بگومگوهای سیاسی برای مردم آب­ و نان نمی‌شود

دیروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، گفت: ملت ما در ماه‌های محرم و صفر شکوه،‌اشک و عزاداری را با رعایت کامل ضوابط بهداشتی انجام دادند و امیدوارم عزاداری ملت ایران مقبول درگاه حق قرار گیرد.
وی با‌اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان، افزود: در جای جای استان محرومیت گسترده مردم مشهود است. تاسف‌آورتر این است که محرومیت با وجود منابع فراوان و بی‌نظیر، استان را تبدیل به گنجی پنهان کرده است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته در بیشتر کالاهای ضروری و مورد نیاز مسئله امروز مردم است، اظهار داشت: این روزها توفیق داشتم دردِ دل‌ها و حرف‌های مردم را چه در سیستان و بلوچستان و چه در حاشیه عزاداری بشنوم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حداقل کاری که امروز یک مسئول می‌تواند انجام دهد این است که در کنار مردم باشد تا آنها احساس بی‌پناهی نکنند و تحمل سختی زندگی را برای آنها ساده‌تر کند و امروز همه باید بدانند که بگومگوهای سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد.


قالیباف با تأکید بر اینکه باید از منابع موجود به سرعت و با فوریت برای تأمین نیازهای ضروری مردم استفاده کنیم و تمام کشور با هر گرایش و سمت وسویی که هستند برای کاهش فشاری که به مردم وارد می‌آید دست به کار شوند، افزود: مشکل اصلی ما نه کمبود منابع است و نه نبود ایده کارشناسی شده در جهت رفع دشواری‌های معیشتی؛ مشکل اصلی ما تمرکز نداشتن تصمیم‌گیران روی مسائل روزمره زندگی مردم، سو مدیریت در اجرای درست تصمیمات و در نهایت نداشتن اراده واقعی و مؤثر برای حل فوری مسائل است.
وی گفت: هر آنچه حواس قانونگذاران، سیاستگذاران و مجریان را از سفره و معیشت مردم پرت کند، امروز حواشی زائد و بی‌فایده و گزافه است و هر مسئول چه مدیر اجرایی باشد و چه نماینده مجلس، نباید بر طبل اختلاف بی‌حاصل بکوبد؛ از این لحظه «روزه کار و تلاش» بگیریم و هر آنچه را که جز کار برای تقویت معیشت مردم است به دیوار بکوبیم.
برنامه‌­های مجلس برای معیشت مردم
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های اجرایی در اختیار مجلس شورای اسلامی نیست و وظیفه مجلس ریل‌گذاری و نظارت است، اظهار داشت: با این حال مجلس یازدهم در کنار اصلاحات ساختاری و مبنایی مانند اصلاح ساختار بودجه و قانون گذاری برای ایجاد زیرساخت مناسب برای بهبود اقتصاد کشور، تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت نظارتی خود با پیگیری و جلسات متعدد با وزرا و مدیران اجرایی، در عرصه کنترل قیمت ارز و بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم تلاش کند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس برای جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم در کوتاه مدت نیز در تلاش است با برخی طرح‌ها نظیر حمایت معیشتی برای تأمین کالاهای اساسی، فشارهای وارد آمده بر مردم را جبران کند که این طرح با نظر نمایندگان با فوریت بالا در حال تصویب است و امیدواریم مسئولان اجرایی کشور هم شرایط مردم را درک کرده و با همکاری کامل و با قید فوریت، قانون نهایی شده را اجرایی کنند تا کمی از حجم مشکلات در کوتاه مدت بکاهد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روزهای مهمی را در پیش داریم، گفت: لازمه عبور موفق از این مسیر حرکت دقیق پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایستادن در کنار مردم و تلاش همه‌جانبه برای تسهیل وضعیت آنها و رصد مداوم دشمن و طراحی متقابل در مقابل توطئه‌های آن است.
قالیباف گفت: مسئولی که متولی حل مسائل مردم است، نباید آدرس غلط دهد و باعث اختلاف درون جامعه و طمع دشمن برای تحریم بیشتر مردم ایران شود بلکه باید با برنامه‌ریزی، تلاش، جدیت و با اطمینان به وعده‌های الهی، حل مسائل مردم را بصورتی ملموس دنبال کرد.
حمایت از افشاکنندگان فساد
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.
در جریان بررسی طرح مذکور، نمایندگان ابتدا با دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۵۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مخالفت کرده بودند.
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در تشریح ضرورت تصویب دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد گفت: در اردیبهشت سال ۸۰ مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند «خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره گشا مستلزم اقدام همه‌جانبه به وسیله قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه و قوه قضائیه است، بدیهی است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین موجب تسهیل راهکارهای قانونی است».
وی افزود: معظم‌له در خرداد سال ۸۳ در دیدار با نمایندگان مجلس گله کرده و بیان کردند «آن روزی که من مسئله مبارزه با فساد را گفتم، توقع داشتم مجلس سینه سپر کند و در این مسیر حرکت کند، اما متاسفانه اینطور نشد».
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان در تیرماه سال جاری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه فرمودند «مردم به قوه قضائیه برای مبارزه با فساد کمک کنند، یکی از عواملی که می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند، گزارش‌های مردمی است، وقتی مردم در زمینه مبارزه با فساد به شما گزارش دهند، می‌توانید از آن استفاده کنید و بهره ببرید.»
نجابت با بیان اینکه هرچند قوه قضائیه تاکنون کارهای مناسبی در زمینه مبارزه با فساد انجام داده و سازمان بازرسی، سامانه‌ای در این زمینه راه‌اندازی کرده، اما نمی‌توان با سامانه و دستورالعمل با فساد مبارزه کرد، افزود: در صورتی که از افشاکنندگان فساد حمایت مالی شود، مردم برای گزارش تخلف‌های مالی تشویق می‌شوند. در تدوین طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین مجلس استفاده شده است، یکی از ابزارهای مبارزه با فساد جلب مشارکت مردم است.
طرح تامین کالاهای اساسی
مالک شریعتی، نماینده تهران در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، گفت: پیش از دو هفته فرصت سرکشی به حوزه‌های انتخابیه با درخواست ۵۰ نفر از نمایندگان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه برای رسیدگی به طرح تأمین کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی باید در دستور کار قرار می‌گرفت.
وی افزود: این طرح در دستور کار امروز صحن مجلس قرار نگرفت در صورتی که نیاز مبرم کشور و موضوع مورد انتظار مردم است.
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: موضوعات اعاده شده از شورای نگهبان در اولویت رسیدگی قرار گرفته و کمیسیون برنامه و بودجه نیز موضوع مورد نظر را در دستور کار قرار داده و حتماً با اولویت در دستور کار صحن مجلس نیز قرار می‌گیرد.
هزینه­‌کردهای کرونایی دولت
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی دیروز در تذکر شفاهی، گفت: اگرچه کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم جلسات متعددی برای بررسی برجام برگزار کرد و آن را حدود ۲۰۰ ساعت مورد بررسی قرار داد اما آیا رئیس‌وقت جلسه اجازه قرائت گزارش کمیسیون برجام در صحن علنی را داد؟ به هیچ وجه.
وی همچنین ضمن انتقاد از هزینه کرد دولت در بیماری کرونا، افزود: دولت و رئیس‌جمهور قول پرداخت صد هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت کرونا را داده بود اما رانندگان، صنف آرایشگران و... تسهیلاتی بابت جبران خسارت دریافت نکردند، آیا زمان ورود دیوان محاسبات به موضوع نرسیده است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: علی‌رغم اینکه حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا برداشت شد، اما وزیر بهداشت می‌گوید تنها ۲۷ درصد آن به آنها تخصیص داده شده، بقیه اعتبارات در چه محلی هزینه شده است؟ آیا زمان ورود دیوان محاسبات نیست.
سلیمی در پایان گفت: قرار بود شبکه شاد رایگان باشد اما رایگان نیست و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید به آن ورود کنند.