برجام مشکلات اقتصادی را حل کرد اما دولت شانس نداشت!

سرویس سیاسی ـ
روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «حسن روحانی که وعده گشایش اقتصادی را داده بود، بعد از در دست‌گرفتن سکان دولت و انتخاب محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر خارجه، عزم خود را جزم کرد تا ماجرای هسته‌ای را با گفت‌وگو و تفاهم حل کند تا اقتصاد کشور از زیر سایه تحریم‌ها خارج شود... درنهایت در سال 2015 در لوزان سوئیس به تفاهم نهایی و امضای برجام رسیدند. به‌این‌ترتیب، مذاکراتی که از سال 82 آغاز شده بود، نتیجه داد و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برداشته شد [!!]؛ هرچند بعد از رفتن باراک اوباما، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا، به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های آمریکا در دولت دوم حسن روحانی برگشت»
متأسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب همواره به وارونه‌نمایی از جریان لغو تحریم‌ها می‌پردازد. در زمان اوباما نیز تحریم‌های آمریکا برداشته نشد و چون مبادلات جهانی و سوئیفت تحت کنترل آمریکا است، همین موضوع کافی بود تا مبادله‌ای صورت نگیرد. برای همین بود که شخصیت‌هایی از قبیل ولی‌الله سیف، رئیس‌پیشین بانک مرکزی در سفر به آمریکا در زمان اوباما گفت دستاورد ایران از برجام تقریباً صفر است. شبیه این جمله را افراد دیگری از دولت تدبیر و امید نیز در زمان روی کار بودن اوباما گفتند؛ کسانی از قبیل عراقچی و صالحی.
از دیگر دستاوردهایی که توسط ‌این روزنامه نام برده شده، موضوع قرارداد فاجعه‌بار با توتال فرانسه است. این گزارش نوشته: «روحانی در سفر به فرانسه، با مدیرعامل شرکت نفتی «توتال» دیدار کرد و او نیز گفت که توتال آماده بازگشت به همکاری‌ها و مشارکت سریع در توسعه میادین انرژی ایران است. مدیرعامل هواپیمایی ایرباس نیز در دیدار با رئیس‌جمهور ایران گفته بود هواپیمای خریداری‌شده از سوی ایران را تحویل خواهد داد.»


در این زمینه تنها باید گفت که توتال پس از آمدن به ایران و به دست آوردن اطلاعات حساس و بسیار مهم میادین گازی مشترک میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس از ایران رفت. ایرباس هم تنها چند هواپیما به ایران داد.
در انتهای این نوشتار آمده: «حسن روحانی در حالی چهار سال دولت اول خود را با موفقیت نسبی به پایان برد که دولت آمریکا تغییر کرده بود و دونالد ترامپ به‌هیچ‌وجه از برجام راضی نبود. او درنهایت و در دولت دوم حسن روحانی از این توافق‌نامه خارج شد و با برگرداندن تحریم‌ها و فشارهای بیشتر، کابینه روحانی را دچار چالش‌های زیادی کرد.»
ارز ۴۲۰۰ تومانی روی هواست!
روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: تورم، سبد معیشتی کارگران را بیش‌ازپیش کوچک کرده است.
در ادامه این مطلب آمده است: یک کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با این گفته که منبع طرح کوپن مجلس قرار است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شود، اظهار داشت: اولاً ارز ۴۲۰۰ تومانی روی هوا است. این ارز کجاست؟ الآن کشور دچار مشکل کمبود ارز است. زمانی این مباحث مطرح می‌شود که ذخایر دولت در حوزه ارزی غنی باشد. الآن دولت ادعایش این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای کالاهای اساسی می‌دهد اما قیمت کالاهای اساسی چنین چیزی را به مردم نشان نمی‌دهد. وقتی‌که قیمت شیر و روغن و گوشت این است، دولت کدام کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد؟ اگر هم بخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شود باید منتظر افزایش بیش‌ازپیش قیمت کالاها باشیم.
شایان‌ذکر است که کیهان در 18 مهر 98 در نشست خبری رئیس‌جمهور، از آقای روحانی درباره بر باد رفتن 18 میلیارد ارز 4200 تومانی و مسئولیت این خسارت پرسید که رئیس‌جمهور در پاسخ گفت 18 میلیارد دلار بر باد نرفته و به مردم داده شده است!
افزایش قیمت دلار ریشه در سوءتدبیر دولت دارد
حسین راغفر، کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «افزایش قیمت ارز و شواهد و قرائن موجود نشان از تصمیمات داخلی در این حوزه دارد. ارز یک متغیر بسیار کلیدی در اقتصاد و پول ملی مهم‌ترین متغیر اقتصاد کشور است و اقداماتی که برای تضعیف پول ملی صورت گرفته، همه داخلی است که عمده آن به سوءتدبیر سیاسی و کسری بودجه‌هایی که مرتب بزرگ‌تر کرده‌اند، برمی‌گردد.»
راغفر در ادامه نوشت: «در مورد اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأثیری بر وضعیت اقتصادی ایران خواهد داشت یا خیر؟ واقعیت این است که استراتژی یا راهبرد خاورمیانه‌ای ایالات‌متحده بر اساس رژیم صهیونیستی تعیین می‌شود و آنجا احزاب سیاسی فقط ممکن است تاکتیک‌های متفاوتی برای تأمین خواسته‌های دولت اسرائیل داشته باشند. در حقیقت اینکه چه کسی انتخاب شود، تأثیری بر وضعیت اقتصادی ایران ندارد.»
این کارشناس اقتصادی حامی دولت در ادامه تأکید کرد: «مشکلات ما داخلی و ناشی از موانع ساختاری اقتصاد ایران و وابستگی شدید به منابع نفتی است. اگر تهدیدی را که کشور با آن مواجه شده با تدبیر درست می‌توانستیم به یک فرصت تبدیل کنیم، قطعاً می‌توانست یک چرخش تاریخی در کشور رخ دهد اما همین فرصت را با تصمیماتی که اتخاذ کردیم به عمیق‌ترشدن بحران تبدیل کردیم. دولت می‌توانست و هنوز هم می‌تواند از درآمدهای برندگان این اقتصاد رانتی مالیات کسب کند و هزینه‌های بخش عمومی را تأمین کند که این اقدام خودش کنترل‌کننده تورم در جامعه بود.»
دولتمردان بارها علت اصلی تمام مشکلات را تحریم‌ها و دولت ترامپ نامیده‌اند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران، تحریم‌ها حداکثر 20 الی 30 درصد در ایجاد وضع موجود دخیل است و 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوء مدیریت در دولت است.
کفگیر به تک دیگ خورده، چاره‌ای جز مذاکره نداریم!
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به قلم صادق زیباکلام نوشت: «درباره سخنان رئیس‌جمهور عرض می‌کنم که ایشان صحبت جدیدی نکرده‌اند. فقط دکتر روحانی به نظرم در حال آماده‌‌سازی یک تغییر یا به‌اصطلاح نرمش قهرمانانه دوباره است. ما می‌توانیم هم اسم این کار را نرمش قهرمانانه یا صلح بگذاریم، اما آنچه کاملاً مشخص است نشان‌دهنده این است که شرایطی که در آن قرار داریم، بسیار سخت است و کفگیر هم به ته دیگ خورده است و به‌تدریج با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که باید بتوانیم آنها را ابتدا مدیریت و سپس با تدبیر کاهش دهیم.»
در ادامه این مطلب آمده است: «آقای روحانی اعتقاد دارد باید به یک‌شکلی حالا چه نرمش قهرمانانه یا صلح امام حسن‌(ع)، شرایط را تغییر دهیم. چه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود یا جو بایدن به پیروزی برسد دولت ظاهراً چاره‌ای جز تغییر برخی ایده‌ها را ندارد...در اینکه باید جمهوری‌اسلامی به سمتی حرکت کند و تغییراتی به‌وجود آورد تا از این مرحله عبور کنیم هیچ تردیدی وجود ندارد. به نظر می‌آید با انتخاب‌شدن رئیس‌جمهور آمریکا احتمال دارد زمینه مذاکراتی هم فراهم شود.»
اظهارات مدعیان اصلاحات مبنی بر مذاکره با آمریکا در حالی است که طرف آمریکایی به‌ویژه طی یکی دو سال گذشته، بعد از آرایش نظامی در خلیج‌فارس و خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها و تهدیدها، تجاوز به مرزهای کشور، تنش‌زایی در منطقه، ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و لفاظی علیه جمهوری اسلامی همچنان به دنبال تسلیم نظام جمهوری اسلامی در برابر مطالبات استکباری خویش است.
حتماً شوخی می‌فرمایید جناب معاون وزیر!
محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه روز گذشته طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «پنج‌سالگی برجام و صبر نظام» نوشت: «برجام را که می‌خوانیم در اولین نگاه درمی‌یابیم که بنای آن بر بی‌اعتمادی طرفین به یکدیگر بوده است. نشانی از اعتماد که لازمه ثبات تعهدات است در آن دیده نمی‌شود. به این دلیل، این توافق بسیار طولانی، جزیی و با وسواس بسیار نوشته شده است. در دوران زندگی حرفه‌ای خود کمتر متنی تا این حد حرفه‌ای و پیچیده دیده‌ام. نویسندگان متن سعی کشنده‌ای کرده‌اند که روزنه‌ای یا ابهامی برای سوءاستفاده طرف مقابل باقی نماند.»
گفتنی است چنین توصیفی از برجام از سوی معاون وزیر امور خارجه در حالی است که در نگاه اول به مخاطب این‌گونه القا می‌شود که نویسنده قصد کنایه و شوخی با این توافق را داشته است تا دفاع از آن! چراکه امروز حتی برخی حامیان دوآتشه این توافق به‌شدت ضعیف، نامتوازن و یک‌طرفه بوده است که حتی پس از خروج آمریکا از آن و عدم اجرای تعهدات از سوی طرف‌های غربی ما حتی امکان طرح شکایت از طرف‌های عهدشکن را هم نداشتیم، درحالی‌که به‌صورت یک‌طرفه و زودتر موعد مقرر همه تعهدات خود ازجمله نابودی چند هزار سانتریفیوز، دهها کیلوگرم اورانیوم غنی‌‌سازی شده و تعلیق فعالیت سایت‌های هسته‌ای کشورمان را انجام دادیم. این در حالی است که امروز ثمره این توافق سراسر خسارت‌بار با دلار 31 هزارتومانی و سکه 16 میلیونی و افزایش 600 درصدی قیمت کالاهای اساسی مردم به‌خوبی قابل مشاهده است.
همچنین در توصیف حرفه‌ای بودن این توافق همین بس که چندی پیش احمد توکلی نماینده مجلس گفته بود در زمان حضور ظریف در مجلس یک سؤال من از او این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته شده است Suspend. این کلمه به معنای تعلیق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرند و به آقای ظریف نشان دهند. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی­اش تمام شده و آن پایین نشسته بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلاً ندیده بودم!» باور می‌کنید؟»
انتقاد به رئیس‌جمهور برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی مجلس است!
روزنامه دولتی ایران در گزارشی نوشت: «نزدیک به 5 ماه از آغاز به کار مجلس اصولگرای یازدهم می‌گذرد. نمایندگانی که با هزار وعده‌ووعید و شعار معیشتی پای به ساختمان بهارستان گذاشته بودند حالا با این واقعیت روبه‌رو هستند که در راستای تحقق آن وعده‌های اقتصادی خود کارنامه قابل قبولی برای عرضه به مردم ندارند. ازاین‌روست که در نبود یک برنامه منسجم و راهبردی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی یا کمک به دولت، هر یک از نمایندگان برای توجیه این دست‌های خالی مسیر جداگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. یکی فرصت را مغتنم شمرده تا با موج‌سواری روی گرفتاری‌های مردم سفرهای زودهنگام انتخاباتی معطوف به ریاست جمهوری 1400 را کلید بزند و برخی دیگر با چشم‌پوشی از وعده‌های اقتصادی در تدارک تغییر قانون انتخابات باشند و برخی هم در فکر تدوین طرح‌هایی برای محدود کردن فضای مجازی و... باشند. این‌ها هم اما گویا برای سرپوش گذاشتن به نداشته‌­های مجلس اصولگرا کافی نیست و گویا حربه و بهانه قوی‌تری نیاز است برای توجیه. این‌گونه است که دولت و رئیس‌آن برخلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سیبل اهداف حملات قرار می‌گیرند بدون هیچ توضیحی درباره آن‌که این موج توهین‌ها و تهدیدها قرار است کدام مشکل بر زمین مانده مردم را حل کند..»
نعل وارونه مدعیان اصلاحات درباره انتقادها به رئیس‌جمهور
روزنامه زنجیره‌ای شرق هم در گزارشی با عنوان «حمله به روحانی، عملیات فرار به جلو» نوشت: «در اینکه راه‌یافتگان به پارلمان علیه، مخالف و منتقد روحانی بوده و هستند، شکی نیست، اما چرا ادبیات آنها تا این‌اندازه خصمانه و به قول معاون ارتباطات رئیس‌جمهوری خارج از شأن نمایندگی، دهان‌دریده و فرومایه است؟ آیا این فقط ناشی از شدت عصبانیت نمایندگان از دولت است یا ماجرا چیز دیگری است؟ اینکه مجلس اصولگرا با هزاران وعده روی کارآمد و قول‌هایی داده که نه در توان مجلس به‌طور عام است و نه در ید این نمایندگان به‌طور خاص و حالا نگران از انباشت این مطالبات در شرایط خطیر، به‌ویژه اقتصادی، فرار به جلو را برگزیده است؟»
در ادامه این مطلب آمده است: «نمایندگان می‌دانند که نه با قانون‌گذاری و نه حتی به قول خودشان با نظارت، نمی‌توانند نقشی در بهبود اوضاع داشته باشند، پس بهتر است آنچه را مرادشان از نظارت است، به نازل‌ترین شکل یعنی فحاشی به دولت پی بگیرند تا به رأی‌دهندگانشان ثابت کنند چندان هم منفعل نبوده‌اند.»
روزنامه ابتکار هم در گزارشی نوشت: «این ادبیات در حالی مطرح شده است که از یک‌سو مجلس یازدهم در طول ماه‌های گذشته خود روی مدار حاشیه قدم برداشته و در شرایط فعلی مورد انتقاد مجلس، هیچ‫گونه مصوبه یا رویکرد و راهکار مثبتی در تغییر وضع موجود از آن شاهد نبوده‌ایم.»
شایان‌ذکر است که مدعیان اصلاحات در تلاش‌اند با وارونه‌نمایی ماجرا، القا کنند که انتقاد به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی مجلس یازدهم است درحالی‌که اولاً مدعیان اصلاحات هستند که برای فرار از پاسخگویی به حاشیه‌‌سازی و تکرار موضوعاتی مانند «صلح امام حسن‌(ع)» آن­هم برای پیوند دادن به سیاست خارجی، روی می‌آوردند و ثانیاً کارنامه مجلس یازدهم و کم و کیف طرح‌ها و مصوبات و نظارت‌های میدانی نمایندگان در همین 6 ماه گذشته حاکی از آن است که مجلس یازدهم تاکنون کارنامه قابل قبولی هم داشته است.