سند امنیت قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد از «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی» تا «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه»

سند امنیت قضایی در ۳۷ ماده از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.
در متن این سند آمده است: «در اجرای بند «ب» ماده ۱۲۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ و به‌منظور تحقق اهداف بندهای ۶۵، ۶۶ و ۶۷ سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم توسعه کشور مصوب ۱۳۹۴ «سند امنیت قضایی» به شرح مواد آتی است».
در مقدمه این سند با اشاره به این که «نظام قضایی در قانون اساسی نقش بنیادین دارد» آمده است: «لذا اصل یک‌صد و پنجاه‌وشش قانون اساسی، وظیفه پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و همچنین تحقق بخشی به عدالت را بر عهده قوه قضائیه نهاده است. در راستای ایفای این نقش، اشخاص حق دارند از آثار و نتایج حقوقی و قضایی رفتار و اعمال خود و دیگران در حدود قانون آگاه باشند. این مهم، مستلزم ثبات نسبی در وضع قواعد و اجرای آن‌ها و احترام به حقوق مکتسبه افراد است. حقوق اشخاص ایمن نخواهد بود، مگر آنکه به هنگام تعّدی به آن، نظام قضایی شایسته، مستقل و قانون محور برای دادخواهی و احقاق حق حضور داشته باشد.‫»
این سند شامل موادی همچون «اصل اعتماد و انتظار مشروع»، «اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین و مقررات یا قبح عقاب بلابیان»، «اصل قانونی بودن جرم و مجازات»، «اصل شفافیت»، «اصل استقلال قضایی و بی‌طرفی»، «اصل تمرکز بر امور قضایی»، «اصل برابری در مقابل قانون»، «حق دادخواهی و دسترسی به مراجع قضایی»، «حق رسیدگی و دادرسی در مهلت معقول»، «حق رسیدگی علنی»، «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی»، «حق حریم خصوصی»، «احیای حقوق عامه»، «قاعده تسلیط یا حق مالکیت مشروع»، «اصل جبران خسارت»، «حق مبارزه با فساد»، «حق حمایت دیپلماتیک و کنسولی»، «فرض عدم مسوولیت کیفری (فرض بر برائت)»، «منع مطلق شکنجه و رفتارهای تحقیرآمیز»، «اصل شخصی بودن ]جرم[»، «اصل منع محاکمه مجدد»، «حق اعتراض و تجدیدنظرخواهی»، «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه»، «برخورداری از امکانات اعم از رفاهی و بهداشتی در طول دادرسی کیفری»، «حق دفاع و انتخاب وکیل»، «حقوق ویژه زندانیان و محرومان از آزادی»، «حق اعاده حیثیت و باز اجتماعی شدن محکومان» و ... می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» عوامل موثر بر قیمت نفت در بازار جهانی را بررسی کرد روزگار سیاه نفت رضا دهکی جنگ مغلوبه جناحی یک نوجوان دیگر در استان بوشهر خودکشی کرد زنگ خطر انتخاب کودکانه شوکران مرگ ماجرای کشف 9 کامیون قاچاق دارو در عراق چیست؟ ابهام‌های قاچاق دارو از مرزهای ایران سند امنیت قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد از «حق بهره‌مندی از خدمات حقوقی» تا «منع بازداشت غیرقانونی و خودسرانه» آسیب هجمه‌های اخیر علیه رئیس‌جمهوری به فضای سیاسی کشور چگونه خواهد بود؟ روحانی، سیبل توهین اصولگرایان سه هدف پروازی از جنگ آذربایجان و ارمنستان توسط پدافند هوایی ایران ساقط شدند ترکش‌های ناآرامی قره‌باغ بر خاک ایران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضد کرونا و بدون حضور جمعیت انجام شد برگزاری مراسم ایام عزاداری پایان ماه صفر در حضور رهبر انقلاب عارف: جریان رقیب اصلاحات هیچ گاه شهامت عذرخواهی از مردم را نداشت آمادگی اصلاح‌طلبان برای عذرخواهی انجام دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین از روز دوشنبه در تهران