یک نوجوان دیگر در استان بوشهر خودکشی کرد زنگ خطر انتخاب کودکانه شوکران مرگ

گروه حوادث – در کمتر از دو هفته دو نوجوان در استان بوشهر خودکشی کرده‌اند. این خبر به اندازه کافی نگران‌کننده است و شاید خبر از آتشی زیر خاکستر بدهد. علل خودکشی در نوجوانان از جمله مسائلی است که بسیاری از خانواده‌ها و جامعه را درگیر خود کرده است. نوجوانی دوره‌ای پر فشار و سرشار ازتنش‌های روانی، جسمانی و تغییرات بسیار شدید است که اغلب نگرانی‌های زیادی برای والدین نوجوان و نحوه برخورد با این تغییرات به وجود می‌آورد. بنابر‫این تلاش برای پیشگیری از ایجاد تفکر خودکشی بهترین راه مقابله با این پدیده است.
خودکشی یکی از 5 عوامل اول مرگ‫و‫میر در نوجوانان است. در هفته گذشته خودکشی کودک 11 ساله در استان بوشهر به دلیل نداشتن گوشی حواشی بسیاری داشت و واکنش‌های بسیاری هم به دنبال داشت. اما روز جمعه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نوجوان دیگری در این استان خودکشی کرده است. اکبر احمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کنگان، از آغاز تحقیقات قضایی در خصوص خودکشی فردی در یک خانه باغ خبر داد و عنوان کرد: پنجشنبه شب گزارشی مبنی بر خودکشی نوجوانی ۱۶ ساله در یک خانه باغ در اطراف کنگان واصل شد.
او خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که متوفی اهل شهرستان کوهدشت استان لرستان بوده و با مادر و خواهران خود در همان خانه باغ زندگی می‌کرده است. ادامه تحقیقات حاکی از آن بود که متوفی ترک تحصیل کرده و پدر وی به جرم قتل در زندان به سر می‌برد.
احمدی عنوان کرد: در حال حاضر انگیزه خودکشی در دست بررسی قرار دارد.


پس از این بود که معاون سیاسی استاندار بوشهر دو خودکشی در شهرهای جنوبی بوشهر در کمتر از یک هفته را نگران‌کننده دانست. مجید خورشیدی در نشست بررسی علت بروز آسیب‌های اجتماعی در بین قشر کودک و نوجوان، با بیان اینکه در همه وقایع و حوادث مسئولان باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: خودکشی ۲ کودک و نوجوان در شهرهای جنوبی استان بوشهر در کمتر از یک هفته موضوع بزرگی است و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.
وی با اظهار تاسف از خودکشی نوجوان ساکن کنگان افزود: وقتی یک پدیده اجتماعی رخ می‌دهد متاسفانه احتمال الگوسازی و تسری به دیگران را نیز به دنبال خود دارد.
معاون سیاسی استاندار بوشهر بر نقش رسانه‌های گروهی و متخصصان امور تربیتی و مشاوره در ارتقای مهارت‌های زندگی و تاب آوری در مقابله با بحران‌های وارده بر خانواده ‌ها تاکید کرد.
خورشیدی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر از طریق دستگاه‌های حمایتی و انجمن‌های حمایت از خانواده‌های زندانیان، تصریح کرد: سازمان‌های مددکاری باید با همکاری خیرین، پروژه حمایت از خانواده زندانیان و بررسی آسیب‌های اجتماعی این خانواده‌ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا شاهد بروز آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در این خانواده‌ها نباشیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با تاکید بر ضرورت بررسی اداره کل آموزش و پرورش از علت ترک تحصیل این نوجوان و دیگر کودکان و نوجوانان ترک تحصیل کرده و ایجاد بانک اطلاعاتی از آنان، گفت: باید توجه ویژه‌ای به کودکان کار شود تا از بروز آسیب‌ها در این قشر جلوگیری شود.
وی همچنین به سازمان بهزیستی ماموریت داد تا بررسی و اقدامات حمایتی و مشاوره‌ای را درمورد خانواده هایی که اعضای آنها در گذشته سابقه اقدام به خودکشی داشته اند، به مورد اجرا گذارد.
آمارهای بهزیستی و نیز نیروی انتظامی استان گویای آن است به‫رغم وقوع تاسف بار دو پدیده اخیر خودکشی نوجوانان در شهرستان‌های جنوبی، این پدیده در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی نشان نمی‌دهد.
اما درباره حوادثی از این دست، اخبار ضد و نقیض فراوانی وجود دارد که شاید در این میان رسانه‌ها باشند که بتوانند جزئیات بیشتری را در دسترس افکار عمومی قرار دهند اما گاهی عملکرد نامناسب رسانه بیش از پیش باعث سرگردانی مخاطب می‌شود. محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوت که به عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران از او یاد می‌شود نیز بر این باور است که عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار مرگ سیدمحمد موسوی‌زاده، نه تنها منجر به افزایش آگاهی عمومی نشده، بلکه بیشتر مردم را سرگردان کرده است. به گفته او، رسانه‌ها صرفا بازتاب‌دهنده اظهارنظرهای مختلف شده‌اند و خودشان هیچ کار تحقیقی برای کشف بهتر واقعیت‌ها و ارائه روایتی درست‌تر، انجام نمی‌دهند.
او در درباره نحوه پوشش اخبار خودکشی دانش‌آموز ۱۱ساله بوشهری، اظهار کرد: عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار خودکشی پسربچه بوشهری بیشتر باعث سرگردانی مردم شد. رسانه‌ها باید به صورت همه‌جانبه به موضوع بپردازند و نه اینکه هر روز یک خبر جدید منتشر شود که حرف‌های قبلی را تکذیب می‌کند.
او ادامه‌ داد: در چنین شرایطی وظیفه خبرنگار این است که به سرچشمه یعنی محل وقوع حادثه برود و از نزدیک اطلاعات را به دست آورد و آنها را بررسی کند و در اختیار مخاطب قرار بدهد. تا زمانی که یک معضل اجتماعی افشا نشود، نمی‌توان برای آن راه‌حل پیدا کرد بنابراین گام اول افشای درست معضلات اجتماعی است که در قالب چنین حوادثی خودش را نشان می‌دهد.
این روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره اینکه چرا رسانه‌ها در پوشش اخبار حوادث دچار سردرگمی می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های اصلی این موضوع، تحریریه‌نشینی خبرنگاران است. این در حالی است که اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری ایجاب می‌کند که خبرنگاران برای جلوگیری از طرح شایعات، در محل حادثه حضور پیدا کرده و با خانواده، نزدیکان و مسئولان مدرسه صحبت می‌کردند و سپس تمام اطلاعات به‌دست‌آمده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند.
بلوری در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه نامناسب پوشش اخبار حوادثی همچون مرگ یا خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری منجر به افزایش بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌ها می‌شود، بیان کرد: اعتماد مردم به رسانه‌ها پایین آمده و طبیعی هم است. در پوشش اخبار مرگ این پسربچه‌ هر خبرگزاری یک چیز می‌نوشت که منجر به سرگردانی مردم شد. بنابراین طبیعتا چنین عملکردی اعتماد عمومی به مطبوعات و به‌طور کلی رسانه‌های جمعی را از بین می‌برد.
حالا در کمتر از یک هفته شاهد دومین مورد خودکشی یک نوجوان در شهرهای جنوبی استان بوشهر هستیم. این موضوع شاید زنگ هشداری باشد که مسئولان امر بیش از پیش به این گروه سنی توجه کنند تا جلوی حوادث ناگوار را در آینده بگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر بر قیمت نفت در بازار جهانی را بررسی کرد روزگار سیاه نفت رضا دهکی جنگ مغلوبه جناحی یک نوجوان دیگر در استان بوشهر خودکشی کرد زنگ خطر انتخاب کودکانه شوکران مرگ ماجرای کشف 9 کامیون قاچاق دارو در عراق چیست؟ ابهام‌های قاچاق دارو از مرزهای ایران سند امنیت قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد از «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی» تا «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه» آسیب هجمه‌های اخیر علیه رئیس‌جمهوری به فضای سیاسی کشور چگونه خواهد بود؟ روحانی، سیبل توهین اصولگرایان سه هدف پروازی از جنگ آذربایجان و ارمنستان توسط پدافند هوایی ایران ساقط شدند ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضد کرونا و بدون حضور جمعیت انجام شد برگزاری مراسم ایام عزاداری پایان ماه صفر در حضور رهبر انقلاب عارف: جریان رقیب اصلاحات هیچ گاه شهامت عذرخواهی از مردم را نداشت آمادگی اصلاح‌طلبان برای عذرخواهی انجام دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین از روز دوشنبه در تهران