جریمه، همه را ماسک‌پوش کرد!

بنا بر مصوبه ستاد ملي مقابله با کرونا و اعلام استانداري تهران، براي کساني که در استان تهران از ماسک استفاده نمي‌کنند، جرايمي بين 20هزار تا 500هزار تومان در نظر گرفته شده است. حميدرضا گودرزي، معاون استاندار تهران گفته اين جريمه‌ها براي افراد بالاي 18سالي که ماسک نمي‌زنند، مسافران تاکسي و اتوبوس و رانندگان خودروهايي که به اين دسته از افراد خدمات مي‌دهند به وسيله دوربين، در نظر گرفته شده است. هنوز چند روز از اعلام اين جريمه و برخورد سخت‌گيرانه با افرادي که ماسک نمي‌زنند، نگذشته که پليس مي‌گويد: «از طرح سختگيرانه‌ فعلا برخوردهاي ارشادي انجام مي‌شود». اما در روزهاي اخير اخبار متعددي در رابطه با ارسال پيامک‌ها‌ي جريمه خودرو در فضاي مجازي منتشر شد. با وجود اينکه از سوي مسئولان مربوطه اعلام شده بود که اين محدوديت در تهران است، متن پيامکي در فضاي مجازي منتشر شد که در تاريخ 21 مهرماه، يک راننده به‌دليل نزدن ماسک در محور جهرم- شيراز، مبلغ 204000 (تومان يا ريال) جريمه شده است. همچنين برخي از رانندگان در اطراف شهر تهران به پليس 110 اطلاع دادند که برخي از افراد با لباس پليس و قبض‌هاي جريمه به آنها گفته‌اند که مبلغ 50 هزار تومان براي نزدن ماسک جريمه شده‌اند، همچنين اخباري در ارتباط با جريمه خودروهايي که سرنشينان آنها در پمپ بنزين ها ماسک نمي‌زنند! يکي از رانندگان تاکسي که در مسير اسلامشهر کار مي‌کند درباره جريمه 50 هزار توماني با «آرمان ملي» تماس گرفت و گفت: «در کنار خيابان ايستاده بودم و ماسکم را پايين زدم تا بتوانم يک سيب بخورم، ناگهان فردي از کنارم رد شد و گفت من مامور ستاد ملي مقابله با کرونا! هستم و اين هم کارت شناسايي. 50 هزار تومان به دليل نزدن ماسک جريمه شديد! و باعث دعوا و درگيري ما شد که مردم آمدند و آن شخص در ميان شلوغي و ازدحام ناپديد شد». زماني‌که از اين راننده مي‌پرسيم که آيا مدارک اين فرد را بررسي کرديد، پاسخ مي‌دهد: «از اين اتفاق آنقدر شوکه شده بودم که فراموش کردم مدارکش را ببينم».
تا به‌حال کسي جريمه نشده است
با اين توصيفات معاون اجتماعي و فرهنگي ترافيک پليس راهور ناجا اين موضوعات را شايعه و بهانه‌اي براي اخاذي از مردم مي‌داند و به «آرمان ملي» مي‌گويد: تا به‌حال هيچگونه جريمه‌اي براي نزدن ماسک نداشتيم و از روز سه شنبه ماموران پليس راهور به رانندگان يا مسافراني که ماسک نمي‌زنند تذکر شفاهي و لساني مي‌دهند. سرهنگ عين‌ا... جهاني با اشاره به اخبار و پيامک‌هايي در رابطه با جريمه شهروندان و رانندگان مي‌افزايد:‌ اين‌ها شايعات فضاي مجازي يا وسيله‌اي براي کلاهبرداري از مردم است. شهروندان اگر مي‌خواهند از صحت و سقم اين خبرها مطلع شوند، فقط به پايگاه اطلاع‌رساني پليس و راهور 120 مراجعه نمايند. ما هيچگونه جريمه‌اي از طريق دوربين نداريم و استفاده نکردن از ماسک فقط در تهران و مسافرين وسايل حمل و نقل عمومي مثل اتوبوس و تاکسي آن هم به‌صورت تذکر لساني انجام مي‌گيرد و اگر در آينده نيز قرار باشد جريمه‌اي براي شهروندان درنظر گرفته شود، جريمه به صورت دستي خواهد بود نه دوربين. سرهنگ جهاني درباره جريمه مسافران تاکسي و اتوبوس که از ماسک استفاده نمي‌کنند، تصريح کرد: طرف حساب پليس راننده تاکسي و اتوبوس است، راننده تاکسي و اتوبوس موظف است که به مسافر تذکر دهد که از ماسک استفاده کند و اگر مسافر رعايت نکرد حق دارد از سوار کردن اين مسافر خودداري کند.
در حال برنامه‌ريزي هستيم


همچنين سرپرست پليس پيشگيري تهران بزرگ نيز در اين‌باره مي‌گويد: «ماموران انتظامي در رده‌هاي مختلف در قالب کلانتري‌ها و سرکلانتري‌ها از روز سه‌شنبه تذکر لساني را به افرادي که پروتکل‌هاي ابلاغي را رعايت نمي‌کنند، آغاز کرده است.» سرهنگ جليل موقوفه‌اي مي‌گويد نيروي انتظامي در اين مرحله به شکل ارشادي به متخلفان تذکر لساني مي‌دهد: «مأموران وظيفه دارند از شهروندان بخواهند تا از ماسک استفاده کنند يا رانندگان را مجاب کنند تا از سوار‌کردن مسافران بدون ماسک خودداري کنند. اين روند تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.» وي تصريح کرد: «درباره جرايم نقدي پيش‌بيني شده از سوي ستاد ملي مقابله با کرونا و سازوکار اخذ اين جرايم نيز در حال برنامه‌ريزي هستيم».