طرف مقابل، به آنها خدمات ارائه می‌دهیم. یحیی سریع افزود: اگر دشمن به فراخوان صلح ما پاسخ مثبت ندهد، ما آماده انجام یک عملیات نظامی بزرگ هستیم.
«عبدالمجید الحنش» عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن با ائتلاف سعودی هم اعلام کرد که این ائتلاف به دلیل اینکه پیروزی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در میدان جنگ نپذیرفته است به تبادل اسرا راضی شد و بر انجام آن اصرار کرد. او گفت، ائتلاف سعودی مسئله اسیران را نادیده می‌گیرد و اصرار آن بر نپذیرفتن این عملیات به معنای یک پیروزی دیگر برای ماست.


«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن، نیز تاکید کردکه پیگیری پرونده تبادل اسرا یک موضوع انسانی است. وی در ادامه سخنانش از کند پیش رفتن امور در راستای آزادی تمامی اسرای یمنی از زندان‌های آل‌سعود ابراز تاسف کرد. الحوثی گفت، آمادگی داریم تا تمامی اسرا را به طور یکجا با طرف سعودی مبادله کنیم البته ریاض در راستای آزادی تمام اسرای دو طرف دست به کارشکنی‌هایی هم زده است.تمامی اسرا برادرانمان هستند و به خواست خداوند به زودی آزاد می‌شوند.
شکنجه اسرا
«محمد عبدالسلام» رئیس‌هئیت ملی یمن نیز تاکید کرد که اسرای ما در زندان‌های سعودی چندین بار مورد تعرض و شکنجه‌های مختلف قرار گرفته‌اند تا جاییکه در بسیاری از موارد اینگونه اقدامات وحشیانه به قتل   آنها منجر شده است. عبدالسلام گفت:« استقبال گرم و پرشور مردمی و رسمی از اسرای بازگردانده شده به وطن نشان می‌دهد که آزادی آنها یعنی اجرا شدن بخشی از برنامه آزادی و استقلال خاک این کشور از چنگال دشمن سعودی.» وی افزود، برگزاری چنین مراسمی و خوشحالی مردم (به خاطر آزادی اسرا) قدرت و روحیه و ایستادگی مبارزان برای مقابله با دشمن را ارتقا می‌دهد. برگزاری جشن و خوشحالی مردم نشان داد که تا چه حد هر یک از اسرایمان از حمایت ملت شان برخوردار هستند و هیچ‌گاه تنها گذاشته نخواهند شد.
در همین ارتباط «عبدالقادر المرتضی» رئیس‌کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» جزئیات بیشتری از عملیات تبادل اسرا و به طور کلی پرونده اسرا را فاش کرد. وی گفت، یکی از سران ائتلاف متجاوز در مأرب با آزادی ۱۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی مخالفت کرد بنابراین صنعا نیز آزادی ۱۰ اسیر تابع این شخص را نپذیرفت. المرتضی تأکید کرد، اسرا مورد شکنجه و اهمال پزشکی قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها به بیماری‌های مزمن و واگیردار دچارند، تیم‌های پزشکی دولت نجات ملی یمن در حال درمان این اسرا هستند. وی ادامه داد: «ما لیستی از ۱۵۰۰ اسیر از نیروهای ائتلاف متجاوز در جبهه‌های مرزی، مأرب و الجوف ارائه دادیم اما آنها فقط با ۴۰ نفر موافقت کردند؛ ائتلاف بر روی آزادی اسرا و مجروحان حزب «اصلاح» (وابسته به دولت مستعفی) به علاوه هسته‌های جنایتکار دخیل در بی‌ثباتی امنیتی در صنعا و دیگر استان‌ها و عناصر تکفیری تمرکز دارد.»
هزاران اسیر در اختیار داریم
وی ادامه داد:« سعودی‌ها تلاش می‌کردند که نقش میانجی را در مذاکرات داشته باشند اما ما رد و اعلام کردیم باید به عنوان طرف مذاکره‌کننده حضور داشته باشند. نیروهای مسلح یمن هزاران اسیر از مزدوران و تعداد بسیاری از سران و اسرای سعودی و سودانی در اختیار دارد.» وی ضمن اعلام اینکه تا کنون ۴۷۰۰ اسیر آزاد شده‌اند، به خانواده‌های دیگر اسرا قول داد برای آزادی همه آنها تلاش شود. در همین حال، «فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع‌‌رسانی یمن در این خصوص گفت که متجاوزان سعودی اسرای یمنی را شکنجه و قتل‌عام می‌کردند. او در ادامه افزود: «در زندان‌های عربستان تعدادی از اسرا کشته شدند و اعضای بدن آنها فروخته شد».