آیا درهای سالن‌های کنسرت گشوده خواهد شد؟ کشمکش کنسرت و کرونا

گروه فرهنگ و هنر – تقریبا هشت ماهی است که هیچ کنسرت فیزیکی در کشور برگزار نشده است. همان اوایل که ویروس کرونا وارد کشور شد، تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور به حالت تعلیق در آمد. گرچه بعد از 4 ماه سینما‌ها و سالن‌های تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستند کار خود را آغاز کنند اما همچنان در سالن‌های کنسرت بسته ماند. حالا پس از گذشت دو ماه تعطیلی همیشگی کنسرت‌ها زمزمه‌ها حاکی از آغاز مجدد اما محدود برخی سالن‌های کنسرت در کشور است.
اول اسفند ماه که کرونا وارد کشور شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تا اطلاع‫ثانوی تعلیق کرد. اما اهالی موسیقی که همیشه مردم از آن‌ها حمایت می‌کردند، این بار به سوی مردم آمدند و با برگزاری کنسرت‌های موسیقی آنلاین تلاش کردند هم چرخه هنر موسیقی از حرکت بازنایستد و هم مردم با موسیقی روزهای سخت خانه‌نشینی را سپری کنند.
بعد از گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند که کسب و کارها یکی پس از دیگری شروع به فعالیت کردند، زمزمه‌هایی درخصوص چگونگی برگزاری کنسرت شنیده شد. به همین منظور اوایل اردیبهشت‌ماه نشست هم‌اندیشی‌ای درخصوص تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرت، پس از بازگشایی سالن‌ها برگزار شد. در این نشست حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی گفت: تعداد سالن‌های برگزاری کنسرت، معدود است و رقابت مناسبی در این زمینه وجود ندارد. به همین دلیل قیمت اجاره سالن‌ها هرسال افزایش می‌یابد و این موضوع بر هزینه کنسرت‌ها تاثیر می‌گذارد و بخش زیادی از افراد جامعه که توان اقتصادی ندارند؛ امکان برخورداری از کنسرت‌های موسیقی را ندارند.
بعد از رایزنی‌های گوناگون سرانجام دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر خرداد با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد. این مجموعه با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان‌پذیر است.


محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آن زمان در این‌باره گفته بود: آنچه ما در بخشنامه‌ها برای برگزاری کنسرت‌ها ارائه داده بودیم، برپایی اجرای زنده موسیقی به شرط صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و در وضعیت سفید قرار گرفتن شهرهای میزبان بود که در این زمینه تا کنون سه درخواست برای برگزاری کنسرت از سوی چند شرکت موسیقی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه شده است که به محض صدور مجوزهای لازم در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
بنابراین سالن‌های کنسرت می‌توانستند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، با نیمی از ظرفیت خود اقدام به برگزاری کنسرت کنند. بر همین اساس برخی از خوانندگان پاپ بلیت‌فروشی خود را برای کنسرت‌های پیش از محرم و صفر آغاز کردند. اما بنا به دلایلی آن زمان امکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی فراهم نشد. حالا چند روزی است که خبر بلیت‌فروشی برخی خوانندگان منتشر شده است. از روز پنجشنبه سایت‌های فروش بلیت، بلیت کنسرت «هوروش بند» و «رضا بهرام» در جزیره کیش را به فروش می‌رسانند. قیمت بلیت‌ها از 140 هزار تومان تا 300 هزار تومان تعیین شده که نسبت به گذشته افزایش داشته‌اند.
از یک سو عدم فعالیت‌ سالن‌های کنسرت صنعت موسیقی را به مرز ورشکستگی کشانده اما از سوی دیگر در شرایطی که کل کشور درگیر موج سوم ویروس کرونا هستند، برگزاری کنسرت در یک شهر خاص ممکن است باعث افزایش سفرهای غیرضروری شده و عاملی باشد برای گسترش بیش از پیش این ویروس. در چنین دو راهی‌ای چه باید کرد؟ شاید به همین دلایل سیل انتقادات به سوی وزارت ارشاد روانه شده و گفته می‌شود که حمایتی شایسته از صنعت موسیقی کشور در شرایط کرونایی شکل نگرفته است. محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی در این‌باره گفته است: «راجع به فعالیت در حوزه موسیقی که با وجود آغاز فعالیت‌ها در حوزه‌های تئاتر و سینما، شاهد اجرای زنده‌ای در آن نبودیم هم باید به این نکته اشاره کنم که تفاوت‌هایی میان اجرای موسیقی با تئاتر یا سینما وجود دارد، در حوزه سینما تفاوت این است که وقتی شما به عنوان یک مخاطب وارد سالن سینما می‌شوید، در یک فضای صامت که کمترین تحرک فیزیکی در آن جریان دارد، شاهد نمایش فیلمی هستید که عموماً بیننده را به فکر و اندیشه وا می‌دارد. در مقایسه با حوزه تئاتر هم ماجرا در این قالب وجود دارد که به طور حتم جمعیت کمتری در یک تماشاخانه حضور دارند کما اینکه در یک سالن اجرای موسیقی جمعیت بیشتر با شور و هیجان بیشتر حضور دارند که سکوت و آرامش به ویژه در اجراهای موسیقی پاپ نمی‌تواند وجود داشته باشد. چرا که قطعاً مخاطب دوست دارد در سالن اجرای موسیقی پاپ با گروه نوازنده و خواننده همراهی داشته باشد که طبیعتاً در سالن سینما و تئاتر چنین فرآیندی وجود ندارد. پس این تفاوت‌های ماهوی موسیقی با تئاتر و سینماست که در روزهای کرونایی محدودیت‌های بیشتری را برای برگزاری کنسرت‌ها ایجاد کرد، محدودیت‌هایی که برای برگزاری کنسرت باید بیشتر روی آن‌ها اندیشه کنیم.
او افزود: اما با وجود همه این مواردی که به آن اشاره شد، ما در اردیبهشت و خرداد امسال پیش‌بینی‌های لازم را برای برگزاری کنسرت با هماهنگی ستاد ملی مقابله کرونا و البته تدوین شیوه نامه‌های بهداشتی مربوط به برگزاری اجراهای زنده موسیقی که قطعاً می‌بایست مورد تایید کارشناسان نیز قرار می‌گرفت، انجام دادیم و مبنا را بر این قرار دادیم تا پیش از آغاز ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر (شهریور و مهر) شرایط برگزاری کنسرت‌ها با در نظر گرفتن نیمی از ظرفیت سالن‌ها محیا شود. جالب است بدانید در همین راستا بالغ بر ۳۰ مجوز هم از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجراهای صحنه‌ای صادر شد و بنا هم بر این بود که از هفته سوم تیرماه با مجوزی که صادر شده ما شاهد برگزاری کنسرت‌ها باشیم. اما بعد از مدتی تک‌تک تهیه کنندگان و موسساتی که به ما برای برگزاری کنسرت نامه فرستاده بودند از لغو کنسرت‌های خود خبر دادند. من هم از آنها خواستم که اعلام لغو این کنسرت‌ها را با ذکر دلیل به صورت مکتوب عنوان کنند. که در این راستا تقریباً تمامی مواردی که در این زمینه به صورت مکتوب به ما ارسال شد، شیوع دوباره کرونا و نگرانی تهیه‌کنندگان از سلامتی مردم موضوع اصلی لغو کنسرت‌ها بود.
گرچه بنابر گفته‌های مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد کم‌کم زمینه برگزاری کنسرت نیز در کشور فراهم خواهد شد اما همچنان این پرسش بی‌پاسخ می‌ماند که چگونه با برگزاری کنسرت در چند شهر به‌خصوص که قطعا باعث انجام سفرهای غیرضروری می‌شود از انتقال ویروس به شهرهای دیگر جلوگیزی خواهد شد؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا درهای سالن‌های کنسرت گشوده خواهد شد؟ کشمکش کنسرت و کرونا ژوبین صفاری دوگانگی تفاهم و شکاف تحریم تسلیحاتی ایران بعد از ۱۳ سال پایان یافت ارمغان تسلیحاتی برجام بی‌رمق مجلس با یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد موافقت کرد جایزه برای «سوت‌زنی» انتقادهای نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس ادامه دارد از بلاتکلیفی سوال از رئیس‌جمهوری تا بی‌توجهی رئیس مجلس به نطق‌ها آتش بس جدید میان آذربایجان و ارمنستان دوام نیاورد اتهام طرفین درگیری به یکدیگر برای آغاز دوباره جنگ در قره‌باغ رئیس سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری مطرح کرد از ماجرای ریزش گود منطقه 17 تا امضافروشی // یک دشمنان برای اختلافات داخلی سرمایه‌‏گذاری ویژه کرده‏‌اند از سوی رییس شورای شهر پایتخت مطرح شد پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای مهار کرونا داروی قطعی درمان کرونا 8 ماه پیش در برخی استان‌ها ساخته شده است ادعای عجیب یک نماینده در صحن علنی همراه با نمونه!