ماجرای کشف 9 کامیون قاچاق دارو در عراق چیست؟ ابهام‌های قاچاق دارو از مرزهای ایران

در روزهای اخیر انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر کشف صدها هزار دلار داروی قاچاق از ایران حساسیت زیادی ایجاد کرده است. این در حالی است که اخیرا برخی داروها در کشور کمیاب شده یا با قیمت‌های بالاتری نسبت به گذشته به فروش می‌رسند. همین امر باعث ایجاد ابهامات فروانی در خصوص صحت تاثیر تحریم‌ها بر میزان کمبود دارویی در کشور شده است. در پی همین ابهامات سازمان غذا و دارو دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: داروهای قاچاق مکشوفه در کشور عراق، که در بعضی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته است، متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه بوده و صرفا از طریق یکی از مرزهای کشور ترانزیت شده بود.
همزمان با انتشار اخباری در مورد کمبود و گرانی دارو در ایران، دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق از کشف و خنثی‌سازی بزرگ‌ترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور خبر داد. اما سازمان غذا و دارو اعلام کرد که این داروها متعلق به کشور دیگری بوده‌اند و صرفا از طریق یکی مرزهای کشور ترانزیت شده‌اند.
در اطلاعیه سازمان غذا و دارو آمده است: در مقطعی که هموطنان‌مان با تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا مواجه شده و این کشور با ادعای حقوق بشر سلامتی مردم ایران را نشانه گرفته است و علی‌رغم شعارهایی عوام‌فریبانه مبنی بر عدم تحریم غذا و دارو، عملاً تامین و واردات برخی داروها و تجهیزات پزشکی حیاتی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است، تمام توان و ظرفیت‌های داخلی به کار گرفته شده تا بیماران از بابت تامین داروهای خود احساس کوچک‌ترین نگرانی نداشته باشند.
بر همین اساس و با توجه به اینکه بخشی از داروهای مورد نیاز بیماران با ارز دولتی تامین می‌شود و امکان سوءاستفاده برخی افراد سودجو در حوزه قاچاق دارو وجود دارد، طی ماه‌های اخیر و با دستور مقام عالی وزارت، سامانه تیتک جامع‌تر و کامل‌تر از گذشته علاوه بر فراهم کردن امکان رصد اصالت محصولات سلامت محور برای مصرف‫کنندگان داخلی، در صورت وقوع تخلف قاچاق به واسطه اجرای برچسب گذاری به روش TTAC امکان شناسایی منشا و مبدا تخلف در داخل کشور امکانپذیر و در دسترس قرار گرفته است.
به این ترتیب علاوه بر اعلام اینکه داروهای مکشوفه در عراق به هیچ عنوان ایرانی نبوده و تنها از مسیر مرز ایران ترانزیت و وارد عراق شده است، به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند که با سوداگرانی که نیت سودجویی در شرایط کنونی کشور، آن هم در حوزه سلامت مردم را دارند به جد برخورد خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر بر قیمت نفت در بازار جهانی را بررسی کرد روزگار سیاه نفت رضا دهکی جنگ مغلوبه جناحی یک نوجوان دیگر در استان بوشهر خودکشی کرد زنگ خطر انتخاب کودکانه شوکران مرگ ماجرای کشف 9 کامیون قاچاق دارو در عراق چیست؟ ابهام‌های قاچاق دارو از مرزهای ایران سند امنیت قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد از «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی» تا «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه» آسیب هجمه‌های اخیر علیه رئیس‌جمهوری به فضای سیاسی کشور چگونه خواهد بود؟ روحانی، سیبل توهین اصولگرایان سه هدف پروازی از جنگ آذربایجان و ارمنستان توسط پدافند هوایی ایران ساقط شدند ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضد کرونا و بدون حضور جمعیت انجام شد برگزاری مراسم ایام عزاداری پایان ماه صفر در حضور رهبر انقلاب عارف: جریان رقیب اصلاحات هیچ گاه شهامت عذرخواهی از مردم را نداشت آمادگی اصلاح‌طلبان برای عذرخواهی انجام دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین از روز دوشنبه در تهران