حاکمیتی برخورد کنید نه التماسی

سرویس جامعه جوان آنلاین: انگار یک مهمان مؤدب، با شعور و خوش مشرب است تا با تعارف و خواهش بساطش را جمع کند و برود! کرونا دنیا را مختل کرده، اما برخورد ستاد ملی مبارزه با کرونا با این اخلالگر اعظم، خواهشی و التماسی است! تو بمیری من بمیرم‌های مدیریتی در مبارزه با کرونا حتی صدای وزیر بهداشت را هم درآورده است. سعید نمکی روز گذشته گفته است «هیچ کجای دنیا با خواهش و تمنا اپیدمی را مدیریت نکرده‌اند؛ هشت ماه است که بنده و همکارانم داریم التماس می‌کنیم که مراقب باشید بیمار نشوید و ما را هم گرفتار نکنید!» این اظهارات در حالی است که وزیر بهداشت هفته گذشته هم از مدیریت التماسی در کرونا انتقاد شدید کرده بود، اما گویا قصد نیست «حاکمیتی» با این ویروس منحوس برخورد شود. با وجود آمار روزافزون ابتلا و فوتی‌های کرونایی، فعالیت هم علنی هم زیرزمینی قهوه‌خانه‌ها، ماسک نزدن‌های مردم، سفر‌های آخر هفته، مهمانی‌های پابرجا و مواردی از این دست همه نشان می‌دهد که اراده حاکمیتی در دولت برای مبارزه با کرونا وجود ندارد. دیگر کرونا ثابت کرده که التماس‌بردار نیست، تا دیرتر نشده باید با الزام و قوه حاکمیتی به مبارزه با کرونا پرداخت، همان‌گونه که رهبر انقلاب هم چند روز پیش گوشزد کردند: «[در مقابله با کرونا]ضابطه‌گذاری‌ها بایستی حاکمیتی و الزامی باشد. این را من از مدت‌ها پیش البته به رئیس‌جمهور محترم و به مسئولین محترم هم گفته‌ام که بایستی الزام بشود.»
همه چیز به راه است؛ از فعالیت‌های اداری و اقتصادی بانک‌ها گرفته تا حتی قل قل قهوه‌خانه‌ها! سفر‌های آخر هفته هم به همین نحو، ولو با وجود ممنوعیت تردد بین شهری! عجیب است که انگار نه انگار از شرایط قرمز کرونایی هم عبور کرده‌ایم و به تعبیر معاون وزیر بهداشت به وضعیت سیاه رسیده‌ایم، ولی کماکان ستاد ملی کرونا برای مدیریت کرونا تنها به خواهش‌درمانی روی آورده است. گویی هیچ خبری از تصمیم قاطع دولتی در میدان مبارزه با کرونا نیست. این وضعیت صدای مسئولان را هم درآورده است، اما باز هم یک دست نامرئی نمی‌گذارد که برای مقابله با اپیدمی کرونا از التماس عبور کنیم و به الزام حاکمیتی تغییر رویکرد داده شود.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روز ۲۶ تا ۲۷ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۶۶۱ نفر از آن‌ها بستری هستند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری، متأسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به یک‌شنبه، ۲۵۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسید. وی عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: ۴هزارو۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است.
۳ استان در وضعیت هشدار


سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
۸ ماه است که داریم التماس می‌کنیم
سعید نمکی در مراسم تجلیل از شهدای عرصه سلامت ناجا اظهار کرد: «در هیچ کجای دنیا با خواهش و تمنا و التماس، اپیدمی را مدیریت نکرده اند؛ هر کس بر این خیال باطل است بداند که اپیدمی را نمی‌شود مدیریت کرد. هشت ماه است که بنده و همکارانم داریم التماس می‌کنیم مراقب باشید که بیمار نشوید که ما را هم گرفتار نکنید، مثلاً در یک شهر بزرگ کشور روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ پرستار به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند که یا باید به قرنطینه بروند یا باید زیر دستگاه ونتیلاتور قرار بگیرند و در طول یک ماه ۴۵۰ پرستار در یک شهر از دور خدمت‌رسانی خارج می‌شوند؛ چقدر باید شهید بدهیم؟ از خانواده شهدای مدافع سلامت خجالت می‌کشم.»
عده معدودی رعایت نمی‌کنند
وزیر بهداشت تصریح کرد: «در یک بررسی که اخیراً در سازمان صدا و سیما انجام شده، ۸۶ درصد از مردم کشور، مطالبه دارند که با قانون‌شکن برخورد کنید؛ چرا باید ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت کشور، امنیت سلامت یک جامعه را مخدوش کند و ما با آن‌ها برخورد محکمی نکنیم؟ امروز بیشترین نیازمندی را به نیروی انتظامی و برخورد با قانون‌شکن و پروتکل‌شکن داریم.»
نمکی خاطر نشان کرد: «عده معدودی در کشور، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. آقایی روی موتور نشسته و با او مصاحبه می‌کنند که چرا ماسک نزده‌ای، می‌گوید دوست ندارم یا فرد دیگری می‌گوید اعتقادی به ماسک زدن ندارم، در کجای دنیا با چنین تفکری برخورد نمی‌کنند؟»
برخورد محکم با قانون‌شکنان
وی تأکید کرد: «امروز بزرگ‌ترین نقصان ما در مدیریت کرونا، برخورد محکم با قانون‌شکن است و این ضعفی است که داریم و اگر این ضعف را با همت والای ناجا نتوانیم مدیریت کنیم، به عنوان فرمانده عملیات مبارزه با کرونا می‌گویم که کرونا در این کشور جمع نخواهد شد. اگر پلیس با حمایت کامل و مصوبات محکم به عرصه نیاید، همکاران ما زیربار بیماری شکسته و له خواهند شد کما اینکه شکسته و له می‌شوند.»
کلانشهر‌ها را تعطیل کنیم
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم روز گذشته با بیان اینکه به نظر اقدامات ویژه‌تری باید در این حوزه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود، گفت: «اینطور عملکرد و برنامه‌ریزی جواب نداده‌است. توصیه می‌شود که تهران و کلانشهر‌ها را کاملاً تعطیل کنیم. اخبار این روز‌های دنیا مربوط به کرونا است. هم اکنون اخبار ویروس کرونا در صدر اخبار دنیا قرار دارد و شاهد گسترش طوفانی این ویروس هستیم و در برخی از کشور‌ها موج دوم این ویروس آغاز شده‌است، اما در کشور ما شاهد موج سوم آن هستیم و وضع کشور اصلاً خوب نیست.» گفتنی است بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا صبح یک‌شنبه ۳۹ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۶۵۱ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۶۴۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
از مجموع تعداد مبتلایان در جهان هم تاکنون ۲۹ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۳۷۴ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.