افزایش اعتیاد زوجین بر اساس یک شایعه

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: هرساله ما شاهد آن هستیم که عده‌ای بنا بر شایعات منتشر شده به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و افرادی از این طریق به دام اعتیاد اسیر می‌شوند. در تازه‌ترین مورد آن اخیرا شایعه شده که مصرف شیشه به بهبود روابط زناشویی کمک می‌کند.
مدیرعامل جمعیت کنگره ۶۰ در این باره به برنا گفته است: «متاسفانه این روز‌ها زوجین بر اساس یک تصور غلط برای بهبود کیفیت رابطه زناشویی اقدام به مصرف شیشه می‌کنند و ما شاهد افزایش این موضوع در جامعه هستیم که نگران‌کننده است. درنهایت پس از استفاده و افتادن در دام اعتیاد، دیگر نمی‌تواند از آن رهایی پیدا کند و بعد‌ها آسیب‌های فراوانی برای او ایجاد
می‌شود.»
>افراد برای تخلیه خشم، به خود آگاهانه آسیب می‌زنند


در خصوص افزایش هرساله شایعات درباره مزایای استفاده از مواد مخدر، مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی به آفتاب یزد گفت: «ما در این دوره باید به چرایی اینگونه کنش‌ها بپردازیم، زیرا عوامل زیادی باعث شده است که مردم اینگونه شایعات را باور کنند. نرخ بالای بیکاری و نا امیدی به آینده از عواملی است که افراد می‌خواهند تنها به گونه‌ای سرگرم شوند پس به شایعات و تبلیغات اهمیت می‌دهند. دلیل استفاده عده‌ای رسیدن به لاغری و جنبه درمانی است و تعداد زیادی برای رسیدن به آرامش از مواد مخدر استفاده می‌کنند. افراد تحت فشار‌های بالایی که امروز در جامعه است احساس ضعف می‌کنند و گاهی برای خالی کردن خشم، به خود با اسیر شدن در دام اعتیاد ضربه می‌زنند. البته در جامعه ما بحث اعتیاد به قرص‌های آرامبخش که توسط پزشک‌ها تجویز می‌شوند مطرح است چرا که تعدادی از این دارو‌ها به شدت اعتیاد‌آور و دارای عوارض جانبی هستند. افراد باید به دنبال علل مشکلات باشند نه اینکه تنها با بی‌حس شدن از آن‌ها فرار کنند.»
>تجویز نادرست پزشکان
او در ادامه افزود: «هیچکس به دنبال علل و عوامل درگیری با این مسائل نیست. به نظر من فردی ۲۰ ساله که ۲ سال مواد مصرف می‌کند ۲۲ سال است که این درگیری را دارد، زیرا ۲۰ سال تحت فشار شرایطی بوده است که برای فرار از آن‌ها به مواد مخدر روی آورده است. علاوه بر فشار‌های موجود سنگینی نگاه دیگری هم باعث روی آوردن به استفاده از مواد مخدر می‌شود برای مثال شخصی برای فرار از چاقی از راه حل ساده استعمال مواد مخدر استفاده می‌کند. نباید علت تمام مشکلات را تنها فرد بدانیم جامعه هم یکی از اصلی‌ترین علل اعتیاد افراد است. گا‌ها افراد برای درآمد زایی به قاچاق مواد مخدر می‌پردازند و هرچه شرایط اقتصادی جامعه بدتر باشد و نرخ بیکاری بالاتر قاچاق مواد مخدر هم بیشتر است. همه کاسب شده‌اند و دیگری را به چشم پول می‌بینند برای همین به دنبال علل مشکلات نیستند. او در پایان تصریح کرد: «متاسفانه برخی پزشک‌ها هم به دنبال حل مشکلات نیستند و تنها به تجویز دارو‌های مسکن می‌پردازند و نظارتی هم بر تجویز دارو‌هایی که گا‌ها اعتیاد‌آور هستند و عوارض جانبی بالایی دارند نیست. در کشور ما گاهی شایسته سالاری و پاسخگویی وجود ندارد و آدم‌ها نمی‌دانند برای حل مشکلات خود به چه کسی باید مراجعه کنند.»
>آسیب نهفته راه حل‌های ساده
سهیل رضایی روانشناس نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: «مردم همیشه به دنبل راه حل‌های ساده برای حل مشکلات خود هستند که نیازی به تخصص نداشته باشد و به زمان زیادی هم برای حصول آن احتیاجی نباشد؛ و این راه حل‌ها یک روز مواد مخدر است روز دیگر شرکت در چالش‌های اینترنتی. اینگونه راه حل‌ها جامعه را به راحتی در تلاطم‌های خود غرق می‌کند. باید دانش محور تصمیم‌گیری شود و مردم برای باور شایعات مطالعه کنند و آگاه شوند و بدانند راه حلی که ساده است قطعا آسیبی در آن نهفته است».